مدیرکل شیلات گلستان میزان تولید آبزیان استان در سال جاری را ۳۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: گلستان جزو استان‌های متنوع شیلاتی در کشور است.

۳۰ هزار تُن آبزی در گلستان تولید شد

به گزارش گلستان 24، اسماعیل جباری اظهار کرد: یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب توجه به اقتصاد دریا است که در همین راستا توسعه میگو، پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان خاویاری با استفاده از آب دریای خزر در سواحل استان گلستان در دستور کار قرار گرفته است.

وی از تولید سه هزار و ۷۰۰ تن میگو با استفاده از آب شور دریا در گلستان خبر داد و افزود: زمین‌های شور و لم‌یزرع گمیشان تبدیل به مزارع میگو شده که از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی یک ظرفیت مهم برای استان محسوب می‌شود.

مدیرکل شیلات گلستان با بیان اینکه مزارع پرورش میگو در سال جاری برای سه هزار گلستانی شغل ایجاد کرد، یادآور شد: زنجیره ارزش میگو موضوع دیگری بود که مورد توجه قرار گرفت و علاوه‌بر تولید، صادرات و غذا، مراکز عمل‌آوری میگو در استان نیز راه‌اندازی شد.

به گفته جباری؛ در گذشته هفت مرکز عمل‌آوری میگو در گلستان فعال بود که با ایجاد ۲ مرکز عمل‌آوری جدید در سال ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲ هزار تن، تعداد این مراکز در استان به ۹ مرکز افزایش پیدا کرد که در حوزه فیله کردن و بسته‌بندی برای صادرات میگو فعالیت می‌کنند.

وی از افزایش تولید ماهیان خاویاری در گلستان خبر داد و گفت: در گذشته ۶ مزرعه تولید ماهیان خاویاری در استان فعال بود که با حمایت دولت سیزدهم به ۱۲ مزرعه افزایش پیدا کرد.

مدیرکل شیلات گلستان با بیان اینکه روند توسعه‌ای پرورش ماهیان خاویاری همچنان در استان ادامه دارد، یادآور شد: از آنجا که ماهیان خاویاری در دریا رو به انقراض است تولید ماهیان خاویاری اهمیت ویژه‌ای دارد تا نسل آینده بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

جباری با اشاره به اینکه در کنار توسعه پرورش ماهیان گرمابی، سردابی و خاویاری در گلستان به سمت گسترش پرورش خانگی به ویژه در روستاها حرکت کردیم، خاطرنشان کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ بین شیلات و بنیاد برکت، هفت هزار میلیارد ریال اعتبار برای اعطای تسهیلات به متقاضیان پرورش ماهی در نظر گرفته شده که بسته به طرح هر متقاضی از تسهیلات با سقف یک میلیارد ریال تا ۳۰ میلیارد ریال بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل شیلات گلستان به پرورش ماهی با استفاده از ظرفیت چاه‌های آب کشاورزی اشاره کرد و افزود: ۱۷ هزار حلقه چاه آب کشاورزی مجاز در گلستان وجود دارد که برنامه ما استفاده از ظرفیت این چاه‌ها برای ایجاد مراکز پرورش ماهیان گرمابی و سردابی است.

جباری تاکید کرد: تاکنون ۲ هزار مرکز تولید ماهیان گرمابی، سردابی و خاویاری با استفاده از ظرفیت چاه آب کشاورزی در گلستان ایجاد شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار