معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تاکید بر ضرورت اجرای طرح‌های حمایتی ملی و کمک خیران به کاهش مشکلات گروه‌های آسیب پذیر گفت: ۴ هزار و ۶۰۰ کودک زیر پنج سال استان به کم‌وزنی (وزن کمتر از نرمال نسبت به سن) و ۴ هزار و ۸۰۰ کودک به لاغری (کم‌وزنی نسبت به قد متناسب با سن) مبتلا هستند.

۹ هزار و ۴۰۰ کودک گلستانی دچار کمبود وزن هستند

به گزارش گلستان 24، موسی‌الرضا شبیهی با تبریک روز جهانی غذا، اظهار کرد:‌ موسسه خیریه نذر سلامت معاونت بهداشتی در گام اول با هدایت کمک‌های همکاران اقدام به حمایت از ۲۷ کودک کم برخوردار و مبتلا به سوء تغذیه در شرق استان کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: پدیده‌های مختلفی مانند گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، کمبود آب و خشکسالی‌ها، جنگ‌های منطقه‌ای نظیر جنگ اوکراین، افزایش قیمت جهانی موادغذایی و ضایعات بالا، امنیت غذایی دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده که دسترسی خانوارها به موادغذایی کافی و متنوع را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شبیهی تاکید کرد: گرسنگی و سوء تغذیه نه تنها به علت دسترسی نداشتن به غذاست بلکه سایر عوامل اجتماعی از جمله فقر، نابرابری در درآمد، نداشتن دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و آب آشامیدنی سالم هم در ایجاد آن دخالت دارد و میزان سواد و اطلاعات سلامت و تغذیه نیز عامل مهمی در این خصوص است.

وی افزود: با توجه به نقش موثر عوامل فوق بر وضعیت تغذیه جامعه نیاز به سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و اجرای مداخلات چند بخشی از جمله هدفمند کردن یارانه‌ها، تقویت برنامه‌های حمایتی، اشتغالزایی و توانمندسازی جوامع محلی به ویژه زنان در مناطق محروم و کم درآمد با همکاری تمام بخش‌های توسعه و رفاه اجتماعی ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: اداره بهبود تغذیه جامعه با هدف کمک به تامین امنیت غذایی در کشور با توجه به چند بعدی بودن این مساله، با همکاری سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط در امر تامین دسترسی جامعه به غذای مناسب و سالم، مداخلات و برنامه ریزی‌های متعددی را برای تحت پوشش قراردادن اقشار نیازمند و آسیب پذیر جامعه در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

شبیهی "برنامه‌های مشارکتی - حمایتی بهبود وضع تغذیه کودکان، حمایت تغذیه‌ای زنان باردار نیازمند، حمایت تغذیه‌ای از گروه‌های آسیب‌پذیر و طراحی سامانه اطلاعاتی ناامنی غذایی و تهیه نقشه آسیب پذیری را از مهمترین اقدامات اداره بهبود تغذیه برای تحقق دستیابی به امنیت غذایی به ویژه در مناطق محروم و نیازمند برشمرد.

وی افزود: برنامه مشارکتی - حمایتی بهبود تغذیه کودکان به عنوان یک اقدام مداخله‌ای با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) با هدف کاهش شیوع سوء تغذیه کودکان در مناطق مختلف کشور به اجرا درآمد و توانست آمار سوء تغذیه کودکان زیر ۶ سال را حدود ۵۰ درصد کاهش دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان اضافه کرد: این طرح هم اینک هزار کودک را به طور ماهیانه در استان مورد حمایت قرار می‌دهد که از ماه آینده به هزار و ۶۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

شبیهی همچنین در رابطه با برنامه حمایت تغذیه‌ای زنان باردار نیازمند هم گفت: نتایج بررسی کشوری در سال ۱۳۸۲، شیوع تولد نوزاد کم وزن را مشخص کرد و کمبود وزن هنگام تولد در کشور ما هنوز شایع و توزیع آن نابرابر است به طوری که در خانواده‌های فقیر، کم سواد و دارای محدودیت‌ بهره مندی از امکانات رفاهی بیشتر است.

وی ادامه داد: با هدف افزایش وزن مطلوب مادران در دوران بارداری و کاهش میزان تولد نوزادان مبتلا به اختلال رشد؛ دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت طرح حمایت تغذیه‌ای زنان باردار در خانوارهای نیازمند را تدوین و اجرا کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: برنامه حمایت تغذیه‌ای از گروه‌های آسیب پذیر کشور هم از نیمه دوم سال ۱۳۸۴ توسط این دفتر و با همکاری وزارت رفاه و تامین اجتماعی و کمیته امداد در ۱۶ استان کشور از جمله گلستان در تمام شهرستان‌های تحت پوشش به اجرا گذشته شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار