معاون استاندار گلستان مطرح کرد؛

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با اشاره به سفر هیات های تجاری و مسئولان استان به قزاقستان و ترکمنستان گفت: تلاش می کنیم محور ریلی KTI را فعال کنیم.

بازشدن دروازه ورود به آسیای میانه/ KTI فعال می شود

به گزارش گلستان 24، سید محمد دهنوی اظهارکرد: بعد از سیل سال ۹۸ و شیوع کرونا طی این سال ها، میزان تبادلات تجاری ما با ترکمنستان کاهش یافت و از ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۹۸ به ۳۳ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان افزود: اگر بیان می شود که ما دروازه ورود به آسیای میانه هستیم باید این در باز شود؛ در حال حاضر کمترین بهره و استفاده را از خط KTI برده و کشور همسایه هم دروازه های خود را به دلایل مختلف بسته است.

وی اضافه کرد: عزم دولت سیزدهم بر آن بود که به ظرفیت های مرزی و کشورهای همسایه بیشتر توجه کند و با توجه به این که بخش قابل ملاحظه ای از تجارت ما با همسایگانی است که دروازه ورودی آن ها اینچه برون است و با توجه به ناامنی غرب خزر و تحریم روسیه، به مرز اینچه برون در سطح استانی و ملی توجه ویژه ای شد.

دهنوی توضیح داد که در طرح آمایش هم توجه ویژه ای به اینچه برون و اتصال آن به سواحل مکران شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: در قدم اول باید ظرفیت فعلی موجود مانند ریل، جاده و زیرساخت ها فعال شود، قدم دوم تدوین پلن های توسعه ای منطقه ای است که بخشی توسط ایران و بخشی هم با کمک همسایگان باید انجام شود و در نگاه سوم باید به طرح جامع بلندمدت فکر کنیم.

وی با بیان این که این موضوعات در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: در مرحله اول فعال کردم دیپلماسی منطقه ای مد نظر قرار گرفت و سفر به ترکمنستان و قزاقستان در همین راستا اتفاق افتاد.

دهنوی اضافه کرد: در سفر به ترکمنستان به همراه هیات اقتصادی و همراهی طرف ترکمنستان، طرف مقابل نرمش نشان داد و بیش از ۴۰ مورد توافق انجام شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان بیان کرد: صدور ویزا، برگرداندن مرز به شرایط قبل از کرونا، جشن مشترک بزرگداشت ۳۰۰ ساله مختومقلی فراغی و غیره از جمله این توافقات بود.

وی در خصوص پلن های توسعه منطقه ای هم توضیح داد که تکمیل زیرساخت ها، حذف و تعدیل تعرفه های ترانزیت، استفاده از ظرفیت بندر ترکمن باش، احداث جاده از بندر ترکمن باشی تا اینچه برون از جمله این اقدامات است.

دهنوی بیان کرد: احداث این محور جدید مسیر را کوتاه تر خواهد کرد.

طبق گفته وی در پلن های منطقه ای به نقاط مشترکی رسیدیم و سفر به تاتارستان هم از همین جنس اقدامات بود.

وی عنوان کرد: در نگاه بلندمدت اتصال کریدور اینچه- شاهرود- طبس و اتصال آن به آب های آزاد مد نظر است که طرف مقابل را تشویق کردیم، با توجه ظرفیت محصولات پتروپالایشی، غلات و معادن در قزاقستان و به دلیل کوتاه ترشدن مسیر و کاهش تعرفه ها در زمینه تکمیل کریدور شمال جنوب همکاری کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون مطالعات فاز صفر این مسیر توسعه شرکت قزاق در حال انجام است و امیدواریم در چند ماه آینده به طرح مشترکی برای توسعه این خط برسیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار