تنها دو هفته دیگر فرصت سفر به ترکمن صحرا و دیدن صدها جاذبه گردشگری آن باقی مانده است؛ چراکه پس از طی این مدت زمان، گرمای شدید آن فرصت دیدن طبیعت بکر و خارق‌العاده ترکمن را از شما می‌گیرد.

سفر طلایی در ترکمن صحرا

ترکمن صحرا، جواهری درخشان در شمال شرق ایران است که صنعت گردشگری آن باوجود صدها جاذبه تاریخی و طبیعی مغفول مانده است.

به گزارش گلستان24، به نقل از قانون ، بندر ترکمن همچون نگینی در غرب استان گلستان می درخشد. این بندر به‌دنبال سرکوب عشایر در سال 1306 توسط پهلوی اول و با اهداف نظامی این شهر تاسیس شد. جالب است بدانید این بندر، نخستین شهر کشور است که توسط مهندسین و معماران ایرانی و بلژیکی مطابق با اصول شهرسازی ساخته شده و نقشه آن تار عنکبوتی و بسیار منظم است. پیش از تاسیس این بندر، بندر گز و دیگر شهرهای اطراف، رونق بسیارداشتند که با ظهور این بندر که در ابتدا «بندر شاه»خوانده می‏شد، دچار رکود شدند. بندر ترکمن، پایتخت خاویار دنیاست و در کنار پنبه فراوانی که در اطراف آن کشت می‏شود، از ارکان اصلی اقتصاد محلی به‌شمار می‌رود. ساکنین این بندر عمدتا ترکمن هستند اما فرهنگ آن‌ها از فرهنگ مازندرانی، ترکمنی و حتی روسی و قزاقی گرفته شده است. بندر ترکمن با وجود آنکه به دریا چسبیده از نظر اقلیمی در منطقه آب و‌هوایی نیمه خشک و معتدل قرار می‏گیرد و این به دلیل مجاورت با ترکمن صحرا و بیابان‏های جنوبی ترکمنستان است. جالب‌ترین نقطه شهر، اسکله آن است. دریای مازندران و اسکله توریستی بندر‌ترکمن در غرب شهر واقع شده؛ جایی که می‏توان سوار قایق‏های پدالی یا موتوری شد و بازارهای ساحلی و رنگارنگ صنایع دستی در آن قرار دارند. دوشنبه بازار بندر ترکمن، بهشت مسافران عاشق صنایع دستی است. انواع صنایع دستی ترکمنی شامل پشتی، قالی، محصولات نمدی، سوزن دوزی و جواهرات با قیمتی مناسب در این بازار به فروش می‏رسند.

ترکمن صحرا

آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر

در غرب بندر ترکمن، بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در دریای مازندران، در شبه جزیره میانکاله واقع شده است. در گذشته آشوراده از سه جزیره به‌هم پیوسته تشکیل می‌شد که دو جزیره کوچک و انتهایی در طول قرن‌ها به زیر آب رفته‌اند و حالا آشوراده نیز به همان دلیل متروک مانده است.

البته مسافران می‌توانند از بندر ترکمن با قایق موتوری ظرف 10 دقیقه به آشوراده برسند و از زیبایی‌های بینظیر و آرامش مثال زدنی آن لذت ببرند. جزیره تا اوایل قرن حاضر یکی از اصلی‌ترین زیستگاه‌های ببر مازندران به‌شمار می‌رفته است.

جنگل کوهستانی میل رادکان

میل رادکان، با حدود 35 کیلومتر فاصله از بندر ترکمن، در یک ناحیه جنگلی کوهستانی واقع است. این برج، یکی از مجموعه برج‌هایی است که در مسیر لاجیم ورسک به بندر ترکمن، برای راهنمایی و اسکان مسافران ساخته شده است و بعدا مقبره بانی‌ آن شده است.بانی برج، یکی از اسپهبدان آل باوند به نام ابوجعفر محمد بوده است که دستور ساخت آن را در سال 407 ه.ق داده است. برج شامل دو بخش بدنه و گنبد است و گنبد مخروطی و دو پوشه آن 35 متر ارتفاع دارد. تعدادی کتیبه به دو خط پهلوی و کوفی در برج موجود است. مصالح به‌کار رفته در ساخت برج، ملات گچ و آهک است.

آق قلا؛ شهر پل‌ها

آق‌قلا، شهری در 36 کیلومتری شمال شرق بندر ترکمن است. از معروف‌ترین آثار این شهر، پل خشتی آن است که روی رود گرگان ، در زمان صفوی بر پایه‌های ساسانی ساخته شده است. این پل دو مناره داشته که اکنون از بین رفته است. قلعه کهن از دیگر بناهای شهر است که اکنون مخروبه شده و جز دو دیوار آن چیزی باقی نمانده است. این قلعه به قلعه مبارک آباد نیز معروف است. سد وشمگیر، در 5 کیلومتری شمال شرق آق قلا نیز یکی از دیدنی‌های شهر است که برای گذراندن یک روز در دل طبیعت انتخاب خوبی است.

بندر گز؛ قطب ترکمن صحرا

در 12 کیلومتری بندر ترکمن، یکی از مراکز کشت پنبه کشور و یکی از شرقی ترین بنادر دریای خزر به نام بندر گز قرار گرفته است. پیش از آنکه بندر ترکمن رونق بگیرد، این بندر قدیمی، قطبی مهم و بندر تجاری منطقه بوده است.

از آثار تاریخی بندر«جر کلباد» در غرب روستای کهنه کلباد است. آتشکده قدیمی مخروبه، قلعه های باستانی مثل مار قلعه، قدیم قلعه و عروس قلعه هم از دیگر آثار قدیمی و دیدنی بندر هستند.روستای قره‌قاشلی در ۱۰ کیلومتری شرق بندر ترکمن و در میانه جاده بندر ترکمن به گرگان قرار گرفته است.روستای قره قاشلی از شمال به روستای پنج پیکر، از شرق به قره تپه و از جنوب به روستای زابل محل‌علیا، سفلی و اراضی کشاورزی مهتر کلاته و از غرب به روستای ایوان اباد و قره قاشلی کوچک منتهی می‌شود.این روستا هرساله میزبان شمار زیادی علاقه‌مندان به اسب سواری است.

خلیج‌ گرگان برای همه فصول

وجود خلیج گرگان با وسعت ۶۸۸۰۰ هکتار که به طول ۵/۶ کیلومتر از دریا منفک گردیده، از مهم‌ترین محورهای دارای قابلیت گردشگری بندر ترکمن است. سواحل جنوبی و شرقی دریای خزر برخلاف سواحل شمالی آن هیچ‌گاه دوره یخبندان ندارند، از این رو قابلیت جذب گردشگر در تمامی ایام سال را دارا هستند. روستای قره‌سو درشهرستان بندرترکمن، یکی از زیباترین مناطق ساحلی در این شهرستان است.

تالاب صوفیکم

تالاب شکار ممنوع صوفیکم بندر ترکمن، از ‪ جاده آق قلا به مرز اینچه برون در شمال استان آغاز می‌شود.این تالاب، زیستگاه برخی گونه‌های نادر جهان وحش از جمله روباه ترکمن و کوچک‌ترین پستاندار ایران یعنی حشره خوار کوتوله است. ضمن آنکه این منطقه و زیستگاه‌های اطراف آن، یکی از محل‌های زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجری است که هر ساله از ۶ مسیر مهاجرت جهان به این تالاب روی می‌آورند.

این تالاب زیبا در شمال غرب بخش‌گُمیشان از توابع شهرستان بندر ترکمن واقع‌شده است.ضلع جنوبی تالاب به رودخانه گرگان می‌رود وضلع شمالی آن به مرز ایران و ترکمنستان. این تالاب، هر ساله میزبان هزاران پرنده‌ی مهاجر است که زمستان خود را در این تالاب بین المللی و دیگر تالاب‌های استان گلستان سپری می‌کنند. پرندگان این تالاب عمدتا مهاجر هستند و با سرد شدن هوا در بخش‌های روسیه به این تالاب می‌آیند.

ارسال نظر

آخرین اخبار