معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب گلستان:

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب گلستان میزان مصرف آب در گلستان را بیش از دو برابر استاندارد جهانی اعلام کرد و گفت: این میزان در تابستان بیشتر هم می‌شود.

گلستانی‌ها بیش از ۲ برابر استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند

به گزارش گلستان 24، ابوالفضل رحیمی با اشاره به آخرین وضعیت آب شرب گرگان، اظهار کرد: بارها در خصوص مشکل آب شرب گرگان گزارش‌های مختلف داده‌ایم و باز هم تأکید می‌کنیم که شرکت آب و فاضلاب توزیع‌کننده آب است و برای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر شرکت آب منطقه‌ای تأمین‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه ما در توزیع آب مشکل زیادی نداریم و آنچه ما را اذیت می‌کند مشکل در تأمین آب است، افزود: جمعیت شهر گرگان حدود ۴۵۰ هزار نفر برآورد می‌شود که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد آب گرگان از منابع زیرزمینی تأمین شده و تنها پنج درصد آب شرب از طریق آب‌های سطحی تأمین می‌شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب گلستان با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته میانگین آبدهی چاه‌های ما از ۱۹ لیتر بر ثانیه به ۱۰.۵ الی ۱۱ لیتر در ثانیه رسیده است، تصریح کرد: درحالی‌که در پنج سال گذشته بیش از ۲۰ حلقه چاه برای گرگان حفر شده ولی ظرفیت تأمین آب نتوانست از یک هزار و ۳۱۰ لیتر بر ثانیه افزایش پیدا کند و یا افزایش آن خیلی جزئی بوده است.

رحیمی با تأکید بر اینکه تنها ۶ درصد حجم آبی استان گلستان در بخش آب شرب استفاده می‌شود، تأکید کرد: همچنین حدود پنج درصد از حجم آبی استان در بخش صنعت و ۸۹ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی تأکید کرد: ما برای توزیع ۶ درصد آب شربی که در حیطه وظیفه آب و فاضلاب است تمامی سعی و تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در گرم‌ترین روز سال آب به میزان کافی به دست مشترکان برسد، در حال حاضر متوسط نیاز آبی به ازای هر نفر در گرگان در حالت عادی ۲۲۰ لیتر در ثانیه و در تابستان ۳۵۰ تا ۳۶۰ لیتر در ثانیه است؛ در واقع ظرفیت برای توزیع وجود دارد اما در تابستان امسال به ازای هر نفر ۸۰ لیتر بر ثانیه با کسری در تأمین آب مواجه بودیم.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب گلستان با اشاره به اینکه ظرفیت آبدهی چاه‌های ما به‌مرور در حال کاهش است، یادآور شد: متأسفانه تغذیه آبخوان‌ها ضعیف شده و میزان برداشت ما از سفره‌های آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی زیاد شده و سطح شالیکاری افزایش پیدا کرده در این شرایط با تمام سعی و تلاش باز هم نمی‌توان ظرفیت آب را افزایش داد.

مصرف ۸۹ درصد حجم آبی گلستان در بخش کشاورزی

 

رحیمی خاطرنشان کرد: سرد شدن هوا تنها در مصرف آب تأثیر می‌گذارد اما تأثیری در تولید آب ندارد چراکه ۹۶ درصد برداشت‌های ما از آب‌های زیرزمینی است البته متوسط بارندگی در مهر ماه امسال تقریباً چهار میلی‌متر بوده که در برخی نقاط به ۱۵ الی ۲۰ میلی‌متر رسیده اما این میزان باعث افزایش ناگهانی آبدهی چاه‌های ما نمی‌شود، در مجموع بارش برف بیشتر از بارش‌های نقطه‌ای و رگباری به کمک ما می‌آید.

وی بر ضرورت فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب تأکید کرد  و متذکر شد: به‌صورت عمومی میزان مصرف آب در کشورمان در بخش خانگی و غیر خانگی از استاندارد جهانی بالاتر است، در اروپا میزان مصرف آب شرب به ازای هر نفر ۱۲۰ الی ۱۳۰ لیتر است درحالی‌که این میزان در کشورمان در حالت عادی ۲۳۰ لیتر در شبانه‌روز و در روزهای گرم سال به ۳۵۰ لیتر در شبانه‌روز می‌رسد.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب گلستان میزان مصرف آب در گلستان را بیش از دو برابر استاندارد جهانی اعلام کرد و گفت: البته این میزان در تابستان بیشتر هم می‌شود و متأسفانه میزان مصرف آب در روستاها به دلیل مصارف کشاورزی و دامپروری بیش از شهرها است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب گلستان با بیان اینکه فرهنگ مصرف تأثیر زیادی در تأمین و توزیع مطلوب آب دارد، ابراز داشت: مسئله کم‌آبی به دلیل قرارگیری کشورمان در کمربند خشک خاورمیانه است و همین موضوع عاملی برای کمبود بارش‌ها و به دنبال آن تنش آبی شده است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار