چرخ زندگی‌هایی که نمی‌چرخد

تصورش هم سخت است که کارگری در اوج سرما یا گرما برای لقمه‌ای نان حلال تلاش کند، در عین حال برای جبران بی‌تدبیری برخی مسؤولان با انتخاب شغل دوم کانون گرم خانواده‌اش را هم قربانی تأمین معیشت کند اما باز هم وقتی به‌سوی منزل می‌آید به‌واسطه دستان خالی‌اش‌ نزد خانواده‌‌ شرمنده شود.

دستان خالی کارگران شهرداری گمیشان چشم‌انتظار تدبیر مسؤولان/ یک سال انتظار برای دریافت حقوق!

به گزارش گلستان24؛ تصورش هم سخت است که کارگری در اوج گرما یا در سرما برای لقمه‌ای نان حلال تلاش کند، در عین حال برای جبران بی‌تدبیری برخی مسؤولان با انتخاب شغل دوم کانون گرم خانواده‌اش را هم قربانی تأمین معیشت کند اما باز هم وقتی به‌سوی منزل می‌آید دستان خالی‌اش او را نزد دیگران و خانواده‌اش شرمنده کند.

انگار در جامعه دیواری کوتاه‌تر از دیوار کارگران نیست و قرار است با وقوع هر حادثه ناگواری از سوء‌تدبیر مسؤولان گرفته تا وضعیت پرآشوب اقتصاد جامعه، همه چیز بر سر کارگر خراب شود.

اگر می‌شد مدیران به‌جای حقوق کارگران حقوق خود را به تعویق می‌انداختند و یا آن دسته از کسانی که حقوق نجومی می‌گیرند، یک روز خودشان را جای کارگر می‌گذاشتند، می‌توانستند معنای شرمندگی مقابل خانواده و دیگران و زندگی با نرخ تورم با حقوقی ناچیز آن هم حقوقی که گاهی ماه‌ها با وقفه پرداخت می‌شود را بهتر درک کنند.

* کارگران شهرداری گمیشان در تنگنای معیشت

در حالی که کارگران شهرداری گمیشان برای تهیه لقمه‌ای نان حلال مشقت و سختی را به جان می‌خرند اما متأسفانه بی‌مهری‌ و بی‌توجهی برخی مسؤولان گذر زندگی آنها را سخت‌تر از همیشه کرده است و برای آسان‌تر شدن گذر زندگی خود چشم‌انتظار تدبیر مسؤولان هستند.

از طرفی به نظر می‌رسد وجود نیروهای مازاد از مشکلات شایع برخی شهرداری‌های استان است و تنها منحصر به گمیشان نیست؛ معضلی که بر اثر کوتاهی و اقدام غیرقانونی برخی شهرداران در جذب نیروی انسانی ایجاد شد امروز تبدیل به بحران شده و متأسفانه در این بین باز هم قشر زحمت‌کش کارگر را قربانی کرده است.

یکی از کارگران شهرداری گمیشان در این باره می‌گوید، 25 سال است که در شهرداری گمیشان کار می‌کنم اما به‌مدت یک سال است که حقوق نگرفتم.

آنه‌محمد کم می‌افزاید، بیش از 20 میلیون تومان از شهرداری گمیشان طلبکار هستم که متأسفانه هیچ مقداری از آن را دریافت نکردم  و متأسفانه حقوقمان را هر سه ماه یک بار پرداخت می‌کنند.

*توان پرداخت قبوض آب، برق و گاز را هم ندارم

وی که دو فرزند دارد، می‌گوید زندگی با این شرایط بسیار سخت است، مجبورم بعد از ساعات کاری دوباره کار کنم اما باز هم مشکل داریم طوری که قبوض آب، برق و ... را نمی‌توانم پرداخت کنم و از پرداخت شهریه دانشگاه فرزندم بازماندم.

این حکایت از آنجایی تلخ‌تر می‌شود که کارگران این شهر از ترس از دست دادن همان حقوقی که با چندین ماه تأخیر پرداخت می‌شود مهر خاموشی به لب گرفتند تا مبادا اعتراض آنها موجب اخراج آنها شود.

یکی دیگر از کارگران شهرداری گمیشان که نمی‌خواهد نامش فاش شود، در این باره می‌گوید، 10 ماه حقوق سال گذشته‌ام مانده در سال‌جاری نیز دو ماه از حقوقم را دریافت نکردم.

وی می‌افزاید، ما جزو کارگران شرکتی هستیم که حقوق را با تأخیر دریافت می‌کنیم، متأسفانه دو سال است که کارگران شرکتی شهرداری گمیشان از بیمه و حقوق محروم هستند اما ترس آنها از مسؤولان امر موجب شده از بیان مشکلات خود پرهیز کنند.

 آنه‌محمد قلیجی کارگر دیگری است که از تأخیر در پرداخت حقوق گله‌مند است و می‌گوید، بنده جزو کارگران شرکتی هستم، یک سال است که نه حقوق گرفتیم و نه از بیمه برخوردار شدیم، متأسفانه بلاتکلیف هستیم و هنوز شهرداری گمیشان با هیچ شرکتی قرارداد نبسته است.

* مسؤولان ارزشی برای کارگر قائل نمی‌شوند

وی که یک رفتگر زحمت‌کش است، می‌افزاید، تعویق در پرداخت حقوق زندگی را بر ما سخت کرده است، وقتی از جلوی فروشگاه‌ها و مغازه‌های محل زندگی عبور می‌کنم شرمنده می‌شوم که به همه آنها بدهکارم اما امکان پرداخت آن را ندارم.

کارگر شهرداری گمیشان ادامه می‌دهد، مسؤولان اختلاف با شرکت مورد قرارداد را علت تعویق در پرداخت حقوق می‌دانند اما مشکل شرکت چه ارتباطی به کارگر دارد که باید ماه‌ها از دریافت حقوق محروم باشند.

قلیجی بیان می‌کند، در حال حاضر 30 کارگر شهرداری گمیشان وضعیت مشابه دارند و ماه‌ها است که حقوق دریافت نمی‌کنند.

این کارگر شهرداری گمیشان از نحوه برخورد مسؤولان با کارگران گلایه و ابراز می‌کند، متأسفانه مسؤولان ارزشی برای کارگر قائل نمی‌شوند و تنها می‌خواهند که برای آنها کار کنیم، از مسؤولان درخواست می‌کنم به مشکل تأخیر حقوق کارگران شهرداری گمیشان توجه کنند.

*شهرداری گمیشان با مشکل نیروی انسانی مازاد مواجه است

اما سرپرشت شهرداری گمیشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، به مشکل مازاد نیروی انسانی در شهرداری گمیشان اشاره می‌کند و می‌گوید، شهرداری گمیشان در حالی بیش از 70 نیروی انسانی دارد که 35 نیرو برای شهرداری گمیشان کفایت می‌کند.

صالح ایری می‌افزاید، متأسفانه ما نیز به‌دلیل تبعات اجتماعی نمی‌توانیم نسبت به تعدیل نیرو اقدام کنیم، نمی‌توان کارگری را که سال‌ها با حقوق ناچیز به‌عنوان نیروی شرکتی کار کرده را اخراج کرد، از این رو تعدیل نیرو برای شهرداری گمیشان قابلیت اجرا ندارد.

وی درباره تعویق چند ماهه حقوق نیروهای شرکتی شهرداری گمیشان، ابراز می‌کند، حقوق نیروهای شرکتی در سال‌جاری تا شهریورماه‌جاری پرداخت شده که چند روز گذشته نیز 50 درصد از حقوق مهرماه آنها پرداخت شده است که در این هفته 50 درصد باقیمانده پرداخت می‌شود.

سرپرشت شهرداری گمیشان می‌گوید، تا دو الی سه ماه آینده حقوق معوقه نیروهای شرکتی شهرداری گمیشان پرداخت می‌شود.

ایری ادامه می‌دهد، متأسفانه مشکلات مالی سال 1395 مشکلاتی را برای شهرداری گمیشان بوجود آورد که حل آن زمانبر است و چندین ماه طول می‌کشد.

وی تعداد نیروهای شرکتی شهرداری گمیشان را 33 نفر اعلام می‌کند و می‌گوید، مطالبات 80 درصد از این افراد بسیار کم است و حقوق معوقه تنها تعداد انگشت‌شماری از آنها بالاست.

سرپرشت شهرداری گمیشان تعویق یک ساله در پرداخت حقوق کارگران شهرداری را رد می‌کند و می‌افزاید، این مسأله صحت ندارد، اگرچه مطالبات نیروهای شرکتی شهرداری گمیشان پرداخت نشده اما مقدار مطالبات نیروها با یکدیگر متفاوت است.

 به گزارش خبرنگار فارس، مقام معظم رهبری درباره اهمیت گرامی داشتن کارگران، می‌فرمایند:«اگر دستهای کارگر، مغزهای کارگر، انسان‌های کارآفرین، نیروی انسانیِ ماهر در یک جامعه‌ای گرامی داشته شود، آن جامعه پیشرفت خواهد کرد. اینکه نبی مکرم اسلام دست کارگر را بالا می‌آورد و می‌بوسد، این فقط تقدیر از یک شخص نیست؛ این ارزشگذاری است، این درس است؛ به ما می‌گوید که دست کارگر، تولیدگر و نیروی انسانی آنقدر ارزش دارد که کسی مثل وجود مقدس پیامبر (ص) که همه‌ آفرینش طفیل وجود اوست  خم می‌شود و دست او را می‌بوسد؛ این درس به ماست.»

جای بسی تعجب است که با وجود تأکید بسیار اسلام در گرامیداشت کارگران باز هم برخی مسؤولان ارزش‌گذاری به این قشر زحمت‌کش را نادیده می‌گیرند و با اکتفا به سخنان شعارگونه به خود اجازه می‌دهند یک کارگر ماه‌ها و حتی یک سال بدون حقوق اموراتش را بگذارند و در کنار سختی و مشقت کار، درد شرمندگی را هم بچشد، به طور قطع در شرایط سخت اقتصادی امروز انتظار می‌رود مسؤولان استانی و شهرستانی درباره وضعیت بغرنج کارگران شهرداری گمیشان و شهرداری‌های مشابه اقدام عاجل کنند تا کارگران را از این تنگنای معیشت نجات دهند.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار