اگر چه صحبت از توسعه شبه‌جزیره آشوراده در سفر اخیر دولت خبری خوش برای گلستانی‌ها بود اما باید پذیرفت که پازل توسعه این استان شمالی تنها با این جزیره کامل نمی‎شود.

«آشوراده» تنها مسیر توسعه گلستان نیست

اگر چه صحبت از توسعه شبه‌جزیره آشوراده در سفر اخیر دولت خبری خوش برای گلستانی‌ها بود اما باید پذیرفت که پازل توسعه این استان شمالی تنها با این جزیره کامل نمی‎شود.

به گزارش گلستان 24، هنوز پذیرش این مطلب که محیط زیست به عنوان مانع اصلی توسعه این منطقه، بی‎خیال این شبه جزیره شمالی شده، کمتر قابل باور است، اما اگر این مطلب هم صحت داشته باشد، باید پذیرفت گلستان تنها با توسعه آشوراده راه به جایی نخواهد برد.

*مشکلات گلستان مبنای زیربنایی دارد

پنهان کردن همه مشکلات گلستان پشت جزیره آشوراده، تنها می‎تواند خواسته‎های دیگر استان را تحت‎الشعاع خود قرار دهد اما نمی‎تواند پاسخ‎گوی همه نیازهایی باشد که در این منطقه شمالی وجود دارد.

هر چند اگر منصف باشیم باید بپذیریم، تکمیل و راه‎انداری راه‎آهن «اینچه برون»‌ـ گرگان، که البته یادگار دولت گذشته است، قدمی مناسب برای توسعه اقتصادی این منطقه محروم و عاری از توسعه است اما حتی این ظرفیت مناسب هم نمی‎تواند حلال همه مشکلات گلستان باشد.

مشکلات این استان شمالی مبنای زیربنایی دارد، کشاورزی سنتی و عاری از خلاقیت، نبود صنایع بزرگ تولیدی و شیلاتی که هر روز با دریای فقیرتری از خاویار دست‎و‎پنجه نرم می‎کند.

از سویی دیگر، داستان پتروشیمی هم بماند که گویی طرح مشکل آن چندان به مذاق دولت یازدهم خوش نیامده و به نظر می‎رسد، سهام‎داران آن باید فکری اساسی برای حل این مشکل اتخاذ کنند.

گردشگری گلستان هم داستان خاص خود دارد جدا از ابراز ارادت خاص مدیر آن به روسای جمهوری سابق و فعلی، نمی‎توان چشم‎انداز روشنی را برای درآمدزایی این بخش متصور بود.

*چاره‎اندیشی اساسی برای پتروشیمی گلستان

هر چند افتتاح هتل پنج‎ ستاره «بوتانیک» خبر خوشی برای صنعت گردشگری به حساب می‎آید اما هنوز مشکلات فرهنگی و  نبود مکان‎های مناسب و ارزان قیمت برای گردشگران ورودی به گلستان همچنان معضلی است که در فصل تابستان در پیاده‎روهای جاده ناهارخوران خودنمایی می‎کند.

مشاور عالی خانه صنعت و معدن استان گلستان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به وضعیت صنعتی استان گفت: اگر چه این موضوع بارها تکرار شده اما یک واقعیت است که صنعت در گلستان شرایط مناسبی ندارد و واحدهای تولیدی که در این استان تحت عنوان کارخانه از آن یاد می‎شود حتی واحدهای تولیدی هم به حساب نمی‎آیند.

اسدالله پاک‎سرشت اظهار کرد: نبود نقشه راه مناسب برای موضوع صنعت در گلستان این بخش را در این استان بلاتکلیف ساخته که سیاست‎ بعضی دولت‎های گذشته نیز در ایجاد این وضعیت بی‎تاثیر نبوده است.

وی با اشاره به دلایل عقب‎ماندگی صنعت در گلستان اذعان کرد: بخشی از این توسعه‎نیافتگی ریشه در مدیرانی ناکارآمد و بخشی نیز ریشه فرهنگی در مردمی دارد که هنوز انگیزه‎های کافی برای توسعه و رشد ندارند.

*اثرات مثبت راه‎آهن اینچه‌برون ـ گرگان بر اقتصاد گلستان

وی ادامه داد: پایین بودن درآمد سرانه استان در مقایسه با کل کشور، کاهش میزان مشارکت مردم در امر سرمایه‌گذاری، کمبود منابع و اعتبارات عمرانی و اشتغال‎زا، بالابودن نرخ سود تسهیلات بانکی و تعرفه‌های مربوط به ترخیص کالا در گمرک، مالیات، ثبت اسناد و املاک، آب، برق و گاز در خصوص راه‌اندازی طرح‌های تولیدی که از رقابت‌پذیری کالاها و محصولات تولیدی صنعتی استان در مقایسه با سایر کشورها می‌کاهد از دیگر عواملی است که در ضعف صنعتی استان نقش دارند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سفر رئیس جمهور و هیئت دولت و افتتاح مسیر ریلی گرگان به اینچه‌برون آن را گام مهم اقتصادی برای استان ارزیابی کرد و یادآور شد: افتتاح این مسیر و اعلام اینچه‎برون به عنوان منطقه اقتصادی می‎تواند اثرات مثبت و موثری بر کشاورزی و بازرگانی گلستان بگذارد.

رئیس هیئت مدیره صندوق پنبه کشور با اشاره به راهکار موجود برای تحول در بخش صنعت گلستان بیان کرد: از مهم‎ترین و کاربردی‎ترین راهکار برای توسعه صنعت گلستان به راه‎اندازی منطقه آزاد صنعتی، سرمایه‌گذاری و تجاری است که به همراه حضور مدیرانی کار بلد و دلسوز می‎تواند استان را در این عرصه متحول سازد.

با توجه به تمام موضوعات انتظار می‎رود مسئولان استان توسعه همه‌جانبه استان را مدنظر قرار داده و با توجه به مصوبات خوب سفر، مسیر را برای تحول این استان شمالی بیش از گذشته مهیا سازند.

ارسال نظر

آخرین اخبار