شهرستان کلاله با مکان‌ها و آثار تاریخی بکر و منحصر به فرد یکی دیگر از زیبایی‌های طبیعت گلستان است.

کلاله شهرستانی با زیبایی‌های تاریخی و مذهبی در گلستان
به گزارش گلستان ۲۴ ؛  استان گلستان یکی از استان‌های هدف گردشگری در کشور است که جاذبه‌های زیبایی را برای جذب گردشگران در خود جای داده است.

در کنار جاذبه سایر شهرستان‌های استان، شهرستان کلاله که با مسیری انحرافی از کنار جاده بین المللی تهران – مشهد جدا می‌شود از جمله مراکز آثار تاریخی و گردشگری طبیعی است.

این شهرستان که شامل دو بخش مرکزی و پیشکمر است همواره به خاطر طبیعت بکر و مکان‌های تاریخی که در آن وجود دارد برای طبیعت گردان و دوستداران اماکن تاریخی و مذهبی مکانی جذاب و ایده آل است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان درباره جاذبه‌های گردشگری این شهرستان  گفت: این شهرستان با وجود قرار گرفتن در حاشیه مسیر تهران - مشهد دارای ۹ جاذبه گردشگری در حوزه‌های طبیعت گردی، مذهبی و تاریخی است.

کریمی ادامه داد: در حوزه تاریخی مذهبی می‌توان به زیارتگاه خالد نبی اشاره کرد که در فاصله ۵۵ کیلومتری از این شهرستان و بر بالای کوهی به نام کوه خدا قرار دارد.

 
کلاله شهرستانی با زیبایی‌های تاریخی و مذهبی در گلستان

کریمی افزود: این کوه مشرف به تپه ماهور‌هایی است که یکی از اصلی‌ترین مناظر بکر و طبیعی شرق استان به ویژه در فصل بهار که پر می‌شوند از گل‌های شقایق و چشم هربیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

وی در ادامه افزود: در کنار این زیارتگاه قبرستان تاریخی خالد نبی قرار دارد که این گورستان بی شک یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های کشور با سنگ مزار‌های بسیار متفاوت و منحصربه فرد است.

 
کلاله شهرستانی با زیبایی‌های تاریخی و مذهبی در گلستان

کریمی افزود: از دیگر آثار تاریخی این شهرستان می‌توان به دیوار تاریخی گرگان به طول ۲۰۰ کیلومتر اشاره کرد که از حاشیه دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق این شهرستان ادامه می‌یابد.

 
کلاله شهرستانی با زیبایی‌های تاریخی و مذهبی در گلستان

این دیوار که هزار و ۷۰۰ سال پیش در اطراف دشت گرگان و ترکمن صحرا کشیده شده است بعد از دیوار چین دومین دیوار تاریخی جهان است.

فرمانی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان هم در خصوص جاذبه‌های بکر طبیعی این شهرستان گفت: در میان مکان‌های بکر طبیعی می‌توان به تالاب سولوکلی اشاره کرد.

 
کلاله شهرستانی با زیبایی‌های تاریخی و مذهبی در گلستان

این تالاب ۴ هکتاری با فاصله ۵۵ کیلومتردر شرق کلاله بعد از عبور از روستاى یل چشمه و در جنگل گلستان قرار گرفته است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری می‌توان به چشمه زاو، آق سو، زیارتگاه خالد بن سنان (خالد نبی) و مزار باستانی آن، زیارتگاه امام زاده عبدالله و سه کارگاه کاوش باستان شناسی دیوار تاریخی گرگان اشاره کرد.

کارگاه‌های قره دیب، یساقلیق، و قره یسر از کارگاه‌های کاوش باستان شناسی از دیگر جاذبه‌های این شهرستان هستند.

از صنایع دستی این شهرستان می‌توان به گلیم بافی، قالی بافی، ابریشم بافی، چادر شب بافی و پلاس بافی اشاره کرد.

گردشگران با حضور خود در این شهرستان می‌توانند از طبیعت زیبا و صنایع دستی مربوط این منطقه بهرمند شوند.

 

انتهای پیام/

منبع : باشگاه خبر نگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار