نارضایتی گلستانی‎ها از افزایش بهای قبض‎های گاز

در حالی‌ که گلستانی‌ها از بهای بالای قبض گاز در فصل سرما گلایه دارند اما مسؤولان اداره شرکت گاز استان گلستان معتقدند تغییر تعرفه در فصل سرما وجود نداشت و به دلیل بالا رفتن مصرف مشترکان در فصل سرما، بهای قبض گاز افزایش یافته است.

مصرف بالای مشترکان، تنها دلیل افزایش بهای گاز است

 به گزارش گلستان24، به نقل از خبرگزاری فارس، صدور قبض‎های گاز با بهایی نجومی در روز‎های اخیر موجی از نارضایتی مردم استان را به همراه داشته است. در حالیکه گلستان یکی از استان‎های محروم کشور محسوب می‎شود و درآمد سرانه  50 درصد میانگین سرانه کشوری است صدور قبض‎های گاز در روزهای اخیر نارضایتی عمومی را ایجاد کرده و اکثر شهروندان معتقدند در شرایطی که رکود اقتصادی در استان گلستان حاکم است افزایش قیمت قبوض مختلف با درآمد آنها هم‌خوانی ندارد.

در همین رابطه یک شهروند گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: با دیدن قبض گاز در چند روز گذشته متعجب شدم مبلغ قابل پرداخت در قبض سرسام‌آور است و پرداخت قبوض مختلف از توان افرادی مانند من که تنها منبع درآمدمان یک حقوق کارمندی و با داشتن سه فرزند خارج است.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی در استان گلستان موج می‎زند در این شرایط نگرانی پرداخت قبوض را به این مشکلات اضافه کنید سؤال من از مسؤولان این است آیا مشکلات و رکود در این استان را مشاهده نمی‎کنند که چنین قبوضی برای مردم صادر می‎شود.

فیش گاز (2)

یارانه را صرف پرداخت قبض گاز کنیم یا آب و برق؟

شهروندی دیگر با اعلام نارضایتی از صدور قبض‎های نجومی به خبرنگار فارس در گرگان گفت: شغل من کشاورزی است و تقریبأ نیمی از مردم استان گلستان به فعالیت کشاورزی مشغول هستند، مشکلات در بخش کشاورزی در حالت عادی زیاد بود حال آنکه امسال با ورود سامانه سرما به این استان اکثر محصولات دچار سرمازدگی شدند و تنها زیان نصیب ما شد.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی که پوشش هزینه‎های مایحتاج زندگی برای ما سخت شده است چگونه می‎توانیم هزینه بالای قبوض مختلف را پرداخت کنیم.

این شهروند گلستانی با بیان اینکه بعضی از آقایان به پرداخت یارانه دل خوش کرده‎اند، افزود: بعضی از آقایان قانون هدفمندی یارانه‎ها را مساوی مدیریت مصرف می‎پندارند و معتقدند یارانه پرداخت شده می‎تواند پاسخگوی قبض‎های صادر شده باشد غافل از اینکه با این 45 هزار تومان حتی نمی‎توان یک قبض گاز را پرداخت کرد.

در حالیکه شهروندان گلستانی از بهای بالای قبوض مختلف به خصوص قبض گاز در فصل سرما گلایه دارند اما مسؤلان اداره شرکت گاز استان گلستان معتقدند به دلیل بالا رفتن مصرف مشترکان در فصل سرما، بهای قبض گاز افزایش یافته است.

100894731190

تغییر تعرفه در فصل سرما نداشتیم

در همین رابطه مسؤول امور خدمات فنی و عمده فروش اداره شرکت گاز استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: نسبت به سال گذشته تغییر تعرفه در فصل سرما نداشتیم و دلیل افزایش بهای گاز مشترکان این است که دمای هوا نسبت به سال گذشته کاهش یافته، بنابراین مصرف مشترکان نیز افزایش پیدا کرده است.

محمدحسن بلخی با بیان اینکه افزایش بهای قبض گاز ناشی از شدت تغییرات دما و افزایش مصرف مشترکین است بیان کرد: شرکت گاز استان گلستان هیچ نقشی در تعیین تعرفه‎ها ندارد آنچه در هیأت وزیران مصوب می‎شود به شرکت ملی گاز ابلاغ و دیگر شرکت‎های گاز در سطح کشور موظف به اجرای آن هستند، در واقع تغییرات تعرفه به صورت متمرکز انجام می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: بهای گاز با توجه به فصل و اقلیم متفاوت است در واقع بهای گاز به صورت پلکانی محاسبه می‎شود در مصارف پایین تعرفه‌ها کم است و با افزایش مصرف تعرفه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

گلستانی‎ها الگوی مصرف را رعایت کنند

وی در خصوص چگونگی محاسبه بهای گاز مشترکان گفت: با توجه به اینکه بهای گاز بر اساس اقلیم محاسبه می‎شود و استان گلستان جزو اقلیم سه است (به جز مینودشت و بندرگز که جزو اقلیم چهار محسوب می‎شوند) اگر مشترکی در یک ماه بین یک تا 200 متر مکعب گاز مصرف کند به ازای هر مترمکعب 414 ریال باید پرداخت شود مصرف  300 مترمکعب 960 ریال و بیش از 300 مترمکعب 1080ریال و به همین ترتیب با افزایش مصرف تعرفه نیز بالا می‎رود علاوه بر این موارد مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گازرسانی نیز بر بهای مصرفی اضافه می‎شود.

مسؤول امور خدمات فنی اداره شرکت گاز استان گلستان در خصوص افزایش بهای گاز در سال آینده گفت: بر اساس قانون بودجه افزایش حامل انرژی در سال آینده نخواهیم داشت.

بلخی مدیریت مصرف گاز را یکی از مهمترین اقدامات برای کاهش بهای گاز عنوان کرد و گفت: پوشیدن لباس‌های ضخیم زمستانه، استفاده از یک بخاری در منزل، کم کردن حداقل یک درجه از دمای محیط، نصب پرده‌های ضخیم و بلند، مسدود کردن روزنه‌های ورود هوای سرد با در نظر گرفتن هوای مورد نیاز برای سوخت وسایل گازسوز از جمله اقدامات ساده‌ای است که می‌تواند کمک شایانی در مدیریت مصرف داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در تعیین تعرفه گاز علاوه بر اقلیم لازم است به منطقه و محروم بودن آن توجه شود چرا که شهرهای بزرگی هم چون تهران اصفهان و شیراز که مانند شهرهای استان گلستان جزو اقلیم سه محسوب می‎شوند از لحاظ درآمدی غیرقابل مقایسه با هم هستند شاید یک قبض گاز 50 هزار تومانی برای یک شهروند که در شهر بزرگی زندگی می‎کند و درآمد سرانه آن به نسبت بالاتر از یک شهروند گلستانی است رقم ناچیزی باشد اما برای استانی همچون گلستان که از لحاظ اشتغال و درآمد سرانه جزو استان‌های محروم محسوب می‌شود پرداخت این مبلغ از توان خارج باشد بنابراین انتظار می‌رود سیاستگذاری تعیین تعرفه‎ها منطقه‎ای باشد چرا که  تعیین یکسان تعرفه گاز برای همه استان‎ها شاید کمی از عدالت فاصله داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار