سید علی طاهری:

تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی، شعاری که مدت هاست به عنوان دغدغه ی مردم و مسئولین کشور شناخته شده است و البته وظیفه ای ملی را برای همگان رقم زده است تا در شرایط فشار تحریم ها بتوانیم امکان و توانایی رقابت با محصولات مشابه خارجی را نیز داشته باشیم.

حمایت از کالاهای داخلی در شرایط تحریم یک اصل اساسی و ضروری است

به گزارش گلستان 24، حمایت از تولیدات داخلی، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی و همچنین تقویت بنیه اقتصاد ملی عواملی شد تا با حجت الاسلام والمسلمین علی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به گفتگو بپردازیم. مشروح این گفتگو به شرح ذیل می باشد

علت استفاده نکردن مردم از کالای داخلی و روی آوردن به کالای خارجی چیست؟

من گمان میکنم دوعامل که جزو اصلی ترین عوامل می توانیم بشماریم، نکته اول بحث جا ننداختن فرهنگ استفاده از تولید داخلی است.در واقع این ذهنیت هنوز در داخل است که کالاهای داخلی با کیفیت نیست و ما حتما برای اینکه جنس با کیفیت تری را بخریم باید کالای خارجی را انتخاب کنیم. بنابراین این حرکت  نیاز به کار فرهنگی دارد تا نگاه به تولید داخلی عوض شود و مردم حوزه تولید داخلی را ترویج دهند. نکته دوم این است که تولید کنندگان داخلی باید در بالا بردن کیفیت محصولات داخلی تلاش کنند. البته اگر بتوانند همزمان با بالا بردن کیفیت کالا روی بحث قیمت هم کار کنند که قابل رقابت باشد با محصولات با کیفیت کالای خارجی، اگر تفاوت چشمگیر در قیمت ها باشد قطعا مردم این دیدگاه رو دارند که این کالای داخلی قیمتش گران است و ما توان خریدش را نداریم بنابراین به سمت خرید کالای خارجی روی می آورند. من احساس میکنم این دو عامل در کنار هم حتما باید مورد توجه قرار بگیرد تا اقبال مردم را به سمت کالاهای تولید داخلی هدایت کنند.

سید علی طاهری

آیا اینکه بگوییم کالای خارجی نسبت به مشابه داخلی آن مرغوب تر است، حرف درستی است؟

نمیشه جواب صد درصد و یکسانی داد ممکن است در برخی تولیداتی که ما در داخل داریم  این حرف  درست باشد، ممکن است در برخی دیگر از تولیدات داخلی که کیفیتش خوب است این حرف درست نباشد. بنابراین نمی توان یک نسخه ی یکسان نوشت و بگوییم این حرف کاملا صحیح است.بنابراین  تنها می توانم بگویم  می شود رصد کرد یا حداقل سازمان استاندارد بیاید آنچه را که تولید داخل است را مشخص بکنند تا حداقل اطلاع درستی در مورد کالا در اختیار مردم باشد و این اطلاع رسانی باعث شود مردم ترغیب شوند که از تولیدات داخلی استفاده کنند.

راه حل تقویت بنیه اقتصادی داخل را چه میدانید؟

ببینید من گمان میکنم که اول باید باور داشته باشیم  که تولید کنندگان داخلی توانمند هستند. متاسفانه این باورگاهی اوقات در برخی از بدنه ی اجرایی دولت دیده نمی شود. دوم اینکه باید جلوی سوءاستفاده کنندگان از واردات گرفته شود. گاهی اوقات شنیده می شود یک باند های مافیایی در میان وارد کنندگان وجود دارد که آن ها مواردی را ایجاد می کنند که واردات گسترده ای داشته باشند که قطعا این حرکت به تولید کنندگان داخلی آسیب می زند. بنابراین این اراده ی قوی باید در بدنه ی دولت به وجود بیاید تا جایی را که واردات ضروری نیست جلوی آن را بگیرند و با کسانی که در پی سوء استفاده از واردات هستند تا منابع اقتصادی شان را تامین کنند نیز برخورد کنند. در واقع این دو عامل از عوامل اصلی حمایت از تولیدات داخلی خواهد بود و البته بها دادن به استعداد هایی که در داخل  کشور داریم نیز بسیار موثر است. من گمان می کنم دولت یک مسابقه ای را بین دستگاه ها بگذارد و هر دستگاهی را که در سال جاری بیشترین حمایت را از تولیدات داخلی داشت را به عنوان دستگاه نمونه معرفی کند. قطعا این حمایت ها از سمت دولت باعث حمایت بیشتر از تولیدات داخلی و همچنین استعداد های داخلی می شود.

علت تاکید مقام معظم رهبری به ترویج و استفاده از کالای داخلی چیست؟

ببینید ما الان در دنیایی مواجه هستیم که به بهانه های واهی ما را در معرض تحریم ها قرار داده اند.اگر بخواهیم در مقابل این تحریم ها بایستیم، یکی از راه های آن تکیه به داخل و همچنین تکیه به توانمندی های بومی ما است. این مورد در شرایط غیر تحریم هم در کشور ضروری است اما زمانی که ما در شرایط تحریم قرار داریم این به عنوان یک امر واجب است. یعنی زمانی که دنیا میخواهد ما را با تحریم به زانو در بیاورد تا ما روی پای خود نایستیم، قطعا برای دفاع از حیثیت مان، حقوقمان، آرمان هایمان و استقلالمان بسیار ضروری است که ما بیاییم تولیدات داخلی را افزایش دهیم و همچنین از این تولیدات حمایت کنیم. من احساس میکنم حمایت از کالاهای داخلی در شرایط تحریم یک اصل اساسی و ضروری است.

رابطه ی اقتصاد مقاومتی با تولیدات و مصرف کالاهای داخلی چیست؟

می توانم بگویم اگر اقتصاد مقاومتی چند پایه ی اساسی داشته باشد، مهم ترین پایه اش تکیه بر تولیدات داخلی است البته در کنارش بحث صرف جویی هم مطرح است. اما به نظر من مهم ترین پایه ی اقتصاد مقاومتی تکیه بر توانمندی های بومی و تولید ملی خواهد بود.  


حزب الله سایبر

ارسال نظر

آخرین اخبار