گزارشی از فعالیت بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در استان

البته اعتراضات مسؤلان تنها به سخنرانی و نارضایتی ختم نشد و استانداری گلستان برای بررسی وضعیت بانکها جلسات متعددی برگزار کرد اما در ابتدای این مسیر با همکاری نکردن از سوی بانکها مواجه شد.

وقتی پول گلستان جای دیگر خرج می‌شود!

به گزارش گلستان 24، در حالیکه هر روز شاهد افزایش مؤسسات مالی و اعتباری و بانکها در استان هستیم و از این طریق بخش بسیاری از سرمایه‌های مردمی در صندوق بانکها و مؤسسات ذخیره می‌شود اما عملأ در بخش صنعت و تولید استان شاهد هیچ گونه تغییر و تحولی بر مبنای رشد نیستیم.

به گزارش گرگان انلاین این موضوع تا جایی پیش رفته است که بعضی از مسؤلان استانی نسبت به فعالیت بانکها و مؤسسات واکنش نشان داده‌اند. به طور مثال «حسن صادقلو» استاندار گلستان یکی از افراد معترض به فعالیت مؤسسات و بانکها بود او در گفتگو با رسانه‌ها از بانکهای گلستان درخواست کرده بود تا از کارکرد بنگاه داری خارج شوند و به فعالیت‌های مرتبط با وظایفشان  بپردازند چرا که تمایل مدیریت بانکها به سمت بنگاه داری باعث می‌شود تا قسمت عمده ای از سرمایه‌های مردم به جای هزینه در بخش تولید، صرف سودآوری برای بانکها شود.

«عیسی امامی» نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز یکی از افراد معترض به سیستم مؤسسات مالی و اعتباری در استان بود او یکی از ضعف‌های استان را رشد قارچ گونه مؤسسات مالی و اعتباری در استان بیان کرده و معتقد بود حتی یک ریال از میلیاردها پول که توسط مؤسسات در استان جمع می‌شود در گلستان خرج نمی شود.

البته اعتراضات مسؤلان تنها به سخنرانی و نارضایتی ختم نشد و استانداری گلستان برای بررسی وضعیت بانکها جلسات متعددی برگزار کرد اما در ابتدای این مسیر با همکاری نکردن از سوی بانکها مواجه شد. خبرنگار همشهری نیز از بسیاری از مسؤلان بانکی استان درخواست همکاری در تهیه این گزارش را داشت که متأسفانه پاسخ مثبتی از سوی آنها اعلام نشد.

حتی برخی از آن‌ها با دادن قول‌های نادرست برای مصاحبه فقط مدت زمان تهیه این گزارش را طولانی کردند. نکته جالب توجه اینکه موسسات اعتباری و رشد قارچ‌گونه آن‌ها به نوعی یک آسیب برای بانک‌ها به شمار می‌روند و بیش از هر کسی آن‌ها باید نسبت به اطلاع‌رسانی در این خصوص مشتاق باشند.

فرصت‌های محدود سرمایه گذاری در استان

یک کارشناس امور بانکی در استان درباره رشد مؤسسات مالی و اعتباری در استان گفت: استفاده از واژه رشد برای مؤسسات مناسب نیست زیرا واژه رشد زمانی به کار برده می‌شود که هرروزه بر تعداد مؤسسات افزوده شود در حالیکه با توجه به سیاست هایی که بانک مرکزی در پیش گرفته در چند سال گذشته ایجاد مؤسسه مالی و اعتباری جدید نداشتیم.

«محمد رویانی» افزود: مؤسساتی که در استان وجود دارد قبلأایجاد و تآسیس شده است و امکان دارد در یک مسیر شهر به جهت نقدینگی مورد توجه سیستم بانکی، مؤسسات مالی و اعتباری موقعیت خود را تغییر داده و در آن مکان مستقر شدند.

او در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر این که آیا تعداد زیاد مؤسسات مالی و اعتباری یک آسیب  محسوب می‌شود یا خیر گفت: در این رابطه باید یک وجه تمایز قائل شویم. اگر مجموعه مؤسسات به طور مستقل و فقط صرف سودآوری و بر مبنای فروش پول فعالیت کنند آسیب جدی محسوب می‌شوند و به دنبال این فعالیت شاهد افزایش تورم در جامعه خواهیم بود. با این شرایط بحث ربا نیز در این نوع فعالیت مطرح می‌شود و شاید یکی از مواردی که از سوی شارع مقدس بیان شده، همین بحث است که در فعالیت هایی از این دست هیچ تولید و کاری ایجاد نمی شود.

او ادامه داد: اما اگر همین مجموعه مؤسسات مالی و اعتباری در در جهت افزایش نقدینگی و در راستای نظامات بانک مرکزی فعالیت کنند می‌توانند در زمینه تولید و اشتغال مفید باشند و بازوهای قوی برای اجرای سیاست‌های پولی و بانکی محسوب شوند.

رویانی یکی از کارکردهای مؤسسات مالی و اعتباری را ایجاد اشتغال عنوان کرد و گفت: حجم نیروی کار که در این مجموعه‌ها مشغول به فعالیت هستند برای تعدای از افراد اشتغال ایجاد کرده است که این یک جنبه مثبت محسوب می‌شود. هم چنین اگرمؤسسات از جهت فعالیت ماهیتی که از سیاست‌های بانک مرکزی اعمال می‌شود در زمینه تولید قدم بردارند منشأ خیر خواهند بود.

این کارشناس بانکی خاطر نشان کرد: دغدغه بسیاری از مسؤلان این است که متأسفانه فعالیت مؤسسات و بانکها به زمینه تولید هدایت نمی‌شود و تنها یک رقابت کاذب در افزایش نقدینگی و جذب سودآوری در فعالیت آنها دیده می‌شود. او با اشاره به پولهایی که به واسطه مؤسسات در استان جمع ولی در شهرهای بزرگتر خرج می‌شود گفت: معمولأ مجموعه مؤسسات مالی، بازار نقدینگی خود را به سمت و سوی دفتر مرکزی که در تهران مستقر است هدایت می‌کنند چرا که پروژه‌های عمرانی و معنادار در استان‌های بزرگتر معنی پیدا می‌کنند و مثلا در استان گلستان پروژه ای وجود ندارد که تضمین سوددهی برای آن وجود داشته باشد.

او بیان کرد: سپرده هایی که در مؤسسات تجمیع می‌شود باید به مشتری سود گران قیمتی پرداخت کنند و علاوه بر آن، این مؤسسات  دارای سهامدار هستند که باید به آنها نیز سود داده شود بنابراین مؤسسات باید در جایی سرمایه گذاری کنند تا نظر هر دو قشر تأمین شود و این اتفاق در استان‌های بزرگتر که مستعد سودآوری هستند محقق می‌شود.

او با بیان این که فرصت‌های سرمایه گذاری در استان محدود است گفت: یک عامل نبود سرمایه گذاری در استان مربوط به پیشینه خود استان است که از محرومیت رنج می‌برد و مورد دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری است که بسیار محدود شده است.

در حالیکه بانکها و مؤسسات مالی باید در توسعه اقتصادی استان فعال باشند و در این حوزه عمل کنند اما با نگاه صرف به مقوله سودآوری، زخم‌های بیشتری بر توسعه و اقتصاد استان وارد می‌کنند. در شرایط فعلی استان تنها راه برون رفت از رکود فعلی و توسعه گلستان استفاده از سرمایه بخش خصوصی و پای کار آمدن بانکها است.

در واقع وقتی در بخش دولتی پولی وجود ندارد باید به سرمایه بخش خصوصی که بخشی از آن در قالب بانک‌ها و موسسات اعتباری جمع می‌شوند روی آورد. از آن سو هم باید بستر سرمایه‌گذاری در استان را برای آن‌ها فراهم کرد تا بتوانند به سوددهی خود نیز فکر کنند.

زمان آن فرا رسیده است که بعضی از مدیران سازمان‌ها نگاه بدبینانه خود را به سرمایه گذاری و اقتصاد استان تغییر دهند چرا که با مدیریت صحیح و کارآمد منابع می‌توان راه نجات استان را پیدا کرد و مسیر برای رشد و سرمایه‌گذاری گلستان فراهم شود./گرگان آنلاین

ارسال نظر

آخرین اخبار