کارشناسان جهادکشاورزی گلستان به سیب‌زمینی‌کاران استان توصیه کردند آماده پیشگیری و کنترل بیماری «فیتوفترا» در مزارع سیب زمینی خود باشند تا متحمل خسارت نشوند.

 سیب‌زمینی‌کاران گلستانی مواظب «فیتوفترا» باشید

به گزارش گلستان 24، از ابتدای فروردین ماه سال جاری گزارش مشاهده بیماری فیتوفترا در چند نقطه از مزارع سیب زمینی استان گلستان سبب تشکیل کارگروه های تخصصی برای کنترل این بیماری و اطلاع رسانی به بهره‌برداران در استان شد.

به اعتقاد کارشناسان جهادکشاورزی، شیوع بیماری فیتوفترا در مزارع سیب زمینی و ماندگاری آن تا ۱۰ روز، سبب نابودی مزرعه و تحمیل خسارت سنگین به بهره برداران خواهد شد.

کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گلستان در خصوص آفت در مزارع سیب زمینی استان در سال زراعی جاری گفت: مبارزه شیمیایی بسته به دوره ماندگاری قارچ‌کش مورد استفاده باید هر ۱۰ تا ۱۴ روز یک بار تکرار شود.

محمدعلی آقاجانی افزود: برای کنترل این بیماری مصرف «بردوفیکس» به مقدار پنج در هزار، «اگریفوس» به مقدار ۶ لیتر در هکتار، «رانمن» به مقدار ۲۰۰ میلی‌لیتر در هکتار، «نوردوکس» به مقدار یک کیلوگرم در هکتار، «کوپراویت» به مقدار سه درهزار، « آکروبات ام‌زد» به مقدار ۲ کیلوگرم در هکتار، «رزاللاکسیل» به مقدار سه کیلوگرم در هکتار، «سیموکسانیل +فاموکسادون» به مقدار ۴۰۰ گرم در هکتار و «اینفوینیتو» به مقدار ۱.۵ لیتر در هکتار به بهره‌برداران برای پیشگیری و مقابله با آفت در مزارع سیب زمینی پیشنهاد می‌شود.

تولید زراعت سیب زمینی بهاره در استان گلستان حاصل دسترنج بهره‌بردران در فصل پاییزه است که در ابتدای سال به بازار مصرف عرصه می‌شود.

این تولیدات علاوه بر مصرف داخل کشور، به کشورهای همسایه به ویژه آسیای میانه منطقه صادر می‌شود.

جدی گرفتن توصیه کارشناسان آفات جهادکشاورزی

مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان با اشاره به گزارش بیماری در برخی از مزارع زیر کشت سیب زمینی در استان، گفت: بهره‌برداران برای کنترل بیماری و حتی پیشگیری از آلودگی سایر مزارع به توصیه کارشناسان آفات جهادکشاورزی توجه و عمل کنند.

مهدی ناظری افزود: سطح ابلاغی امسال زراعت سیب زمینی بهاره استان پنج هزار و ۳۰۰ هکتار تعیین شده که تاکنون پنج هزار و ۱۱۷ هکتار سطح زیر کشت سیب زمینی قرار گرفت.

وی گفت: جهادکشاورزی گلستان برای زراعت سیب زمینی و پیشگیری از بیماری‌ها، اطلاع رسانی لازم را با برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی کارشناسان مرتبط برای بهره‌برداران در منطقه انجام داده است.

لزوم مقابله با تهدید آفت در مزارع سیب زمینی

رییس انجمن سیب زمینی کاران گلستان نیز گفت: امسال مزارع سیب زمینی استان به دلیل وجود آفت ناشی از آلودگی بذر استفاده شده، آلودگی خاک مزارع از سال زراعی قبل و شرایط اقلیمی ( بارندگی در منطقه) و قابلیت گسترش این آفت در شرایط بحرانی قرار دارد.

رمضان مقصودلو اظهار کرد: مقابله با گسترش این آفت در مزارع سیب زمینی نیازمند اقدام به موقع بهره‌برداران است تا دسترنج آنان نابود نشود.

وی یادآور شد: بهره برداران برخوردار از مزارع سیب زمینی آلوده به دلیل تحت حمایت نبودن توسط دولت،باید سم مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه کنند که قیمت آن باید بین ۳۰ میلیون تا ۴۰ میلیون ریال در نوسان است.

به گفته وی تا زمان برداشت محصول باید حدود هشت نوبت سمپاشی در مزارع آلوده سیب زمینی صورت گیرد.

اپیدمی آفت در مزارع سیب زمینی

پیشتر مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه اپیدمی «فیتوفترا» در مزارع سیب زمینی استان دور از انتظار نیست، گفته بود: نخستین گزارش بیماری «فیتوفترا» در مزارع سیب زمینی استان، هشتم فروردین سال جاری در سطح پنج هکتار از مزارع سیب زمینی روستای «مرزنکلاته» گرگان اعلام شده است.

کیانوش حق نما افزود: طبق یک دوره آماری ۱۳ ساله همیشه این بیماری از دوم تا ۲۰ اردیبهشت در مزارع سسیب زمینی بروز می‌کرد و سال گذشته در تاریخ ۲۹ فروردین ماه شاهد نخستین گزارش از این بیماری در سطح اراضی کشاورزی بودیم.

وی شرایط آب و هوایی استان را دلیل بروز زودهنگام این بیماری در مزارع سیب زمینی عنوان کرد و گفت: چنانچه بیماری«فیتوفترا» در مزارع مبتلا، کنترل نشود، ظرف ۱۰ روز مزرعه را از بین می برد و خسارات سنگینی به مزارع وارد خواهد شد.

لزوم مدیریت آبیاری مزارع سیب زمینی

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از بهره‌برداران خواست مدیریت آبیاری مزارع سیب زمینی را مد نظر داشته باشند چون استفاده از آبیاری بارانی سبب افزایش و انتقال بیماری می شود.

وی در خصوص مصرف کودهای شیمیایی برای مزارع سیب زمینی گفت: استفاده از کودهای سفید، شدت بیماری را افزایش داده و کودهای حاوی کلسیم و پتاسیم نیز از شدت بیماری می‌کاهد.

حق نما با بیان اینکه بیماری فیتوفترا بین مزارع سیب زمینی و گوجه فرنگی مشترک است، افزود: اطلاع رسانی به بهره برداران از طریق انجمن سیب‌زمینی کاران استان و ارسال شیوه نامه ترویجی به شهرستان‌ها و رسانه ملی صورت گرفته است.

گلستان از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی کشور به شمار می‌رود که هر ساله حدود هشت هزار هکتار از زمین‌های این استان در بهار و پاییز به زیرکشت این محصول می‌رود.

برداشت بهاره سیب زمینی در گلستان از میانه اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت یک ماه به طول می‌انجامد که بیشتر محصول تولیدی استان برای مصرف تازه‌خوری است.

براساس ارزیابی رییس بخش خاک و آب مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، کیفیت سیب‌زمینی تولیدی این استان بسیار بالا بوده ونتیجه آزمایشات نشان می‌دهد نیترات به عنوان یک ماده سمی موجود در سیب‌زمینی در تولیدات گلستان پایین‌تر از حد مجاز است.

محمدرضا پهلوان‌راد گفت:  حد مجاز و استاندارد ملی برای نیترات در سیب زمینی ۲۵۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم تعیین شده که مطابق آزمایش‌های انجام شده مراکز تحقیقاتی، این مقدار در تولیدات گلستان بسیار کمتر است.

استان گلستان با ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی در شمال کشور قرار دارد که هرساله در تولید ۱۵ محصول دارای رتبه برتر در کشور است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار