مدیر کل گمرکات استان گلستان گفت: کالاهای غیرنفتی گلستان در سال گذشته به ۳۰ کشور جهان صادر شد.

صادرات کالاهای غیر نفتی گلستان به 30 کشور در سال گذشته

به گزارش گلستان 24، شهریار شهریاری از صادرات حدود ۵۳۸ هزار و ۴۴۷ تُن انواع کالای غیرنفتی از مبادی گمرکی این استان به ارزش تقریبی ۳۲۲ میلیون و ۷۳۸ هزار دلار در سال ۱۴۰۲ خبر داد و بیان داشت: این میزان صادرات به لحاظ وزنی ۴۱ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۳۷ درصد بیشتر سال ۱۴۰۱ بوده است. 

«پُلی استایرن، پنیر، تخم مرغ، پسته فندقی، خرما، انواع لوله پروفیل و آهنی، یُد، خوارک آماده آبزیان و ورق نئوپان» از عمده کالاهای صادراتی گلستان در سال گذشته بود.

وی بابیان اینکه کالاهای غیرنفتی گلستان در سال گذشته به ۳۰ کشور جهان صادر شد، افزود: ترکمنستان، قزاقستان، عراق، پاکستان، ازبکستان، بلغارستان، رومانی، افغانستان، ارمنستان، روسیه، قرقزیستان، ترکیه، لهستان و تاجیکستان از مهمترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی گلستان در سال ۱۴۰۲ بودند.

شهریاری به حجم کالاهای وارداتی از طریق گمرکات گلستان در سال ۱۴۰۲ نیز اشاره کرد و ادامه داد: پارسال افزون بر ۸۴ هزار و ۸۷۵ تُن انواع کالا به ارزش ۱۵۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۲۳۲ دلار از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۱۰۶ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۱۰۹ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ بوده است.

مدیرکل گمرکات گلستان، «روغن خام سویا، فوتس اویل، دیزل ژنراتور، استیرن، انواع پارچه و پنبه، بخشی از تجهیزات خط تولید پلیمر اسیون و دانه روغنی کلزا» را از عمده کالاهای وارداتی به گلستان در سال گذشته ذکر کرد و گفت: این کالاها از ۲۵ کشور از جمله چین، ترکیه، ترکمنستان، انگلستان، روسیه، قزاقستان، هند، اسپانیا، ازبکستان، ایتالیا، آلمان، امارات، لهستان، بلژیک، دانمارک، ویتنام و فرانسه و از طریق مبادی گمرکی این استان وارد کشور شدند.

شهریاری همچنین در خصوص حجم و ارزش ترانزیت خارجی از گمرکات گلستان در سال گذشته اظهارداشت: پارسال در مجموع ۲ هزار و ۴۹۶ فقره اظهارنامه به وزن حدود ۵۵ هزار و ۷۴۳ تُن انواع کالا به ارزش فزون بر ۲۷۳ میلیون و ۲۶۰ هزار دلار از گمرک اینچه‌برون با عنوان ترانزیت خارجی انجام شد که از نظر وزنی ۱۹ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۳ درصد نسبت سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.

وی، درآمد وصولی گمرکات گلستان در سال ۱۴۰۲ را افزون بر پنج هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد ۱۱۲ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار