گزارشی از کارگاه چادرشب بافی در روستای بالاجاده

چادر شب بافی به نوعی بافت پارچه محلی گفته می‌شود که این پارچه از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی از سالیان گذشته تاکنون با کاربردهای گوناگون بافته شده است.

فعالیت ۳۰ ساله یک بانوی گلستانی برای کمک به اقتصاد خانواده + تصاویر

به گزارش گلستان24،تولید کنندگان اصلی چادر شب زنان روستایی اند که با استفاده از نخهای ابریشمی رنگارنگ چادر شبهایی با رنگهای زنده و شاد می بافند. چون در قدیم از آن در شب برای روانداز استفاده می شد آن را چادرشب نامیده اند.

چادر شب بافی یکی از صنایع دستی سنتی ایران است. چادر شب، پارچه‌ای زیبا و رنگارنگ است که به عنوان نوعی کمرپیچ برای زنان محلی استفاده می‌شود. بافت آن هم اکنون در برخی روستاهای شمال کشور و همچنین روستاهای استان گلستان رواج دارد.

چادرشب دارای نقش‌های هندسی چهارخانه و گاهی بصورت تک رنگ و اکثر با رنگ زمینه قرمز بافته می‌شود.چادرشب در اصطلاح محلی آن در روستای بالاجاده شهرستان کردکوی ” کارچاله ” گفته می شود که توسط دستگاه‌های پارچه بافی ساخته شده توسط نجارهای محلی بافته می‌شود ، نخ‌های مورد استفاده را از مغازه‌های کاموابافی تهیه می‌نمایند.

در این کارگاه های چادر شب بافی معمولا از دو جنس پشمی و ابریشمی در ابعاد مختلف برای کاربردهای گوناگون بافته می شود.ابعاد کوچک تر این صنعت دستی برای تزیین جهیزیه عروس استفاده می گردد و این پارچه ها معمولا بدون استفاده از نقشه یا طرح در رنگ‌های متنوع بافته می‌شود.

چادرشب بافی یکی از صنایع دستی است که در استان در حال فراموشی بوده است اما با افزایش توجه به صنایع دستی و افزایش درآمد حاصل از تولید آن و تاثیر در اقتصاد خانوار توانسته دوباره رونق نسبی پیدا نماید.

مدینه هزارجریبی یکی از بانوانی است که در یکی از اتاق های منزل خود در روستای بالاجاده شهرستان کردکوی استان گلستان اقدام به بافتن چادر شب می کند.

وی می گوید این هنر را از مادرش آموخته و حدود 30 سال است که مشغول این فعالیت است و در کارگاه خانگی خود ” چادر شب ” ، “حوله” و “سفره” و… می بافد.

این فعال اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه توانسته با فروش تولیداتش به معیشت و افزایش درآمد خانوار کمک کند ، می افزاید : در گذشته تمایل به خرید کمتر بود ولی خوشبختانه میزان خرید بالا تر رفته است و بیشتر فروش این صنعت دستی به صورت مراجعه علاقمندان برای خرید و تک فروشی است.

وی در ادامه به گرفتن مجوز و پروانه فعالیت خانگی اشاره می کند و می گوید متاسفانه هنوز نتوانسته ام تسهیلات و حمایت مناسبی را دریافت نمایم که از مسئولین می خواهم توجه بیشتری به این موضع داشته باشند تا تولید کنندگان بتوانند بهتر روی پای خود بایستاند.

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

0010 1

منبع:گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار