رئیس کل دادگستری استان گلستان از توقف عملیات حفاری در منطقه حفاظت شده اَبر یکی از ذخیره‌گاه‌های گونه سرخدار در جنگل‌های هیرکانی خبر داد.

توقف حفاری در منطقه حفاظت شده ذخیره‌گاه سرخدار در جنگل‌های هیرکانی

به گزارش گلستان 24؛ به نقل از روابط عمومی دادگستری گلستان، حیدر آسیابی، اظهار داشت: بر اساس اعلام نظر کارشناسان محیط زیست، عملیات حفاری و انتقال آب چشمه‌های زرین گل در منطقه حفاظت شده اَبر که سرچشمه حوزه آبریز گرگانرود محسوب می‌شود ، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جنگل‌های هیرکانی و اکوسیستم منطقه به ویژه ذخیره‌گاه گونه در معرض خطر انقراض سرخدار و کاج زربین وارد می‌کند و همین موضوع سبب  یک دهه کشمکش در منطقه شده بود.

رئیس کل دادگستری استان گلستان افزود: پس از بررسی و اخذ نظر کارشناسان این حوزه، دستور توقف عملیات حفاری، سال گذشته از سوی دادستان علی آبادکتول صادر شد.

وی ادامه داد:  چند هفته پیش گزارش‌هایی مبنی بر فک پلمب دستگاه‌ها و از سرگیری کار حفاری در این منطقه منتشر شد که بلافاصله با ورود دادگستری استان گلستان، علاوه بر دستور توقف کار، همه ماشین‌آلات و تجهیزات حفاری جمع‌آوری و برای مدیران متخلف نیز، پرونده تشکیل شد.

رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: با جمع‌آوری ماشین‌آلات حفاری، کشمکش یک دهه‌ای برای حفاری و انتقال آب چشمه‌های زرین گل از حوضه آبریز گرگانرود در منطقه حفاظت شده اَبر با پیگیری و کمک نمایندگان مجلس و استاندار استان متوقف شد.

آسیابی با تاکید بر این که بر اساس اعلام سازمان محیط زیست هر گونه برداشت و انتقال آب از سرچشمه‌های حوضه آبریز گرگانرود ممنوع است افزود: در مباحث مربوط به حقوق عامه یکی از مواردی که  دادستان‌های سراسر استان به صورت ویژه دنبال می‌کنند، حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن است.

جنگل ابر از سال 1393 از سوی شورای عالی محیط زیست، منطقه حفاظت شده اعلام شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست درآمد. این منطقه زیستگاه گونه‌های گیاهی نادر از جمله کاج زربین و درخت سرخدار است که کارشناسان از آن به عنوان فسیل زنده جنگل‌های هیرکانی نام می‌برند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار