مدیرکل گمرکات گلستان از صادرات حدود ۳۸۱ هزار و ۵۶۶ تن انواع کالاهای غیرنفتی از مبادی گمرکی این استان به ارزش ۲۳۵ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۴۵۱ دلار در سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان صادرات به لحاظ وزنی هفت درصد کاهش یافت اما به لحاظ ارزش دلاری ۲۶ درصد بیشتر از سال قبل است.

بیش از ۲۳۵ میلیون دلار کالای غیرنفتی از گلستان صادر شد

به گزارش گلستان 24، شهریار شهریاری اظهار کرد: پلی استایرن، پنیر، خرما، یُد، انواع لوله آهنی و پروفیلی، کشمش، تخته فشرده، رب گوجه فرنگی و کامپاند پلی اتیلن از عمده کالاهای صادراتی گلستان در سال گذشته بود که به ۳۴ کشور از جمله "ترکمنستان، قزاقستان، عراق، افغانستان، رومانی، بلغارستان، پاکستان، ارمنستان، ازبکستان، روسیه، لهستان، امارات متحده عربی، قرقیزستان، ویتنام و چین، ترکیه، آذربایجان و هند" صادر شد.

وی گفت: بیشترین حجم صادرات کالای غیرنفتی سال گذشته گلستان مربوط به ترکمنستان با حدود ۳۹ درصد، قزاقستان با ۱۸ درصد و عراق با ۱۳ درصد بود.

شهریاری به حجم کالاهای وارداتی از طریق گمرکات گلستان در سال ۱۴۰۱ هم اشاره کرد و افزود: پارسال ۴۱ هزار و ۱۰۹ تن انواع کالا به ارزش ۷۴ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۳۴۳ دلار و بیشتر از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۱۰۲ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۱۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بوده است.

مدیرکل گمرکات گلستان، استایرن مونومر، روغن خام سویا، فوتس اویل، دیزل ژنراتور، انواع پارچه جین و متقال و مولد گازی تولید همزمان برق و گرما را از عمده کالاهای وارداتی به گلستان درسال گذشته برشمرد و اضافه کرد: این کالاها از ۱۸ کشور مختلف از جمله "چین، ترکیه، ترکمنستان، انگلستان، هند، قزاقستان، امارات، اسپانیا، ویتنام، آلمان، دانمارک، ایتالیا، عراق، تاجیکستان و ازبکستان" وارد کشور شده است.

به گفته وی، بیشترین حجم واردات سال گذشته کشور از مبادی گمرکی گلستان به چین با حدود ۲۶ میلیون دلار، ترکیه با افزون بر ۱۵ میلیون دلار و ترکمنستان با بیش از چهار میلیون دلار اختصاص داشته است.

شهریاری همچنین درخصوص حجم و ارزش ترانزیت خارجی از گمرکات گلستان درسال گذشته بیان کرد: پارسال هزار و ۹۶۶ فقره اظهارنامه به وزن تقریبی ۴۷ هزار تن انواع کالا و به ارزش ۲۴۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۹۳۴ دلار تحت صحابت ترانزیت خارجی تردد انجام شد که از نظر وزنی ۱۳۵ و از لحاظ ارزش دلاری ۸۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی، درآمد وصولی گمرکات گلستان درسال ۱۴۰۱ را افزون بر ۲ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد ۲۷۴ درصد بیشتر از سال قبل آن است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار