معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان:

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از کشاورزان خواست در اسرع وقت نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند و گفت: کشاورزان از اختلاط سموم با کودهای ریزمغذی پرهیز کنند.

کشاورزان خواست در اسرع وقت نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند

به گزارش خبرنگار گلستان 24، علی‌اکبر مهقانی اظهار کرد: سال‌های گذشته در این زمان بسیاری از مزارع کشاورزی گلستان نیاز به سمپاشی نداشتند اما امسال در زمان فعلی برخی از مزارع کشاورزی حتی از موعد سمپاشی عبور کردند.

وی با تاکید بر اینکه همه محصولات کشاورزی به دلیل افزایش دما و بهبود بارش‌ها در معرض آسیب علف‌های هرز قرار دارند، تاکید کرد: با توجه به اینکه رشد علف‌های هرز بر گیاه زراعی غالب است در صورتی که با آن مبارزه نشود تا ۷۰ درصد می‌تواند به مزارع کشاورزی خسارت وارد کند.

مهقانی شیوع بیماری‌های گیاهی را آسیب دیگر مزراع کشاورزی گلستان برشمرد و توضیح داد: شرایط آب و هوایی و میزبان در شیوع آفات و بیماری‌ها تاثیر به سزایی دارند که تمامی این شرایط برای گسترش آفات و بیماری در مزارع در گلستان وجود دارد.

وی از شیوع بیماری زنگ گندم در برخی مزارع گندم استان خبر داد و یادآور شد: مزارع کشاورزی گلستان تا این لحظه در وضعیت خوبی قرار دارند اما کشاورزان در ادامه، نسبت به شیوع آفات و بیماری‌ها در مزارع خود هوشیار باشند و بازدیدهای مستمر داشته باشند.

مهقانی گفت: سال گذشته بسیاری از مزارع گلستان بر اثر خشکسالی و کم‌آبی دچار بدسبزی شده بود اما در سال زراعی جاری در کنار افزایش بارندگی، دمای هوای استان نسبت به بلند مدت سه درجه افزایش پیدا کرد که همین مساله، رشد محصولات زراعی را در مقایسه با زمان تقویمی کشت تسریع کرده است.

به گفته وی؛ افزایش دما و تغییر اقلیم، رشد رویشی محصولات زراعی از جمله گندم را ۳۰ روز جلوتر انداخته و همراه با رشد گیاه، علف هرز هم رشد پیدا کرده که به طور معمول علف هرز همیشه در رقابت با گیاه زراعی پیروز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان از کشاورزان خواست در رسیدگی به اراضی کشاورزی خود، شرایط سال‌های گذشته را ملاک قرار ندهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار