جوانی که با آرزوی یک آینده موفق سال وقت خود را در محیط های آکادمیک می گذراتد حال با چالشی در زندگی خود مواجه می شود که معنای آن بیهوده بودن آن همه تلاش و گذاشتن وقت و عمرش است.

وقتی علف های هرز گندم می دهند

گلستان 24، یادتان می آید درس حرفه و فن راهنمایی، یکی از تحقیق هایش این بود که از هر چیز دور ریختنی یک کاردستی زیبا و به دردبخور درست کنیم. هرسال هم این روال ادامه داشت. اگر تمام مربی های کشور این تحقیق جالب را در سراسر کشور پیاده کرده باشند احتمالاً خاطراتی از آن در ذهن شماست. از دلشوره و ناراحتی اولش که چرا باید همه ی اجزایش را از چیزهای به درد نخور انتخاب کنیم مگر چنین چیزی ممکن است؟! سخت بود اما در نهایت شیرین و جذاب. هرچند که خیلی از اوقات به خود زحمت نمی دادیم و فقط از یک قوطی کنسرو که دورش را با کاغذ طرح دار می پوشاندیم یک جاقلمی ساده درست می کردیم و از خیرش می گذشتیم. اما واقعا تاثیر آن کار به نظرتان برای آینده دانش آموزان چیست؟ آیا تابحال کسی این مفهوم را برای دانش آموزان و یا حتی دانشجویان باز کرده است؟!

این کار اگر با دقت و حوصله انجام شود باعث فعال کردن قوه ابتکار و خلاقیت فرد می شود و یکی از نتایج آن در آینده شاید این باشد که همه ی فارغ التحصیلان دانشگاهی به دنبال کارهای دولتی و ثابت نباشند وعده ای هم به دنبال کارآفرینی باشند. در شرایط فعلی شاید در همه کشورها یافتن شغلی مناسب با درآمدی مناسب حتی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی هم گاهاً وجود ندارد. اما چاره چیست، چه کسی پاسخگوی این همه نیروی جوان جویای کار است؟ وقتی آمار بیکاران در جامعه ای بالا می رود علاوه بر هدر رفت بیت المال که صرف تحصیل آنها در دانشگاه های دولتی شده است  بالا رفتن آمار فقر هم در کشور نگران کننده خواهد بود. جوانی که با آرزوی یک آینده موفق سال وقت خود را در محیط های آکادمیک می گذراتد حال با چالشی در زندگی خود مواجه می شود که معنای آن بیهوده بودن آن همه تلاش و گذاشتن وقت و عمرش است.

fern

شاید با کمی تامل پی به این موضوع ببریم که چرا خود جوان آفریننده کاری نباشد که بتواند به مرور جوانهای دیگری را هم جذب کند و سبب افزایش اشتغال شود. نیاز سنجی در هر منطقه ای و استفاده از کمی ریسک و قوه ی ابتکار و در نهایت خلق چند فرصت شغلی با درآمدی مناسب که هم به کشور کمک می کند و هم چندین جوان که جویای کارند.

بعنوان مثال در مناطق شمالی کشور کشاورزی نوعی فرصت شغلیست. البته با استفاده از ماشین های مکانیزه جدید. یا موسساتی در زمینه رشته ای که در آن تحصیل کرده اید. برای نمونه اگر رشته شما معماری یا کامپیوتر است می توانید شرکتی جهت طراحی نقشه ساختمان هایتان با ایده های جدید و کارآمد و البته با قیمتی مناسب باشید و یا موسسه ای برای تولید انیمیشن های با کیفیت بالا که در کشور هم خیلی وجود ندارد.  همه ی این کارها اگر با کمی ابتکار انجام شود یقیناً یکتا خواهند بود حتی اگر کسان دیگری هم  قبلاً آن کار را انجام داده باشند. این چیزی است که کشور به آن بیشتر احتیاج دارد.

ارسال نظر

  • زهرا
    0

    همه بدنبال کار اداری و پشت میز نشینی هستند

  • ناشناس
    0

    الان این تیتر چه ربطی به متن داشت؟
    من که سر در نیاوردم چی نوشته ، خیلی گنگ و کلی بود

آخرین اخبار