رئیس اداره جنگل کاری پارک‌ها و ذخیره گاه‌های جنگلی منابع طبیعی گلستان:

رئیس اداره جنگل کاری پارک‌ها و ذخیره گاه‌های جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: پالونیا با توجه به مصرف آب زیاد در زمره گونه‌های حمایتی سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار ندارد و برخی اشخاص با تهیه نهال‌های آن از نهالستان‌های خصوصی، ده‌ها هکتار زراعت پالونیا را در گلستان انجام داده‌اند که از نظر ارزش افزوده نسبت به گونه‌های صنوبر و اکالیپتوس جایگاه بالاتری دارد.

پالونیا مورد حمایت سازمان جنگل‌ها نیست

به گزارش خبرنگار گلستان 24، علی اصغر نیکویی اظهار کرد: مقوله زراعت چوب موضوع جدیدی نیست و در دهه‌های گذشته این موضوع در قالب‌های مختلف اجرا شد اما به موفقیت چشمگیری دست نیافت.

وی  افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون و با تغییر رویکردهای سازمان جنگل‌ها و مراتع و همچنین افزایش قیمت زمین‌های حاشیه جنگل، مقرر شد تا طرح‌های زراعت چوب در اراضی شمالی گلستان در حوزه شهرهای آق قلا و گنبد کاووس اجرایی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشت صنوبر در مناطق حاشیه جنگل و البته اکالیپتوس در زمین‌های شمالی استان در حال انجام بوده و سال گذشته مساحتی حدود ۷۰۰ هکتار به زیر کشت اکالیپتوس و صنوبر رفته است.

نیکویی در خصوص کشت گونه پالونیا هم گفت: این درخت با توجه به مصرف آب زیاد در زمره گونه‌های حمایتی سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار ندارد و برخی اشخاص با تهیه نهال‌های آن از نهالستان‌های خصوصی، ده‌ها هکتار زراعت پالونیا را در گلستان انجام داده‌اند که از نظر ارزش افزوده نسبت به گونه‌های صنوبر و اکالیپتوس جایگاه بالاتری دارد.

وی بیان کرد: کشت گونه توسکا هم در حاشیه رودهای دائمی و موقت در شهرهای غربی و مرکزی گلستان مانند بندرگز، کردکوی، گرگان و علی آباد در مساحت‌های محدود در حال انجام است.

نیکویی گفت: سال گذشته ۳۰۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس و صنوبر با هدف کشت در زراعت چوب بین زارعان و کشاورزان تقسیم شد تا در سرحدات بین مزارع کشاورزی و اراضی مستثنیات گلستان کشت شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار