معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نسبت به شیوع بیماری زنگ زرد در گندمزارهای استان هشدار داد و گفت: تاکنون هفت هزار هکتار از مزارع گلستان درگیر این بیماری است.

هفت هزار هکتار گندمزار گلستان درگیر بیماری «زنگ زرد» است؛ چند توصیه پیشگیرانه

به گزارش گلستان 24، علی‌اکبر مهقانی اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب، مزارع گلستان در سال زراعی جاری از رشد رویشی مناسبی برخوردار هستند اما افزایش دو الی سه درجه‌ای دمای هوای استان نسبت به بلند مدت مشکل‌ساز شده است.

وی ادامه داد: افزایش دمای هوای گلستان، رشد رویشی محصولات زراعی را نسبت به مدت مشابه سال قبل جلو انداخت و به واسطه این اتفاق، فعالیت آفات و بیماری‌های گیاهی با افزایش همراه شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نسبت به شیوع بیماری زنگ زرد گندم در مزارع استان هشدار داد و تاکید کرد: شرایط برای شیوع این بیماری در گندمزارهای گلستان بسیار مستعد است و مزارع گندم، زودتر از سال قبل درگیر این بیماری شدند.

مهقانی از کشاورزان خواست در اولین فرصت نسبت به سم‌پاشی مزرعه خود اقدام کنند و تا مرحله برداشت از سم‌پاشی مجدد غافل نشوند.

وی متذکر شد: سال زراعی جاری نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت است و به کشاورزان توصیه می‌کنیم هشدارها را جدی بگیرند، در صورت کوتاهی کشاورز، کاهش عملکرد شدید مزارع گندم بر اثر ابتلا به بیماری زنگ زرد گندم دور از انتظار نخواهد بود.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان؛ در سال زراعی جاری بیش از ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی استان گلستان زیر کشت گندم، ۴۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت کلزا و سه هزار و ۷۰۰ هکتار زیر کشت چغندر رفته و در چهار و ۳۰۰ هکتار از اراضی گلستان سیب‌زمینی و در ۸۵ هزار هکتار جو کشت شده است.

مهقانی از کشاورزان خواست در کشت بهاره نسبت به کاشت محصولات کم‌آب‌بر اقدام کنند و متذکر شد: منابع آبی گلستان به شدت کاهش یافته و بارندگی‌های امسال نتوانست کسری آب استان را جبران کند لذا توصیه ما به کشاورزان پرهیز از کشت غرقابی برنج است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار