ضربه غیر مستقیم دولت بر اقتصاد استان گلستان؛

عدم پیگیری و مدیریت صحیح دولت در سواحل بندر ترکمن باعث پسروی دریا و خشکسالی این بندر شده است،این مسئله ضربه هنگفتی بر اقتصاد استان گلستان زده و این استان را از محور ترانزیت دریایی کالا خارج کرده است.

ناکار امدی مسئولین، بندر ترکمن را به خشکسالی و نابودی کشانده است/ظرفیت بالای بندر ترکمن برای ترانزیت کالا

به گزارش گلستان 24، بندر ترکمن شهری است در شرق دریای خزر و غرب استان گلستان که به واسطه بالا امدن عمق خلیج گرگان پدید امده است.

اقتصاد این شهر بر پایه راه اهن و بندر طراحی شده بوده ومحور ترانزیت کالا در بین کشور های حوزه دریای خزر بوده که با بالا آمدن عمق دریا و کاهش آبخور کشتیها، امروزه عملاً خاصیت بندر تجاری ندارد و تنها مواد سوختی و نفت خام در مقیاس بسیار ناچیز به مقصد نیروگاهای منطقه تخلیه می‌گردد.

در حال حاضر به دلیل نبود مدیریت صحیح عوامل دولتی ظرفیت اقتصادی این بندر بطور کل نابود شده است، و بازار کارمردم در این شهر بندری بر پایه تولید فرش وگلیم، صید و تولید خاویار، کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری می باشد و بیشتر مردم در این بندر به کار صیادی مشغول هستند.

 مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی آب دریا، افزایش آلاینده‌ها، خطر انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی، بلااستفاده ماندن طرح‌های شیلاتی و بندری، افزایش صید غیرمجاز و چالش‌های اجتماعی و سیاسی به‌واسطه نبود شغل در منطقه و افزایش صید غیرمجاز در مرزهای آبی و غیره، تنها بخشی ازمشکلاتی است که به واسطه عقب نشینی اب دریا از سواحل این استان در حال به وجود امدن است.

بندر ترکمن

در حال حاضر اب دریا در سواحل بندر ترکمن نسبت به سال های قبل بصورت چشمگیری عقب نشینی کرده است که به گفته بعضی از کارشناسان محیط زیست رسوب گذاری زمین و همچنین تبخیر بالای اب در این قسمت از عوامل این پسروی اب دریا در قسمت های ساحلی بندر ترکمن می باشد.

همیچنین این کارشناسان در مصاحبه های قبلی خود با خبرنگاران علت های اصلی این کم عمقی و پس روی اب را به چند دلیل دانستند ودر رابطه با ادامه این روند اظهار کردند: در اثر بالا آمدن آب و رسوب‌گذاری از سمت خشکی کانال خوزینی در سمت چپ جزیره آشوراده بسته‌شده است.

وی بابیان اینکه تنگه طبیعی سمت راست (شرق) جزیره نیز در حال بسته شدن است، ادامه می‌دهد: به‌علت شیب موجود، کل دریای خزر رسوب خود را به شرق این دریا می‌آورد و دو کانال خزینی و چاپاقلی به‌واسطه همین رسوبات بسته شده است.

بندر ترکمن

 او ادامه داد: از سویی دیگر تبخیر آب خلیج با ورودی آب به این محدوده بزرگ یکسان نیست و بارش‌ها و افزایش آب رودخانه‌ها هم نمی‌تواند میزان آبی را که براثر تبخیر از دست می‌رود جبران کند.

این کارشناس محیط زیست باتاکید بر جلوگیری از ادامه این روند، اخطار داد: که اگرمسئولین  تدابیری را برای باز شدن راه‌های ورود آب به خلیج گرگان نیااندیشند و این موضوع کنترل و مدیریت نشود، در آینده‌ای نزدیک خلیج گرگان خشک می‌شود.

 

انتهای پیام/پ

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار