شاید آنچه در اقتصاد مقاومتی دیده نشد، اقتصاد مردم پایه و حضور مردم و تکنولوژی و دانش است. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانش بینان و مهمتر از همه اقتصادی بر پایه اندیشه و علم است. وجود متخصصان مختلف کشور و رشد

اقتصاد مقاومتی و بایسته هایی که دیده نشد
به گزارش گلستان24، شاید آنچه در اقتصاد مقاومتی دیده نشد، اقتصاد مردم پایه و حضور مردم و تکنولوژی و دانش است. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانش بینان و مهمتر از همه اقتصادی بر پایه اندیشه و علم است. وجود متخصصان مختلف کشور و رشد بالای علمی در ابتدای تنظیم سیاست های اقتصادی مقاومتی و حضور ایران در فناوری های نوینی چون نانو، پزشکی، هوافضا و غیره موجب شد تا این سیاست به عنوان یکی از مترقی ترین سیاست های کشور در حوزه اقصتاد شناخته شود. اما دولت یازدهم با فراز و نشیب های مختلف و پس از چها سال هنوز نتوانست در این حوزه ورود و برنامه اجرایی مشخصی را دنبال کند.

پس ازآنکه چرخیدن اقتصاد در گرو چرخیدن فناوری هسته ای شد و بهتر است گفت ؛ صنعتِ اقتصادی با گره های سیاسی در هم تنیده شد ، شاهد هستیم پس از سه سال و اجرایی شدن یک ساله برجام هنوز گشایش اقتصادی در متن اقتصادِ مردم به وجود نیامد و جز ورود هواپیما هنوز گره ای از مشکلات مردم برداشته نشد.

 سن بالا و سیاست های تکرار شده و از همه مهمتر اعتماد به طرف مقابل سبب شد تا کشور در این رکود هزینه بردار قرار گیرد و به زعم بسیاری از تحلیل گران سال ۹۵، سال سخت برای مردم ایران باشد.

اقتصاد مقاومتی و بایسته هایی که دیده نشد

سال گذشته مقام معظم رهبری سعی کردند با شعار سال نیروهای کشور را در مسیری واحد برای حل اقتصاد و معیشت اجتماعی هم دل و هم زبان کنند و در سال ۹۵ با نام گذاری سال به عنوان سال اقدام و عمل نتیجه آن را در وضعیت معیشت مردم شاهد باشند. اما سیاست نگری و حمله به منتقدان از سوی دولت و رفتارهای گاهی تعصبی از سوی منتقدان موجب عدم شکوفایی اقتصادی و تعطیلی کارخانه هایی چون ارج و بسیاری از کارخانه های نام آشنای کشور شود. وضعیت کشور حال خوبی ندارد و این حال خوب هنوز برای مسئولان قابل پذیرش نیست. تا جایی که می بینیم وضع مردم و معیشت مردم و نرخ بیکاری افزایش یافته اما دولت از رشد اقتصادی بالای ۶ درصد سخن می گوید.

مشکلات اقتصادی به همین جا هم محدود نمی شود تصور آنکه آمریکایی ها بگذارند آب خوش از گلوی ملت پایین رود و باز تولید حل همه مشکلات حتی آب خوردن مردم با برجام موجب جری شدن طرف مقابل و دبه در آوردن های گوناگون شد. به طوری که شاهد بودیم در چندین نوبت پول ها و سرمایه های ملی را بلوکه کردند. هرچند در برجام منافعی بود اما گره زدن همه مشکلات کشور به برجام سبب گردید آنها از تمامی داشته های خود سواستفاده کند و کشور را در معرض یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دهد. هدف طرف مقابل خسته کردن مردم از نظام اسلامی و کشاندن آنها به خیابان ها و ایجاد اغتشاش و درگیری در داخل کشور است.

مسئولان بایستی بدانند تنها راه علاج درمان اقتصاد بر اساس ظرفیت ها و توان داخلی است. چگونه امکان دارد در صنعت هوایی و فضایی کشور ما به آخرین تکنولوژی جهان  و در صنعت موشکی و بسیاری از صنایع علمی دنیا به خودکفایی برسیم اما هنوز نتوانیم یک خودرو مناسب تولید کنیم. آیا فناوری یک خودرو و کیفیت یک موتور بیشتر است یا ساخت موتور موشک های ماهواره بر یا نانو فناوری. باید باور کنیم در مدیریت کلان و در مدیریت صحنه یک تحول نیاز است و با این سیاست گذاری های موجود در دولت یازدهم قادر نیستیم به دست آوریم. سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برآن بود تا با ایجاد خواست اجتماعی و دغدغه در مردم از دولت ها بخواهد مسیر اقتصادی را به گونه ای عمل کنند که وضعیت مشخص و قابل ارزیابی باشد.

منبع : البرزبان

ارسال نظر

آخرین اخبار