گلستان24 گزارش می دهد؛

روزانه تعداد زیادی از شهروندان گلستانی از ناوگان مینی بوس رانی جهت جابجایی خود استفاده می کنند و عمر بالای این مینی بوس ها تضمین کافی برای ایمنی مسافرین ندارد.

عمر ناوگان مینی بوس رانی استان 27 سال است/نوسازی ناوگان مینی بوس رانی برای رانندگان مقرون به صرفه نیست

به گزراش گلستان24؛وجود مینی بوس هایی با عمر متوسط حداقل 20 ساله در ناوگان مینی بوس رانی استان گلستان باعث شده تا این ناوگان حمل نقل که روزانه هزاران مسافررا در اقصی نقاط استان گلستان جابجا می کند، پیشرفته چندانی نداشته باشد.

همچنین  فرسوده بودن این مینی بوس ها باعث شده تا مسافران و مردم استان راحتی و همچنین ایمنی کمتری در سفر های خود داشته باشند؛در همین خصوص قربانعلی روحی رئیس اداره مسافر سازمان راهداری و حمل و نقلل استان گلستان در گفت وگویی باخبرنگار ما گفت:عملا فرسودگی ناوگان ها بالا است و در مجموع ۱۶۰۰ دستگاه ناوگان در سطح استان داریم که از این تعداد ۷۶۳ دستگاه مینی بوس در سطح استان فعالیت می کنند، که میانگین آنها با عمر بالای ۲۶ سال است.

وی با بیان اینکه ناوگان مینی بوس رانی بیشتر در بخش درون استانی فعالیت دارند،خاطرنشان کرد:مینی بوس ها در پایانه مسافربری گرگان فعالیت می کنند و دو مدیرفنی مشترک در راستای کنترل قبل از حرکت دارند وطبق ضوابطی که ما در راستای کنترل و نظارت بر کلیه ناوگان های بخش مسافربری داریم، مدیران فنی شرکت ها مکلفند قبل از ارائه هرگونه سرویسی ناوگان ها را از نظر کنترل رعایت ایمنی فنی،سیستم گرمایشی، عدم استفاده از پیک نیک کنترل لازم را انجام دهند و بعد اجازه تردد به ناوگان را دهند.

روحی با اشاره به این که طبق آمار ۸ ماه ما بیش از 71 هزار نفر با مینی بوس سفر داشتند،تصریح کرد:امسال نوسازی ناوگان برای بخش مینی بوس رانی نداشتیم و فقط سواری و اتوبوس بوده است؛ تسهیلات نوسازی مینی بوس در سال ۹۶ و اوایل ۹۷ بود و علی رغم پیگیری هایی که کردیم از سوی رانندگان استقبال کمی شد.

رئیس اداره مسافر  سازمان راهداری و حمل نقل استان با بیان اینکه برای نوسازی وام ۵ ساله ۶% داشتیم که ۸۰% قیمت ماشین را تسهیلات می دادند،یادآور شد برای استفاده از تسهیلات سه چهار خودرو ساز معرفی شده که باید با آن ها قرارداد ببندندتا بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

 رئیس انجمن مینی بوس رانی غرب استان نیز به خبرنگار ما گفت:در حوزه ما 1000 دستگاه مینی بوس وجود داشت وتا امروز 400 تا 500 دستگاه مینی بوس اسقاط شدند و صاحبان این خودرو های اسقاطی خیلی پیگیر بودند تا مینی بوس هایشان با مینی بوس های جدید  جایگزین بکنند ولی این امر صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر  قیمت مینی بوس های هیوندا 170-180 میلیون تومان است،اذعان داشت:دلیل عمده ای که مینی بوس داران و صاحبان مینی بوس های اسقاطی توان جایگزین کردن خودرو ها را ندارند،مقرون بصرفه نبودن وقیمت بالای مینی بوس ها است.

ستار یلمه با اشاره به اینکه سازمان راهداری برای هر دستگاه بین 80 تا 120 میلیون تسهیلات در نظر گرفته بود،یادآور شد: بحثی که وجود دارد این است که قیمت خودرو بالا است  ولی خیلی از مینی بوس داران در تضامینش به مشکل برخوردند براینکه شراط تضامینی که بانک ها درخواست کرده بودن شرایط خیلی سختی بود. 

وی  در پایان خاطرنشان، کرد:میانگین عمر مینی بوس ها  باید 15 سال باشد اما در حال حاضر 27 سال است و ما با توجه به شرایط اقتصادی هیچ برنامه ایی برای اسقاط نداریم، واگر مینی بوس ها بخواهند از ناوگان خارج شوند در آینده مشکل ساز میشود و ما فعلا نتوانستیم در حال حاضر برنامه ایی ر در این خصوص اجرا کنیم.

انتهای پیام/


 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار