مجری طرح توسعه کشت گلخانه‌ای جهاد کشاورزی گلستان:

مجری طرح توسعه کشت گلخانه‌ای در مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان گفت: استفاده از زمین‌های کم بازده و آفتاب‌گیر واقع در نوار شمالی گلستان از جمله در گمیشان، آق‌قلا، ترکمن، مراوه تپه و کلاله در اولویت ایجاد و توسعه گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی است.

 زمین‌های کم بازده و آفتاب‌گیر  در اولویت کشت گلخانه ای قرار دارند

به گزارش خبرنگار گلستان 24، لیلا جهانگیر با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای کشت گلخانه‌ای استان گفت: رونق کشت گلخانه‌ای در این خطه زمینه ساز افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آبی در حوزه کشاورزی (رعایت الگوی کشت)، افزایش راندمان تولید محصول در واحد سطح، افزایش درآمد بهره‌برداران و رونق صادرات محصولات به کشورهای اورآسیا و روسیه است.

وی افزود: توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای گلستان در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتر قرار گرفته و حمایت از متقاضیان برای سرمایه گذاران با جدیت پیگیری می‌شود.

جهانگیر یادآور شد: مطابق مطالعات امکان سنجی، استان گلستان از قابلیت ایجاد و توسعه هزار هکتار گلخانه‌ کشاورزی برخوردار است که شتاب بخشیدن به این طرح مهم، به رفع چالش‌های کوتاه مدت از جمله تخصیص و پرداخت اعتبارات تسهیلاتی کم بهره، افزایش مدت زمان دوره مشارکت تسهیلات پرداختی و انجام اقدامات حمایتی مانند پرداخت یارانه در تامین نهاده ها مانند کود و سم نیاز دارد.

وی افزود: با توجه به هزینه‌های روبه‌افزایش تولید محصولات گلخانه‌ای و پیچ و خم‌های دشوار اخذ تسهیلات بانکی، باید حمایت ویژه در حوزه بانکی از تولیدکنندگان این بخش انجام شود.

مجری طرح توسعه کشت گلخانه ای در مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: گرایش به ایجاد شهرک گلخانه ای در استان رو به افزایش است چراکه این اقدام هزینه‌های زیرساخت را برای سرمایه گذاران کاهش داده و تولید محصول گلخانه ای را برای تولید کنندگان به صرفه‌تر می‌کند.

جهانگیر گفت: گلستان ۸۲ هکتار گلخانه در حال بهره برداری برای تولید محصولات کشاورزی دارد که هفت هکتار آن در قالب شهرک بوده و بقیه به صورت انفرادی در سایر نقاط استان در دست بهره‌برداری است.

به گفته وی، تاکنون سرمایه‌گذاری و اجرای طرح مزبور در تمامی شهرستان‌های گلستان مطابق برش ابلاغی و تمایل متقاضیان صورت گرفته است.

جهانگیر اضافه کرد: تولید محصولات گلخانه‌ای در گلستان از سطح در دست بهره‌برداری، شامل ۵۰ درصد در تولید سبزی و صیفی، گوجه فرنگی، فلفل و خیار و ۵۰ درصد دیگر به تولید گل و گیاه زینتی و لیموترش (لایم کوات) اختصاص دارد.

وی گفت: اولویت توسعه گلخانه در استان برای سرمایه‌گذاری در تولید انواع به ویژه کلم برکلی و کلم پیچ، فلفل دلمه ای ، گل و گیاه ، خیار و گوجه فرنگی است.

این کارشناس مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان یادآور شد: در کنار تولید محصولات گلخانه‌ای در استان، دوره‌های آموزشی ترویجی از جمله در حوزه بازاریابی شامل شناخت بازار صادراتی برای سرمایه‌گذاران با جدیت برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار