هیئت دولت در مصوبه‌ای قیمت هر کیلو گاز CNG را 52 تومان کاهش داد و با توجه به سناریوهای وزارت نفت برای قیمت بنزین و CNG در سال آینده به نظر می‌رسد قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد یافت.

قیمت CNG کاهش یافت

با تصویب هیئت دولت قیمت CNG برای مصرف‌کنندگان با احتساب مالیات ارزش افزوده و عوارض متعلقه به ترتیب از تاریخ اول اسفند 93 در هر متر مکعب از مبلغ (4500) ریال به مبلغ (4140) ریال و بهای هر کیلوگرم CNG از تاریخ 5 اسفند 1393 از مبلغ  (6520) ریال به مبلغ (6000) ریال کاهش می‌یابد.

به گزارش گلستان 24، بر اساس این گزارش از اول اسفند ماه عرضه CNG به خودروهای سواری بر اساس وزن و به کیلوگرم محاسبه و عرضه می‌شود.

از ابتدای سال جاری به دلیل افزایش قیمت CNG و نزدیک شدن قیمت آن به قیمت بنزین، مصرف CNG به شدت کاهش یافته و از 21 میلیون مترمکعب در روز به 18 میلیون مترمکعب در روز رسید.
بر این اساس از مدت‌ها پیش انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG خواستار کاهش قیمت CNG به دلیل کاهش مصرف این سوخت پاک شده بود تا از افزایش واردات بنزین به کشور ناشی از جایگزینی CNG با بنزین جلوگیری شود.

بر این اساس ظاهرا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و وزیر نفت با این کاهش قیمت موافقت کرده بودند، اما شرکت ملی گاز به دلیل نامشخصی چندان موافق کاهش قیمت این حامل انرژی نبوده است.

بر اساس این گزارش، وزارت نفت پیش از این دو سناروی برای قیمت CNG طراحی کرده بود که بر اساس سناریوی نخست اگر قیمت بنزین در سال 94 افزایش پیدا کند، قیمت CNG ثبات مانده و افزایش نخواهد یافت و بر اساس سناریوی دوم اگر قیمت بنزین ثابت بماند، به منظور حفظ فاصله قیمت بنزین و CNG قیمت CNG کاهش می‌یابد.

بر این اساس و با توجه به کاهش قیمت CNG با مصوبه هیئت دولت به نظر می‌رسد، قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد یافت و تثبیت خواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار