هر دم از این باغ بری می رسد ؛

موج جدید حذف یارانه نقدی خانوارها آغاز شده و دولت یارانه افرادی را که خانه هم ندارند، حذف می‌کند!

یارانه نقدی اقشار ضعیف هم حذف می‌شود ؟!

به گزارش گلستان24، موضوع حذف یارانه نقدی ثروتمندان به حذف یارانه نقدی غیرثروتمندان منحرف شده و دولت با ابلاغیه اخیر خود مجوز حذف یارانه نقدی کسانی را که خانه و خودرو هم ندارند، صادر کرده است.

یارانه نقدی اقشار ضعیف هم حذف می‌شود

طبق این ابلاغیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است خانوارهای غیرنیازمند را شناسایی و نسبت به اعلام حذف یارانه نقدی به این افراد اقدام کند. این اشخاص ظرف یک ماه می‌توانند نسبت به موضوع حذف از شمول دریافت یارانه اعتراض و اطلاعات و مستندات لازم را به وزارتخانه یادشده ارائه کنند و در غیر این صورت از دامنه مشمولان دریافت یارانه نقدی خارج می‌شوند.

وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی باید پس از بررسی مستندات ارائه‌‌شده، اسامی سرپرستان خانوارهایی را که حذف می‏‌شوند به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کند. همچنین نتایج به همه معترضان اعلام می‌شود و یارانه اشخاص در اولین نوبت بعدی پرداخت یارانه نقدی قطع خواهد شد.

همچنین طبق تصویبنامه هیات وزیران یارانه  خانوارهای 4 نفره با درآمد سالانه 35 میلیون تومان (کمتر از 3 میلیون تومان درآمد ماهانه) قطع می‌شود.

بدین ترتیب یارانه نقدی آبان‌ماه برخی سرپرستان خانوار که حتی خانه و خودرو نداشته‌اند اما احتمالا درآمد آنها ماهانه حدود 2 میلیون و 917 هزار تومان بوده، حذف شده است. یکی از مخاطبان «وطن‌امروز» در این باره به خبرنگار ما گفت: یارانه آبان‌ماه من واریز نشده و این در حالی است که خانه من اجاره‌ای است و در یکی از مناطق محروم تهران زندگی می‌کنم.

همچنین خودرو نیز ندارم و سفر خارج از کشور نرفته‌ام و درآمد معمولی دارم. نمی‌دانم چرا یارانه مرا حذف کرده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، موضوع حذف یارانه نقدی نیازمندان از همان ابتدای موج حذف یارانه‌ها آغاز شد و بسیاری از حذف‌شدگان به موضوع حذف یارانه خود اعتراض کردند و مشخص شد دولت به جای حذف علمی افراد، به حذف فله‌ای خانوارها روی آورده است.

طبق این طرح بعد از حذف فله‌ای افراد، تنها بخشی از آنها برای برقراری مجدد یارانه خود اقدام می‌کنند و دولت یارانه کسانی را که اعتراض نکرده‌اند یا خبر ندارند که یارانه نقدی‌شان حذف شده به طور دائمی قطع می‌کند. قطعا بررسی زندگی همه یارانه‌بگیران سخت خواهد بود و به همین علت درصد خطای حذف یارانه نقدی افراد بسیار زیاد است. بدین ترتیب دولت حتی امکان دارد یارانه نقدی کارگرانی را که درآمد چندانی ندارند و خانه 44 متری هم دارند، حذف کند.

موج جدید حذف یارانه نقدی در آبان‌ماه امسال نشان می‌دهد دولت یارانه نقدی کسانی را که خانه و خودرو هم ندارند حذف می‌کند و بهانه آنها درآمد ماهانه 2 میلیون و 917 هزار تومانی است، یعنی اگر زن و شوهری کارمند باشند و مجموع درآمد آنها به این عدد برسد یارانه نقدی‌شان حذف می‌شود. همچنین اگر سرپرست خانوار کار دوم داشته باشد و مجموع درآمد 2 شغل خود این عدد شود باز هم یارانه نقدی وی حذف می‌شود. بدین ترتیب موج جدید حذف یارانه نقدی آغاز شده و بسیاری از افراد باید منتظر قطع یارانه خود باشند.

چرا یارانه را قطع می‌کنید؟
دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره با انتقاد از روند اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: رقم یارانه نقدی از سال 89 افزایش نیافته و باید با توجه به تورم‌های سالانه، رقم آن افزایش می‌یافت. محسن بیگلری افزود: پرداخت یارانه 45 هزار تومانی و افزایش چندبرابری هزینه‌ها مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده و رقم فعلی یارانه نقدی جوابگوی هزینه‌های روزمره مردم نیست و فکر می‌کنیم این رقم باید در سال آینده افزایش یابد. نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه ادامه پرداخت یارانه نقدی در بودجه سال 96 آمده است، اظهار کرد: با توجه به تصمیمی که برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد گرفته شده، طبیعتا یارانه افرادی که درآمد مناسب دارند، قطع می‌شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ادامه سیاست پرداخت یارانه نقدی درست است، تصریح کرد: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده بود با افزایش قیمت حامل‌های انرژی‌ بخشی از آن به مردم به‌ صورت یارانه نقدی پرداخت شود و وقتی قیمت حامل‌ها افزایش یافته، بنابراین این پرداخت هم باید ادامه داشته باشد و به افرادی که نیازمند هستند، پرداخت شود اما نکته‌ای وجود دارد و آن اینکه رقم یارانه باید در این سال‌ها با توجه به تورم در جامعه افزایش می‌یافت که چنین نشد.
 
بیگلری افزود: باید یارانه دهک‌های پردرآمد و کسانی که درآمد ماهانه‌شان 5/3 میلیون تومان است، قطع و به کم‌درآمدها رقم بیشتری پرداخت شود.
 
وی با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی باید کمک‌حال اقشار آسیب‌پذیر جامعه باشد، تصریح کرد: هم‌اکنون پرداخت یارانه تنها باید شامل حال افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی شود. نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: انتظار می‌رود دولت فعلی در بحث اصلاح مسیر هدفمندی و قطع یارانه دهک‌های بالا قدم‌های بهتری بردارد.
 
یارانه نقدی جوابگوی هزینه‌ها نیست
 
عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دولت‌ها با اجرای ناصحیح قانون هدفمندی، هزینه‌های توزیع پول نقد در جامعه را نیز افزایش دادند، گفت: پرداخت یارانه  ۴۵ هزارتومانی و افزایش چندبرابری هزینه‌ها مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.
 
اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه در هدفمندی یارانه‌ها اصل قانون اجرا نشد، گفت: دولت‌ها با اجرای ناصحیح قانون هدفمندی ضمن تخلف از قانون، هزینه‌های توزیع پول نقد در جامعه را نیز افزایش دادند.
 
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطع پرداخت یارانه نقدی برای افزایش سطح تامین اجتماعی افراد باید در دستورکار دولت قرار بگیرد، تصریح کرد: با توجه به برخی ملاحظات این مهم در سال جاری و در دولت فعلی ممکن نخواهد بود اما دولت آتی باید اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار