معاون اداره دامپزشکی گنبدکاووس:

تیرماه امسال یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۴۰۰ قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری شهرستان انجام شد که در مقایسه با ۲ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۴۰ قطعه مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد کاهش یافته است.

کاهش 23 درصدی جوجه ریزی در گنبد/متناسب نبودن قیمت تمام شده با قیمت خرید مهم ترین عامل کاهش جوجه ریزی

به گزارش سگلستان 24، سعید ارازی  در نشست کارگروه امنیت غذایی و تنظیم بازار گنبدکاووس مهمترین علت کاهش جوجه ریزی را متناسب نبودن قیمت تمام شده با قیمت خرید اعلام کرد و اظهارداشت: ۵۹۸ هزار قطعه مرغ زنده ۳۵ تا ۴۵ روزه آماده کشتار در شهرستان موجود است.

به گفته کارشناسان کاهش جوجه‌ریزی باعث کاهش تولید گوشت مرغ در نیمه دوم سالجاری خواهد شد که لازم است برای جلوگیری از این پیشامد، دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای مدیریت قیمت نهاده‌ها و عرضه انجام دهد.

معاون اداره دامپزشکی گنبدکاووس گفت: در چهار ماهه امسال ۲۷ هزار و ۱۵۵ راس گوسفند در شهرستان کشتار شد که در مقایسه با ۲۳ هزار و ۶۳۱ راس پارسال روند افزایشی را نشان می‌دهد که مهمترین علت آن به‌صرفه نبودن تولید و قیمت پایین گوشت است.

ارازی افزود: همچنین امسال با اجرای اقدامات نظارتی ۲ هزار و ۳۹۸ کیلوگرم فرآورده‌های خام دام و طیور معدوم و ۳۳ پرونده تخلف در این ارتباط به دستگاه قضایی معرفی شد.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس هم در این نشست بیان کرد: امسال ۲۴۶ تن برنج هندی، ۱۸۷ تن برنج تایلندی، ۱۲۸ تن شکر فله، ۲۴۴ تن شکر بسته‌بندی، ۵۶ تن شکر مخصوص صنوف، ۵۰ تن گوشت منجمد و ۹ تن قند مصارف روستایی در شهرستان توزیع شد.

حبیب‌الله زارع سهمیه گلستان برای ماه محرم را هزار و ۱۵۰ تن برنج، ۷۰۴ تن شکر، ۱۱۷ تن گوشت قرمز و ۷۰۴ تن مرغ منجمد برشمرد و گفت: حدود ۱۸ درصد از این سهمیه به هیات‌های مذهبی گنبدکاووس اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به افزایش کشتار دام و کاهش جوجه‌ریزی در گنبدکاووس ادامه داد: در تیر و مرداد ۵۰ درصد کاهش جوجه‌ریزی گزارش شده که ادامه این روند در ماه‌های آینده وضعیت نگران‌کننده‌ای را در پی خواهد داشت.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس هم گفت: امسال با انجام هزار و ۲۳۹ مورد بازرسی از واحدهای شهرستان ۱۳۸ پرونده تخلف از جمله عدم درج قیمت، گران‌فروشی و ارایه نکردن فاکتور به ارزش ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تشکیل شد.

خلیل رجبلی اظهارداشت: کالاهای مختلف از جمله مواد شوینده، برنج، رب گوجه فرنگی، قند و شکر و مواد پروتئینی و سیمان به حد نیاز مردم در فروشگاه‌ها وجود دارد.

‍ معاون توسعه و برنامه ریزی اقتصادی فرمانداری ویژه گنبدکاووس هم گفت: دولت در حوزه اقلام ضروری به خوبی عمل کرده و از نظر تامین کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد.

محمدرضا میرنیا از برگزاری چهار جلسه ستاد تنظیم بازار با ۲۱ مصوبه خبر داد و افزود: با شیوع مجدد کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه از سوی اصناف و بازاریان ضروری است.

وی با بیان اینکه نظارت جدی بر نانوایی‌ها همچنان در دستور کار قرار دارد گفت: وضعیت فعلی نانوایی‌های شهرستان در بحث کیفیت تولید و عرضه خوب است.

میرنیا از مسوولان مرتبط خواست رصد بیشتری بر بحث جوجه‌ریزی و کشتار دام داشته باشند و برای حل مشکل تلاش کنند تا شهرستان در چند ماه آینده دچار مشکل نشود.

وی نظارت بر بازار برای افزایش رضایت شهروندان را بسیار مهم دانست و گفت: باید نتیجه بازرسی‌ها نمود داشته باشد زیرا رضایت مردم ملاک رصد بازار است و توزیع اقلام اساسی در روستاها و مراکز دهستان‌ها باید به طور متوازن انجام شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار