معاون استاندار گلستان:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: تایید راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه‌برون در شورای نگهبان نتیجه ماه‌ها تلاش برای راه‌اندازی زیرساخت‌های ضروری و آغاز حرکت پرشتاب استان برای رسیدن به پیشرفت بیشتر است.

تایید اساس‌نامه‌ منطقه آزاد اینچه‌برون توسط شورای نگهبان

به گزارش گلستان 24، سیدمحمد دهنوی روز یکشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گلستان اظهار کرد: پس از تایید شب گذشته کلیات اساس‌نامه راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه‌برون در شورای نگهبان، این تصمیم برای ابلاغ به گلستان راهی دبیرخانه منطقه آزاد کشور شد و سپس فرایند انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: با ابلاغ دبیرخانه منطقه آزاد کشور، منطقه آزاد اینچه‌برون شروع به فعالیت می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان ادامه داد: همزمان با تلاش برای تصویب منطقه آزاد اینچه‌برون، مطالعات ارزیابی و کارشناسی این منطقه نیز آغاز شده بود که در مراحل پایانی قرار دارد.

دهنوی با اشاره به تقاضای فراوان تجار و شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اینچه‌برون گفت: تلاش می‌کنیم فعالیت‌های انجام شده در آن منطبق با ظرفیت گلستان و نیاز کشور باشد.

وی با تاکید بر ضرورت واگذاری اراضی منطقه آزاد اینچه‌برون به متقاضیان گفت: تاکنون قرارداد فعالیت چند شرکت فعال در بخش غلات و حمل و نقل بسته شده و با ابلاغ رسمی دبیرخانه منطقه آزاد، فعالیت آنان آغاز خواهد شد.

اینچه‌برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی‌برون از توابع شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه‌برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین‌المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان هم در این جلسه گفت: از ابتدای سالجاری تا پایان آذر ماه ارزش صادرات از گمرکات گلستان بیش از ۱۶۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد رشد داشته و ۲۰ درصد بیشتر از میانگین رشد صادرات کل کشور بود.

درویش علی حسن‌زاده اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال ۲۷۲ هزار و ۹۷۵ تُن کالا به ارزش ۱۶۳ میلیون و ۸۷۳ هزار دلار از استان گلستان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد بیشتر شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: همچنین در ۹ ماهه امسال از مجموع صادرات گمرکات استان ۲۵۳ هزار و ۹۰۳ تُن کالا به ارزش ۱۳۷ میلیون و ۹۲۳ هزار دلار به ۱۵ کشور همجوار صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۵۲ درصد رشد بیشتر شد.

وی ادامه داد: ۳۲ کشور از جمله ترکمنستان، عراق، قزاقستان و افغانستان مقاصد صادراتی امسال گلستان بودند.

به گفته حسن‌زاده، پنیر، لوله آهنی، نئوپان، خرما، قطعات اسکلت فلزی، مفتول آهنی، کیسه پلاستیکی، سیمان، مفتول مسی و سنگ خارا اقلام عمده صادراتی استان را تشکیل می‌دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار