افزایش رو به رشد قیمت ارز موجب شده تا برخی از فروشندگان و دلالان از این موضوع برای سود آوری بیشتر برای خود استفاده کنند.

افزایش قیمت ارز موجب سوءاستفاده برخی از کاسبکاران شده است/دولت چرا کاری برای کنترل قیمت ارز انجام نمیدهد؟

به گزارش گلستان24؛افزایش رو بر شد قیمت دلار باعث شده دیگر بازار ها هم به تبعیت از این تغیر سعودی دست خوش تغیراتی شوند که بازار های خرید و فروش اجناس وارداتی و غیره  قفل شود و این مسئله باعث شده تا نه خریداران رقبتی برای خرید داسته باشند و نه فروشندگان،که این خود باعث هرج و مرج درون بازار می شود.

دلار که از دو روز گذشته افزایش چشم گیری داشته است موجب شده تا برخی از دلالان بازار و فرونشدگان در هر زمینه ای با سوءاستفاده از این افزایش به نوعی برای خود سود آوری کنند و با گران فروشی به علت افزایش تغیر نرخ دلار کاسبی خوبی برای خود براه انداخته اند.

معمولا افزایش قیمت دلار بر آن دسته از کالا هایی که به صورت آنی خریدو وفروش می شوند و ارتباط با خارج از کشور دارند؛ حال چه مواد اولیه تولید و یا خود جنس که از خارج وارد شده باشد و از ارز خارجی برای ورود آن به کشور استفاده شده باشد ممکن است در طول مدت افزایش قیمت داشته باشد.

اما در بازار می ببنیم برخی از فروشندگان حال چه لوازم خانگی باشد چه فروشدنده ای دیگر  همراه با قیمت لحظه ارز اجناس خود را به فروش می رسانندو کسی هم نیست تا راجع به این افزایش قیمتها از آنها سوالی بپرسد.

یکی از بازاریان در همین خصوص به خبرنگار ما گفت:بعضی از همکاران ما از این روش استفاده می کند تا سود بیشتری را به جیب خود بزنند و کالا هایی داخل مغازه آنها نیز معولا کالای قاچاق است و نباید افزایش قیمت ارز دخلی به روند قیمت گذاری اجناس آنها داشته باشد.

وی ادامه داد:اگر هم افزایش قیمت ارزبخواهد بر روی محصولات درون بازار تاثیر بگذارد فقط باید در آن دسته از محصولات افزایش نرخ پیدا کنند که از خارج از کشور وارد می شوند وآن هم نه به صورت آنی و لحظه ای بلکه در طول مدت بیش از یک ماه آن هم به شرط پایین نیامدن قیمت ارز ،چرا که فروشندگان کالای خود را قبلا با قیمت ارزش پایی نتهیه کرده اند و باید هم به همان قیمت به فروش برسانند و در زمانی دیگر که دوباره شروع به خرید کلا می کنند، اگر قیمت خرید آنها افزایش پیدا کرده بود آن ها هم نیز قیمت فروش خود را منصفانه افزایش دهند.

افزایش قیمت دلار در دراز مدت علاوه بر اینکه بر روی محصولات پیش پاافتاده داخلی و خارجی تاثیر میگذارد بلکه ارزش پول ملی را به شدت پایین می اورد به طوری که دیگر ریال ایران در خارج از مرز های کشور و حتی داخل کشور طرفداری نخواهد داشت و عملا به یک کاغذ بدون سود تبدیل خواهد شد.

کاهش ارزش پول ملی مصادف است با ضرر و زیان در بازار های داخلی وعدم  اعتماد مردم به اقتصاد کشور که این خود باعث اخلال در نظام پولی و اقتصادی کشور خواهد شد.

 به هر حال بانک مرکزی و دولت متولی تنظیم بازار ارز هستند و علی رغم این که شخص رئیس جمهور قول کنترل بازار ارز را داده بود ولی نتواسنت به قول خود عمل کند و افسار قیمت ارز از دست دولت خارج شده است.

انتهای پیام/پ

ارسال نظر

آخرین اخبار