تعداد زیادی از تولیدکنندگان پروفیل پی وی سی در کشور تعطیل شده اند.

تعطیلی کارخانجات تولید PVC در کشور

به گزارش گلستان24، فرزانه خرمیان، دبیر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی بیان داشت: اوضاع صنعت نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر نیز شده است، ظرفیت تولید کارخانجات پایین آمده و برخی از شرکت‌ها کاملا تعطیل شده اند و شرکت‌های بزرگ نیز تنها با 20 نهایتا 30 درصد ظرفیت خود کار می کنند و این در حالی است که همین شرکت‌ها در سال‌های 88، 89 با تمام ظرفیت خود فعالیت داشتند.

تعطیلی کارخانجات تولید PVC در کشور
وی افزود: آن چه که در این صنعت قابل مشاهده است افت آن نسبت به سال گذشته است با تمام این وضعیت ها شرکت‌ها تلاش می کنند تا خود را بدون دریافت هیچ گونه سودی سرپا نگه دارند با این امید که شاید اوضاع بهتر شود.
 
خرمیان تصریح کرد: از مشکلات دیگر بالا رفتن قیمت مواد اولیه است که در حقیقت یک بازی است که پتروشیمی‌ها از ابتدای سال جاری آن را آغاز کرده اند در نهایت نیز به جای این که مواد اولیه در بورس به دست تولیدکنندگان برسد به دست دلال‌ها می رسد.حتی یک سری کدهای مناطق ویژه اقتصادی زیادی به وجود آمدند که با قیمت‌های پایین و معافیت های مالیاتی خرید انجام می دادند و این موضوع اعتراضات زیادی را به همراه داشت.
 
وی بیان داشت: محوطه پتروشیمی‌ها پر از مواد بود اما حاضر نبودند آن‌ها را به تولیدکننده عرضه کنند، تمامی این موارد در حالی صورت می گیرد که آن ها خوراکشان را به نرخ ارز دولتی می گیرند اما فروششان به نرخ ارز آزاد است.
 
دبیر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی گفت: در این دولت زمانی که مواد اولیه پتروشیمی‌ها گران تر می شود، یا اصلا آن را عرضه نمی کنند هیچ گونه پیگیری از سوی مسئولین صورت نمی گیرد و اعتراضات ما به تعزیرات نیز به هیچ جا نمی‌رسد و ترتیب اثری به آن داده نمی شود.
 
وی اظهار داشت: جالب است که افزایش قیمت مواد اولیه به همکاران بنده تحمیل می شود اما از آن طرف اگر محصولات خود را با توجه به بالا رفتن قیمت مواد اولیه گران کنیم باید پاسخگو باشیم که چرا افزایش قیمت داشته ایم به طوری که تعزیرات بسیاری از همکاران بنده را تحت فشار گذاشته اند و این در حالی است که کسی جلوی پتروشیمی ها برای گران کردن مواد اولیه را نمی گیرد.
 
خرمیان در رابطه با بازار صادرات صنعت لوله و اتصالات پی وی سی گفت: صنعت تا مدتی قبل صادرات خوبی را داشت که متأسفانه مدتی است بازار عراق را از دست داده ایم و لاین آن بسته شده است، سیاست گذاری دولت مبنی بر آزادگذاشتن ترانزیت ترکیه از ایران نیز باعث شده تا صادرات لطمه بیشتری متحمل شود. جالب تر این که نرخ تعرفه ترکیه را هم پایین آورد.
 
وی ادامه داد: همین مشکلات موجب شده تا اگر به طور مثال شرکتی در سال 93 هر هفته ده کانتینر  بار صادر می کرده است الان صادراتش به هفته ای یک کانتیتر رسیده یعنی چیزی در حدود 90 درصد کاهش صادرات داشته است.
 
دبیر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی تأکید کرد: در حالت عادی فروش محصول ترک در بازار عراق و در مغازه حدود 14 درصد قیمتش پایین تر از محصول ایرانی در درب کارخانه بود اما زمانی که ترانزیت هم آزاد شد مسلما باید انتظار داشت که اوضاع برای بازار کالای ایران نامناسب تر شود که این اتفاق نیز صورت گرفت.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از تولیدکنندگان پروفیل پی وی سی در کشور تعطیل شده اند و بعد ما نرخ تعرفه واردات پروفیل پی وی سی را از ترکیه کاهش داده ایم.
 


منبع : فرهنگ

ارسال نظر

آخرین اخبار