معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان:

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: سرمای هوا و یخبندان یک هفته اخیر به ۱۵ تا ۲۰ درصد میوه‌های باغات استان خسارت زد.

سرما و یخبندان، ۲۰ درصد مرکبات باغات گلستان را دچار خسارت کرد

به گزارش گلستان 24، محمدرضا عباسی اظهار کرد: گلستان بیش از ۳۰ هزار هکتار باغ دارد که در ۶ هزار هکتار آن مرکبات از جمله پرتقال و نارنگی تولید می‌شود.

وی برآورد برداشت محصول از باغ‌های مرکبات گلستان را ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: تا قبل از شروع سرما و یخبندان یک هفته اخیر ۶۰ هزار تن محصول از این باغ‌ها برداشت شد و همچنان ۴۰ هزار تن محصول بر روی درختان باقی مانده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان مشغله زیاد کشاورزان و انتظار برای افزایش قیمت مرکبات را از مهمترین دلایل برداشت نکردن ۴۰ هزار تن میوه باقی‌مانده بر روی درختان برشمرد و بیان کرد: سرمای هوا و یخبندان چند روز اخیر باعث تلخی و از دست دادن کیفیت و قابلیت نگهداری این محصولات شد.

عباسی افزود: هشدارهای لازم برای سرعت بخشیدن به برداشت محصول و یا حتی روشن کردن آتش برای گرم نگه داشتن باغ‌ها به کشاورزان داده شد اما با این وجود سرما به بخشی از درختان پرتقال و نارنگی باغ‌های شهرستان‌های بندرگز، کردکوی، گرگان، علی‌آبادکتول، آزادشهر و رامیان خسارت زد.

وی به کشاورزان توصیه کرد با توجه به پیش بینی سرما و یخبندان دوباره در روزهای پنجشنبه و جمعه پیش‌رو در اولین فرصت نسبت به برداشت میوه‌ها و انبارکردن آنها اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: در حوزه زراعت با توجه به اینکه محصولات کشت پاییزه از جمله گندم، جو و کلزا مقاومت بالایی نسبت به سرما دارند به غیر از وقفه در رشد خسارت دیگری مشاهده نشد و در بیشتر گلخانه‌های استان هم به دلیل پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته در بحث راه اندازی سیستم‌های ایمن گرمایشی مشکلی نداشتیم.

عباسی بیان کرد: پاییز امسال ۳۸۰ هزار از زمین‌های کشاورزی گلستان زیر کشت گندم، ۷۰ هزار هکتار زیر کشت جو، ۳۰ هزار هکتار کلزا و سه هزار و ۴۰۰ هکتار چغندرقند و ۵ هزار هکتار سایر محصولات رفت که انتظار می‌رود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم، ۲۴۰ هزار تن جو، ۶۰ هزار تن کلزا، ۱۵۰ هزار تن چغندرقند و ۱۰۰ هزار تن هم سایر محصولات برداشت شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار