جشنواره "جان جنگل" با محوریت احیای درختان جنگلی و کاشت درخت به روش روت‌بال در پارک جنگلی النگدره گرگان برگزار شد.

جشنواره "جان جنگل" در استان گلستان برگزار شد

 به گزارش گلستان24، ابوطالب قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان عصر امروز در جشنواره "جان جنگل" با محوریت احیای درختان جنگلی و کاشت درخت به روش روت‌بال اظهار داشت: 2 پارک النگدره با 270 هکتار و ناهارخوران با 608 هکتار مساحت به‌عنوان پارک تثبیت‌شده و ممنوعیت واگذاری دارند.

جشنواره  جان جنگل

وی افزود: درختان کارکردهای زیادی مانند حفاظت آب‌ و خاک، تفریح و تفرج و مواردی از این‌ دست دارند و پارک ناهارخوران در سطح کشور برای همه به‌عنوان یک منطقه زیبا شناخته‌شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: در عرصه‌های طبیعی 2 نوع تخریب داریم که در تخریب کمی درخت قطع‌شده و قاچاق چوب انجام می‌شود و در تخریب کیفی در عرصه‌ها جنگلی بیماری‌ها و خاک کف جنگل موردنظر است که براثر کوبیدگی خاک بیماری‌هایی به سراغ درختان آمده و درختان از بین می‌رود و با استمرار آن پوسیدگی درختان را شاهد هستیم.

قزلسفلو با اشاره به قاچاق درختان گفت: قطع درخت و قاچاق چوب از معضلات بزرگ استان گلستان است اما باید توجه داشت که بخش‌هایی از النگدره نیز هم‌اکنون دچار بیماری شده است.

به گفته وی واگذاری پارک‌های النگدره و ناهارخوران به شهرداری گرگان سبب مدیریت خوب این پارک‌ها شد و بستری برای ماندگاری درختان و عرصه منابع طبیعی فراهم شد.

در ادامه این جشنواره شهردار گرگان نیز گفت: در سالیان گذشته در شهرداری‌های مختلف شاهد بودیم که برای انجام پروژه‌های عمرانی درختان حاشیه پروژه قطع می‌شدند.

حسین صادقلو افزود: اما با علم روز مهندسان ترغیب شدند تا به‌جای قطع درختان آن‌ها را منتقل کنند، بیش از 30 تا 40 درخت در پروژه زیرگذر معلم قطع شد تا موضوع جابجایی درخت با پیمانکاران شهرها بزرگی مانند اصفهان و تهران و تبریز مطرح شد و در پروژه گلشهر جابجایی درخت با پیمانکار داشتیم.

وی اظهار کرد: در زیرگذر صیاد-ناهارخوران سازمان پارک‌ها این کار را پیگیری کردند و حاصل این بومی‌سازی این شد که در بدترین روزهای تابستان جابجایی درخت با تلفات کمتر نسبت به قبل داشتیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری گرگان نیز در این جشنواره گفت: روت بال از 2 کلمه روت به معنای ریشه و بال به معنای توپ گرفته‌شده و در این پروژه درختان با سن بالای 5 سال به شکل توپ درآمده و به مناطق دیگر منتقل می‌شود.

یحیی ستوده نیا اظهار کرد: در پروژه زیرگذر گلشهر برای نخستین بار در استان گلستان 125 اصله درخت به‌جای قطع شدن به روش روت بال انتقال داده شد که در انتهای شهریورماه 90 درصد این درختان سالم بودند.

وی تأکید کرد: این تجربه موفق سبب شد تا در پروژه زیرگذر صیاد نیز 100 اصله درخت دیگر جابجا شد و در پروژه صیاد به ناهارخوران نیاز به انتقال 40 درخت دیگر نیز حس شد که در عرض 72 ساعت این کار انجام شد.

ستوده نیا گفت: در پروژه بهارستان نیز یک هزار و 800 درخت و درختچه بالای 5 و 25 سال به روش روت‌بال انتقال داده و 21 اصله درخت جنگلی به فضای احیایی جنگل النگدره منتقل شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار