تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از قطع درختان در پارک جنگلی النگدره گرگان از روز گذشته تاکنون شایعات و واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است، اما باید دید اصل حقیقت چه بود.

بررسی جزئیات قطع درختان پارک جنگلی النگدره گرگان/ انعکاس حقیقت یا سوءاستفاده از فضای مجازی

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ از روز گذشته و همزمان با روز درختکاری، یکی از کاربران فضای مجازی، تصاویر و فیلمی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که در نگاه اول نشان دهنده قطع درختان پارک جنگلی النگدره گرگان همزمان با روز درختکاری بوده است.

اما این تمام حقیقت نبوده است و پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان، نشان می‌دهد درختان قطع شده از جمله درختانی بوده پوسیده و خطرسازی بوده که با برنامه‌ریزی قبلی قطع شده است.

ابوطالب قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان در خصوص قطع این درختان اظهار کرد: قطع درختان پارک جنگلی النگدره در هفته منابع طبیعی و روز درختکاری نبوده و قطع این درختان قبل از این هفته انجام شده است.

وی در خصوص تصویر منتشر شده گفت: در این تصویر کنده‌های خرد شده درختان قطع شده نشان داده شده که با برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر شد تکه‌های قطع شده در آنجا دپو شده و با خودروهای باری از پارک جنگلی خارج شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از پارک‌های جنگلی، شهرداری‌ها هستند و درختان قطع شده از جمله درختان خطرساز و پوسیده‌ای بود که در صورت وزش شدید باد و حتی در مرور زمان ممکن بود سقوط کرده و به فرد یا افرادی صدمه بزند و حتی باعث مرگ افراد شود.

قزلسفلو بیان کرد: در همین راستا، شهرداری گرگان درخواست قطع درختان را به اداره‌کل منابع طبیعی به عنوان دستگاه تخصصی ارائه کرد که پس از شماره‌گذاری و اخذ مجوز این درختان قطع شد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در گذشته اتفاقاتی در خصوص سقوط همین درختان آسیب‌زا در پارک‌های جنگلی رخ داده که باعث مرگ افراد شده و همکاران ما محکوم به پرداخت دیه شده‌اند زیرا از نظر قانونی ما موظف هستیم نسبت به قطع درختان خطرساز اقدام کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: ما انتظار داشتیم این شهروند محترم منصفانه‌تر نسبت به انعکاس این تصاویر اقدام می‌کرد و این در شرایطی است که قطع این درختان با نصب بنر در فضای پارک جنگلی از روزهای گذشته اطلاع‌رسانی شده است.

گفتنی است، بررسی‌های میدانی خبرنگار خبرگزاری فارس، نصب بنر و اطلاع‌رسانی از این طریق به شهروندان را تائید می‌کند و تصاویر آن نیز موجود است.

اما پیشنهاد می‌شود با توجه به حساسیت موجود در حوزه منابع طبیعی و توجه مردم به قطع درختان به دلیل کاهش سطح فضای سبز در سطح کل کشور، اداره‌کل منابع طبیعی استان با ظرافت و دقت بیشتری نسبت به قطع این درختان اقدام می‌کرد و فعالیت قطع این درختان حادثه‌ساز در بازه زمانی دیگری انجام می‌شد.

تاکید می‌شود، در چنین اقداماتی، بهتر است اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شهروندان در کنار نصب بنر، از طریق رسانه ملی، خبرگزاری‌های رسمی و شناسنامه‌دار و فعال در استان انجام شود تا از انتشار هرگونه شایعه و یا سوءاستفاده افراد سودجو خودداری شود.

انتهای پیام/

منبع : فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار