سید بهاء الدین هاشمی حسینی خاطر نشان کرد: رفتار کاهش نرخ سود بانکی تاثیری بر بازارها ندارد و بعید به نظر می رسد کاهش سود بانکی تاثیری بر بازارها بگذارد؛ چرا که با اشاعه خبر کاهش سود بانکی با این امید که بر بازار بورس تاثیر بگذارد، ‌بی اثر بود.

تاثیر سود بانکی بر بورس چگونه است ؟

به گزارش گلستان 24، سید بهاء الدین هاشمی حسینی کارشناس امور بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «اقتصاد پرس» گفت: تورم یکی از عوامل تاثیر گذار در تعیین نرخ سود سپرده است اما نه به شکلی که با نوسانات نرخ تورم سود بانکی دستخوش تغییرات شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی عدم وصول مطالبات و خروج منابع از بخش اعتبارات بانکها، ‌شبکه بانکی را با کاهش عرضه پول مواجهه کرده و قدرت وام دهی بانکها را کاهش داده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی؛ در شرایطی که تقاضای اعتبار بالاست و سود تسهیلات در بانکها بالا است مردم از دریافت سود پایین سپرده گذاری گله مند هستند چرا که نرخ سود در خارج از بانکها بسیار بیشتر از سیستم بانکی است.

حسینی خاطر نشان کرد: رفتار کاهش نرخ سود بانکی تاثیری بر بازارها ندارد و بعید به نظر می رسد کاهش سود بانکی تاثیری بر بازارها بگذارد؛ چرا که با اشاعه خبر کاهش سود بانکی با این امید که بر بازار بورس تاثیر بگذارد، ‌بی اثر بود.

او یاداوری کرد: از این رو باید نرخ سود در بانکها به گونه ای تعیین شود که سپرده های نزد این بانکها از سیستم بانکی خارج نشده و بانکها را با مشکل مواجه نکند.  چراکه در حال حاضر بانکها با معضل کمبود نقدینگی روبه رو هستند و بخشی از سپرده های  مردم در موسسات مالی و اعتباری و بخشی نیز در بازارهای غیر مولد سرمایه گذاری می شود.

هاشمی حسینی گفت: برای اینکه بانکها بتوانند بدون اشکال سود سپرده گذاری را کاهش بدهند باید منابع خود را افزایش داده و وامدهی را افزایش دهند و البته سود تسهیلات را هم با توجه به سود سپرده گذاری تنظیم کنند./اقتصاد پرس

ارسال نظر

آخرین اخبار