این روزها بحث " تک نرخی کردن ارز"، نظرات کارشناسی مختلفی را درپی داشته است و دولت دوازدهم این امر را جزء اولویت های برنامه های اقتصادی خود درنظر گرفته است.

تک نرخی شدن ارز بازار سیاه را از بین می برد

به گزارش گلستان 24 ؛ به نقل از پایگاه خبری نسیم اقتصاد، همچنین تلاش هایی که بانک مرکزی دراین راستا انجام داده است گواه بر جدیت دولت بر این مساله می باشد.مساله قیمت ارز در سال های گذشته یکی ازمهم ترین و خبرسازترین موضوعاتی بوده که بر روی اقتصاد ایران و حتی زندگی مردم تاثیر شگرفی داشته است. به همین دلیل مخالفان و موافقان در واکنش به  این طرح به ارایه آراء، نظرات و دلایل خود برای قبول یا رد این موضوع پرداخته‌اند.

 

 با یکسان سازی نرخ ارز، تمام پل ها را خراب می کنیم

معصومه آقاپورعلیشاهی - عضوکمیسیون اقتصادی مجلس- معتقد است: درشرایط فعلی کشور ودرکوتاه مدت، طرح تک نرخی شدن ارزنه تنها مفید نیست بلکه به صلاح کشورنیست. زیرا این موضوع با افزایش قیمت مواد خام و بهای تمام شده کالاها که به منزله سم خطرناک برای جامعه است به ایجاد رکود منجر خواهد شد. ازطرف دیگربه اندازه کافی سفره خانوارها کوچک شده و حجم نقدینگی آنقدر بالا رفته است که به جای پرداختن به چنین طرح هایی بهتراست برداشتن موانع اداری و افزایش سهم صادارت از تولید دراولویت برنامه های اقتصادی قرارگیرد.

وی افزود: برای رسیدن به رونق اقتصادی لازم است که به 3 موضوع مهم توجه شود؛ یکی؛ کاهش قیمت کالاها، دوم؛تمرکز بر روی واحدهای صنعتی و ارایه یارانه به آنها  و سوم؛ توجه به تمایز به معنی وارد کردن تکنولوژی برای ایجاد تمایزو برتری نسبت به رقبا.

عضو خانه ملت بیان کرد: با یکسان سازی نرخ ارز تمام پل ها راخراب می کنیم وتمام فرصت های پیش آمده را فرصت سوزی خواهیم کرد .بنابراین این طرح در کوتاه مدت به صلاح نیست و تنها بعد از ایجاد رونق اقتصادی می تواند یکی از ابزارهای مفید اقتصادی باشد درغیراین صورت انجام این طرح مشکلی را حل نمی کند.

 

با تک نرخی شدن ارز بسیاری از مشکلات سرمایه گذاران حل خواهد شد

محمد فیضی زنگیر- دبیر کمسیون برنامه وبودجه مجلس - با تاکید برطرح تک نرخی شدن ارز، معتقد است: ثابت نگه داشتن نرخ ارزآرمانی رویایی است وچنانچه دولت موفق به انجام این طرح بزرگ شود، با ایجاد ثبات دراقتصاد، مشکلات سرمایه گذارانی که تا پیش ازاین با معضلات عدیده ای برای سرمایه گذاری مواجه بودند، حل خواهد شد. بنابراین لازم است بسترها و پیش نیازهای این طرح از سوی دولت فراهم شود و اکثرنمایندگان دردیدار با وزیر اقتصاد این نکته را به ایشان گوشزد کردند که تک نرخی شدن ارز به ایجاد ثبات اقتصادی و امنیت در بازار کمک فراوانی خواهد کرد.

 

تک نرخی شدن ارز بازار سیاه را از بین می برد

علی قربانی – عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس – دراین خصوص به خبرنگار نسیم اقتصاد گفت: تک نرخی شدن ارز قطعا به نفع کشور خواهد بود از این جهت که نرخ آزاد ارز و بازار سیاه را از میان می برد و دست دلالان و واسطه گران را کوتاه می کند. درگذشته مابه التفاوت ارز خارج از کشور و تورم داخلی را معمولا به نرخ ارز اضافه می کردند که درچند دوره گذشته سعی دولت ها براین بوده که نرخ ارز را تک نرخی کنند که این امر میسرنشد و اکنون این امر تبدیل به آرزویی شده است که چنانچه دولت برای آن اعتبارات و بودجه لازم را درنظر بگیرد دلال بازی و بسیاری از مشکلات پیرامون آن حل خواهد شد .

درکنار نظرات کارشناسان درخصوص این موضوع ، ولی الله سیف - رییس کل بانک مرکزی – در  برنامه"نگاه یک" شبکه اول سیما درباره آخرین تحولات بانکی و اقتصادی کشور گفت : فکر می کردیم بعد از برجام ارتباطات بانکی در شرایط مطلوبی قرار می گیرد  و یکسان سازی نرخ ارز عملیاتی شود اما یکسان سازی نرخ ارز از برنامه هایی است که هنوز اجرایی نشده  واین امر به دلیل عدم وجود روابط بین  المللی کافی  به تاخیر افتاده است.

 

یکی از الزامات اصلی حذف رانت، یکسان سازی نرخ ارز است

همچنین کورش پرویزیان – عضواتاق بازرگانی و رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی- درخصوص تک نرخی شدن ارز به ایبنا گفته بود: برخی ازاعضای اتاق، موضوع ثبات نرخ ارز را پیگیری می کنند و برخی دیگر نرخ های بالاتررا ضروری می دانند، اما برآیند کلی رویکرد اتاق، همان قانون و روشی است که بانک مرکزی در پیش گرفته است و اتفاق خوبی که از سال 92 به بعد افتاد، این بود که بانک مرکزی شوک های ارزی و پورتفوی ارزی کشور را برای تقاضا در بازارمدیریت کرد و برای تثبیت اقتصاد کشورشرایط را برای کنترل تورم مهیا کرد.

همچنین اخیراً موضوعاتی مطرح شد که نشان می‌دهد دولت و بانک مرکزی به دنبال شفاف‌سازی رابطه بین ارزهای مختلف برای شفافیت اقتصادی در کشور بوده‌اند.

وی تاکید کرد: دراین زمینه موضوعی که بسیار مهم است و کارآفرینان به دنبال آن هستند، این است که ظرفیتی که در کشور ناشی از فروش نفت و ارز حاصله از دارایی‌های بین النسلی که در اختیار دولت قرار دارد به درستی مصرف وامکان دسترسی عادلانه و بدون رانت به ارز فراهم شود که  یکی از الزامات اصلی حذف رانت، یکسان سازی نرخ ارز است.

 

مسعود کرباسیان - وزیر پیشنهادی اموراقتصادی و دارایی دولت دوازدهم- هم نظری مشابه دراین خصوص دارد و یکسان سازی نرخ ارز و کاهش نرخ سود بانکی از نظر او امور درستی هستند که ابتدا باید پیش نیازهای آن را در کشور ایجاد کرد.

به هر روی اکنون سوالات متعددی در این زمینه مطرح است سوال‌هایی مانند با در نظر گرفتن شرایط تحریم‌ها و کاهش صادرات نفتی آیا تک نرخی شدن ارز سنجیده و کارشناسانه است؟ و آیا در صورت اجرایی شدن می تواند پیامدهای سازنده‌ای برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد؟

 

ارسال نظر

آخرین اخبار