معاون شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: برآورد سطح بستر فعال رودخانه‌ در استان نزدیک به هفت هزار هکتار بوده و پیش‌بینی می‌شود تمامی اراضی مذکور با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک طی دو الی سه سال آینده دارای سند شوند.

هفت هزار هکتار بستر فعال رودخانه‌ در گلستان سنددار می‌شود

به گزارش گلستان 24،  جواد تیموری اظهار کرد: مطابق قانون، بستر رودخانه‌ و مجاری آبی جزو انفال به شمار می‌رود و حفاظت از آن به وزارت نیرو محول شده که دریافت سند برای زمین‌ بستر رودخانه یکی از برنامه‌های وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: اکنون برابر هماهنگی انجام شده با اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، صدور سند برای زمین‌ بستر رودخانه‌ با هدف تثبیت مالکیت و اعمال حاکمیت بهتر برای تعیین حریم و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز و پیشگیری و کاهش خسارت ناشی از سیلاب در دست پیگیری و اقدام است.

وی گفت: از ابتدای امسال با همکاری اداره‌ کل ثبت اسناد و املاک استان برای هزار و ۵۰۰ هکتار زمین بستر رودخانه‌ در این خطه سند صادر شده است.

به گفته تیموری، اجرای طرح صدور سند برای زمین بستر رودخانه‌در استان گلستان از اواخر سال قبل آغاز شده ولی عمده فعالیت در این خصوص از ابتدای امسال و با همکاری دستگاه مرتبط  است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان در خصوص تعیین حد بستر رودخانه‌ها در گلستان، افزود: تاکنون هزار و ۳۵۰ کیلومتر مطالعه برای تعیین حدبستر و حریم رودخانه‌های استان انجام شده و هزار کیلومتر هم در دست اقدام است.

وی ادامه داد: مطالعه باقی مانده مسیر رودخانه‌ها در استان متناسب با اعتبارات تخصیصی طی یکی دو سال آینده انجام می‌شود.

به گفته وی، در استان گلستان ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر رودخانه با ۴۵ رشته جریان دارد.

استفاده از ظرفیت سایر استان‌ها برای لایروبی رودخانه‌ها

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت اب منطقه‌ای گلستان گفت: با تدابیر اندیشیده شده در نظر است با استفاده از ظرفیت ماشین‌آلات مکانیکی سایر استان‌ها، بقیه رودخانه‌های نیازمند لایروبی و ساماندهی شود.

تیموری ادامه داد: هزار و ۸۰۰ کیلومتر از سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان با هدف کاهش مخاطرات سیلاب‌های احتمالی روستاها و شهرها و تقویت کشاورزی منطقه نیاز به لایروبی دارد که باید هر سه سال یکبار اقدام به لایروبی شود.

وی گفت: سالانه باید ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی صورت گیرد و برای انجام آن هم مطابق با فهرست بهای مربوطه نیاز به تامین اعتبار حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است ولی با توجه به محدودیت منابع مالی و اعتبار تخصیص داده شده سالانه حدود ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان، لایروبی می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار