رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش:

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش هم با تایید حضور عده از بومیان منطقه با پای پیاده و موتورسیکلت به ویژه در منطقه جنگلی لوه برای پیدا کردن قارچ ترافل، گفت: مردم محلی با توجه به قیمت بالای ترافل برای کسب درآمد با تخریب ریشه درختان اقدام به برداشت غیرقانونی این ماده خوراکی می‌کنند.

افزایش قیمت قارچ ترافل و طمع سودجویان ادامه دارد

به گزارش گلستان 24، ساسان فرامرزی اظهار کرد: این افراد با آموزش دادن به سگ‌ها با حضور در جنگل‌های هیرکانی به ویژه محدوده پوششی درختان بلوط که همزیستی مناسبی برای رشد قارچ ترافل دارند، فصل بهار و تابستان و حتی همین الان هم اقدام به ردیابی و جمع‌آوری این ماده خوراکی که با توجه به کمیابی بر حسب بررسی‌ها قیمت فعلی آن در داخل ایران به کیلویی ۶ تا هفت میلیون تومان نیز رسیده است، می‌کنند.

وی افزود: هرچه از غرب استان گلستان به طرف شرق حرکت می‌کنیم بر تراکم درختان بلوط به ویژه در شهرستان‌های گالیکش و مینودشت افزوده می‌شود و سودجویان با اطلاع از این موضوع به صورت تک نفره و یا گروهی با استفاده از سگ‌های تعلیم‌دیده این قارچ را ردیابی و با تیشه اطراف درخت بلوط را می‌کنند که در بیشتر مواقع باعث آسیب به ریشه می‌شود.

این کارشناس حوزه منابع طبیعی گلستان ادامه داد: جنگل‌های هیرکانی از گذشته زیستگاه قارچ ترافل بود اما مردم به این ماده خوراکی توجهی نداشتند تا اینکه از سال‌ ۱۳۹۷ به بعد با تبلغ گسترده از ارزش غذایی و قیمت بالای آن در کشورهای اروپایی، دلالان فرصت‌طلب برای کسب درآمد بیشتر اهالی بومی را تشویق به حضور در جنگل‌ها و جمع‌آوری این قارچ‌ها کردند.

فرامرزی افزود: دلالان هر کیلو قارچ ترافل را که در فصل‌های و بهار و تابستان بیشتر در جنگل‌ها قابل مشاهده است به قیمت کیلویی ۴۰۰ تا ۲ میلیون تومان می‌خرند و با قیمت‌های چند برابری به واسطه‌ها در کشورهای دیگر می‌فروشند.

وی تاکید کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی همواره در تلاش برای جلوگیری از دست درازی سودجویان به عرصه‌های ملی هستند اما هرچقدر هم که ورودی مناطق جنگلی برای حضور مردم بسته شود اما باز هم سودجویان از هزاران راه انحرافی موجود در دل کوه‌ها راه ورود جدیدی برای خود پیدا می‌کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش افزود: با این وجود نیروهای یگان حفاظتی این شهرستان امسال توانستند ۸۳ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق را از سودجویان کشف کنند و در این رابطه ۱۱ پرونده تخلف کشف ش

 

ارسال نظر

آخرین اخبار