روزنامه هیل در گزارشی با تاکید بر اینکه عربستان را یک "قاتل ظالم" مدیریت می‌کند، از کنگره آمریکا خواست از عربستان درباره قربانیانش در یمن سوال کند.

روزنامه هیل: یک قاتل ظالم عربستان را اداره می‌کند

به گزارش گلستان 24، به نقل از سایت العهد، روزنامه آمریکایی "هیل" در گزارشی درباره جنایات عربستان در یمن و سرپوش گذاشتن آمریکا بر این جنایات و فروش سلاح‌های بیشتر به آن با وجود خطراتی که چنین اقدامی دارد، نوشت، ریاض در طول دوره ولیعهدی محمد بن سلمان، بیش از ۳۷۷ هزار یمنی را به قتل رسانده و بیش از ۵۲۳ سعودی را اعدام کرده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کنگره که در دست دموکرات‌ها است، فرصت‌های متعددی برای محاکمه عربستان بابت این جنایات داشتند اما تنها وقت را تلف کردند.

هیل در ادامه، موضعگیری دولت آمریکا را در تضاد با موضعگیری حزب سیاسی‌اش دانست که در نیمه پایانی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا منتقد ارتباط باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین این کشور با عربستان بود و نوشت، این موضعگیری برای بایدن به معنای زیر پا گذاشتن وعده‌های انتخاباتی در دفاع از حقوق بشر و تعامل با عربستان با عنوان یک کشور طرد شده است.

همچنین این روزنامه آمریکایی نوشت، اهداف عربستان در یمن ساده بوده و آن تعیین یک رهبر دست‌نشانده و ایجاد مشکلات برای هرگونه مخالف سیاسی حتی غیرنظامیان است، عربستان سال ۲۰۱۵ ائتلافی را تشکیل داد و این ائتلاف به رهبری ریاض جنگی متشکل از حمله هوایی و محاصره علیه یمن را آغاز کرد.

روزنامه هیل در ادامه نوشت، این جنگ باعث شد بیش از ۱۷.۶ میلیون یمنی به کمک‌های غذایی نیازمند شوند و در کل بیش از ۱۹ هزار و ۲۰۰ تن از مجموع کشته‌ها و زخمی‌ها در یمن را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود به شاخص ریسک فروش سلاح موسسه "کاتو" که عوامل منفی مرتبط با فروش تسلیحات را ارزیابی می‌کند، پرداخت و فاش کرد، عربستان یکی از ۳۰ کشور پرخطر از منظر فروش سلاح است.

روزنامه هیل با اشاره به اینکه از این سلاح‌ها در نقض حقوق بشر استفاده می‌شود، نوشت، از سوی دیگر سطوح بالایی از فساد دولتی در عربستان وجود داشته و نیز خطر بزرگی در ارتباط با این سلاح‌ها که به دست مردم خواهد رسید، وجود دارد و علاوه بر آسیب‌هایی که متوجه غیرنظامیان است، سلاح‌های فروخته شده به ائتلاف در نهایت سر از بازار سیاه درمی‌آورند و به گروه‌های تروریستی فروخته می‌شوند.

این روزنامه در ادامه تاکید کرد، با این وجود، ریاض برای ۱۳ سال متوالی خریدار شماره یک سلاح‌های آمریکایی بوده زیرا سه دولت پیاپی آمریکا سود قراردادهای تسلیحاتی را بر حقوق بشر اولویت دادند.  

این روزنامه آمریکایی در پایان نیز با اشاره به اینکه عربستان توسط ظالمی اداره می‌شود که در خارج از این کشور و در داخل آن مردم را به قتل می‌رساند و میان گروه‌های تروریستی اسلحه پخش می‌کند و کشوری را اداره می‌کند که ناقض آزادی است، از کنگره آمریکا خواست از عربستان درباره قربانیانش در یمن سوال کند.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار