معاون اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

معاون فنی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان برای مقابله با تنش خشکسالی و مقابله با گرد و غبار گفت: ظرفیت تولید آب در بندهای خاکی مناطق گوناگون گلستان افزون بر ۷۰ میلیارد مترمکعب است.

ظرفیت تولید آب در بندهای خاکی گلستان ۷۰ میلیارد مترمکعب است

به گزارش گلستان 24،  رمضان بهترک اظهار کرد: با اجرای طرح‌های مرتبط با آبخیزداری، امکان تولید ۲ میلیون متر مکعب آب از طریق بندهای خاکی گلستان وجود دارد که تکمیل طرح‌های در دست اقدام می‌تواند امکان تولید آب را تا حد زیادی افزایش دهد.

وی بیان کرد: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه ‌های طبیعی گلستان به اجرای طرح‌های آبخیزداری نیاز دارد که در ۶۵۰ هزار آن طرح‌های آبخیزداری در حال انجام است.

وی گفت: در عرصه‌های اولویت‌دار گلستان برای اجرای طرح آبخیزداری، ۴۵۶ بند سنگ و ملاتی در عرصه جنگلی، ۴۵ بند سرشاخه گیر در مناطق دشت و ۲۱۰ بند خاکی در شمال شرق استان در دست اجرا و یا بهره‌برداری است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: با وجود طرح‌های آبخیزداری اجرا شده و در دست اجرا، سرمایه‌گذاری در این حوزه که تاثیر بسزایی در توسعه استان دارد، ضروری است.

بهترک با اشاره به تاثیر اجرای طرح‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک و میانگین سالانه فرسایش خاک در گلستان ۱۶ تن در هکتار افزود: بیشترین مقادر فرسایش خاک گلستان با ۳۵ تن در هکتار مربوط به مناطق شرق استان است.

مدیریت سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش نفوذ آب در خاک و تغذیه آبخوان‌ها، حفظ منظر و تنوع زیستی اکوسیستم حوزه، کاهش خسارات مالی و جانی به جوامع پایین دست، توانمندسازی جوامع محلی و افزایش معیشت خانوارهای روستایی، کاهش وابستگی به منابع طبیعی و افزایش تولید در واحد سطح اراضی و بهره‌برداری بهینه از حوزه آبخیز بر اساس توان و ظرفیت در راستای توسعه پایدار از مهمترین اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری است.

وی همچنین گفت که این استان به عنوان پایلوت (آزمایش) اجرای طرح قرارگاه جهادی آبخیزداری در کشور انتخاب شد که نتایج اجرای این طرح در صورت نتیجه بخش بودن به سایر استان‌ها تعمیم داده می‌شود.

به گفته وی در گلستان برای یک میلیون هکتار طرح تفضیلی اجرای طرح‌های آبخیزداری وجود دارد.

گلستان با مساحت بیش از ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع  و ۲۱ هزار هکتار اراضی ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالیهای متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان های قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

 افزایش ۳۰ درصد اعتبارات آبخیزداری گلستان

معاون فنی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اعتبارات امسال طرح‌های آبخیزداری استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد بیشتر شد.

به گفته وی اعتبارات تخصیص یافته به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از جمله ۳۵۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، ۲۲۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی و ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارت نفت به طرح‌های آبخیزداری و احیای مراتع و مقابله با بیابان‌زدایی بوده که اجرایی شدن طرح‌های براساس اولویت بندی عملیاتی خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار