15 روز از اولین تجمع کارگران شرکت مراغ پروژه جاده سازی رامیان به شاهرود برای دریافت مطالبات یکساله شان می گذرد ولی تاکنون هیچ خبری از دریافت حقوق نشده است.

اندر احوالات ناخوش کارگران در 15 روز باقی مانده به عید/ کارگران مراغ یکسال حقوق نگرفته اند

به گزارش گلستان24، به نقل از گل رامیان، کارگران شرکت مراغ پروژه جاده سازی رامیان به شاهرود، بعد از یک سال شنیدن وعده های تکراری و توخالی و بدون عمل  پیمانکار، بار اقتصادی زندگی طاقتشان را به پایان رساند و نهایت برای رساندن صدایشان به گوش مسئولین و کارفرما و پیمانکارشان، در اوایل ماه جاری،  دو روز متوالی را مقابل کارگاه این شرکت تجمع کردند تا شاید دلی به رحم آید و صدایشان شنیده شود.

15 روز از اولین تجمع این کارگران برای دریافت مطالبات یکساله شان می گذرد ولی تاکنون هیچ خبری از دریافت حقوق نشده است.

کارگران این شرکت به خبرنگار ما می گویند: باز هم در این تجمع، پیمانکار با وعده پرداخت حقوق، کارگران را متفرق کرد ولی هیچ خبری از پرداخت حقوق نشده است.

این کارگران می گویند: دیگر حتی توان خرید یک قرص نان را هم نداریم و تاکنون با گرفتن اجناس نسیه از مغازه داران امرار معاش می کردیم ولی صدای مغازه دارها هم در آمده است و خودمان هم روی رفتن به مغازه را نداریم.

قبوض آب، برق، گاز و تلفن یکی پس از دیگری برایمان صادر می شود ولی توان پرداخت نداریم .

و اما نگاهی قانونمندانه؛ در این مورد هر سه ضلع فعال در این پروژه اعم از کارفرما و مشاور و پیمانکار می توانند درصدی از این تقصیر را داشته باشند. تقصیر پیمانکار در این است که توافقی با شخص کارگر با یک مبلغ معین ماهیانه دارد و متعهد به پرداخت آن در قبال انجام کار بوده است که تا کنون به آن عمل نکرده است و اگر چنانچه مدعی این باشد که کارفرما پولش را پرداخت نکرده است چیزی از مسئولیت او در قبال تعهدی که کرده است، نمی کاهد.

کارگر کاری به رابطه او با کارفرما ندارد و قانونگذار چنین حقی را برای هیچ کسی قایل نشده است چرا که پیمانکار با یک توان و آورده ای که حداقل یک سوم قراردادش باید باشد وارد مناقصه میشود یعنی اگر در پرداخت ها تاخیر بشود او به چالش نیفتد پس بی شک تقصیر بزرگی متوجه پیمانکار است.

اما مشاور چرا تقصیر دارد؛ چون باید مطابق ماده 17 شرایط عمومی پیمان، تاییدیه ی لیست پرسنل پیمانکار رابه کارفرما ارسال کند و همچنین کارنامه کارکرد روزانه کارگران پیمانکار را رصد کند و اگر بدون کارنامه کارکرد باشند از این روند خدمات دهی جلوگیری نماید و در بند (و) ماده 17 شرایط عمومی پیمان صریحاً قید شده است اولاً پیمانکار موظف است مرتباً حقوق کارگران را پرداخت نماید دوماً چنانچه تاخیری پیش آید مشاور باید به پیمانکار اخطار کند که طلب کارگران را پرداخت نماید و با توجه به همین بند چنانچه پیمانکار استنکاف کرد کارفرما می تواند نسبت صورت وضعیت های پرداخت شده به پیمانکار با حضور نماینده مشاور و پیمانکار از محل مطالبات پیمانکار به کارگران پرداخت نماید و مبلغ پرداختی را بعلاوه 15 درصد به حساب بدهی پیمانکار منظور نماید حتی شرایط تنبیهی سخت تری هم در همین بند دیده شده است و آنهم اینست که اگر مسئله تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران به بیش از مدت یک ماه، برای ماهی که صورت وضعیت آن پرداخت شده است کارفرما پیمان را فسخ نماید در هر حال پیمانکار مسئول کارگران خود می باشد و در قبال همین مسئولیت باید پاسخگو باشد.

15 روز به عید باقی مانده است، چشم انتظاری زن و بچه و شرمندگی پدر خانواده این روزها در اقشار ضعیف جامعه به چشم می خورد و چرا هیچ تصمیم درستی در این زمینه گرفته نمی شود که شاهد اینگونه موارد نباشیم.

marr1

marr2

 

ارسال نظر

آخرین اخبار