گلستان مقصد گردشگری

کردکوی در غرب استان گلستان و در جنوب‌شرق خلیج گرگان قرارگرفته است، این شهرستان ازطرف شمال به بندرترکمن، از جنوب به نواحی جنگلی بخشی از رشته کوه‌های البرز شرقی و استان سمنان و از غرب به شهرستان بندرگز و از شرق به شهرستان گرگان محدود می‌شود.

کردکوی، سرزمینی با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز، مهد تاریخ و طبیعت + تصاویر
به گزارش گلستان ۲۴ ؛ صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، شهرستان کردکوی با جمعیتی بالغ بر 70 هزار و 246 نفر و مساحتی در حدود 815.5 کیلومتر در غرب استان گلستان و در فاصله 29 کیلوکتری گرگان واقع شده است، این شهرستان از شمال به شهرستان بندر ترکمن از جنوب به رشته کوه‌های البرز شرقی و استان سمنان، از شرق به شهرستان گرگان و از غرب به شهرستان بندرگز محدود است.

نام قدیمی کردکوی «تمیشه» بوده که به بخش غربی گرگان اطلاق می‌شده است.

دستان هنرمند زنان و مردان این دیار در طول تاریخ، به خلق آثار و اشیایی پرداخته که علاوه بر تامین نیازمندی‌های آنان به نواحی اطراف هم صادر می‌شده است. صنایعی‌دستی نظیر حصیربافی، نمدزنی، بافتن چادرشب محلی و جوراب پشمی، ابریشم‌بافی، لباس محلی (سرکلاته خراب شهر و بالاجاده)، سوزن‌دوزی، سفالگری و ... می‌تواند فرصت مناسبی برای جذب و ماندگاری مسافر در این شهرستان باشد.

این شهرستان با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع و قابل توجه یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان گلستان و کشور به شمار می‌آید، اقلیم‌های مختلف و تنوع آب و هوایی در هر فصل از ویژگی‌های بارز این شهرستان است.

وجود آبشارهای پرآب و با طراوت هفت طبقه (شادان)، دو آب کردکوی و آبشارهای بزبنه و لاملیج سرکلاته خرابشهر و همچنین آبشار تمیشه، شهرستان کردکوی را به شهرستان آبشارها معروف کرده است.

کردکوی با داشتن این ویژگی‌ها می‌تواند مقصد شمار زیادی از گردشگران و مسافران به ویژه در ایام نوروز باشد.

در ادامه با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهرستان بیشتر آشنا می‌شویم.

*میل یا گنبد رادکان

این گنبد در چهار کیلومتری جنوب شرق روستای رادکان و ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی در یک منطقه کوهستانی، جنگلی بر فراز تپه با صفایی که دارای موقعیت ویژه طبیعی و سوق‌الجیشی است، قرار دارد.

برج تاریخی رادکان در جنوب شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان قرار دارد و یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان با بیش از یک هزار سال قدمت است، این برج با حدود 32 متر ارتفاع و 15 متر قطر از دو قسمت گنبدی و بدنه تشکیل شده که گنبد آن به صورت مخروطی بلند و کشیده و به صورت دو پوسته‌ای است.

این بنای تاریخی و بلند با توجه به اینکه در مسیر جاده ابریشم قرار دارد در گذشته به عنوان راهنمای بازرگانان و مسافران مورد استفاده قرار می‌گرفت.

از نظر موقعیت جغرافیایی این برج در یک منطقه کوهستانی، جنگلی و بر فراز تپه طبیعی صخره‌ای در نزدیکی روستایی به همین نام احداث شده‌است.

در زمینه نحوه ساخت برج رادکان باید گفت که مصالح بنا از آجر و نوعی گچ است که در نمای خارجی آن نیز در بین سرآجرها تزئینات گچی تورفته با انگشت دست وجود دارد.

ورودی هلالی شکل بنا در ضلع جنوبی است که در بالای سردر آن یک قاب مستطیل شکل با کتیبه‌ای به خط کوفی و تزئینات گچی و آجری وجود دارد که قسمتی از آن از بین رفته است، نمای داخلی بنای برج رادکان کردکوی نیز به صورت مدور و با گچ‌اندود شده است.

زیباترین قسمت نمای خارجی بنا در بخش فوقانی آن است که دو ردیف تزئینات آجری با گچبری گل‌های مشابه گل لاله به همراه کتیبه کوفی و پهلوی دورادور قسمت زیرین گنبد را گرفته است.

براساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی وجود کتیبه‌های پهلوی نشان‌دهنده حضور و تداوم زبان و خط پهلوی تا اواسط سده‌های اولیه اسلامی در این منطقه است.

برج یا میل رادکان که به قلعه گبری نیز معروف است، همتای دیگری در استان خراسان‌رضوی و در نزدیکی مشهد تحت عنوان برج رادکان دارد.

برج رادکان استان گلستان با شماره 145 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

*جاده شاه عباسی

در دوره صفویه به دستور شاه عباس و برای دسترسی سریع و راحت کاروانیان، جاده‌های ارتباطی در سراسر ممالک تحت امر احیاء و ساخته شده است از جمله جاده سنگفرش معروف به جاده شاه عباسی که استان‌های گیلان و مازندران را به مرکز شاهی یعنی اصفهان متصل می‌کرد، در اثر گذشت زمان بخش بزرگی از این جاده از بین رفته است.

در جنوب شهرستان کردکوی بقایای جاده شاه عباسی حدفاصل روستاهای سرکلاته، سالیکنده، کردمحله و بالاجاده دیده می‌شود. گذر این جاده که سه متر بوده است را با قلوه سنگ، گل و آهک بازسازی کرده‌اند و در بین راه چند دهنه پل با مصالح سنگ و آجر ساخته‌اند.

*منطقه ییلاقی درازنو

روستای ییلاقی «درازنو» در فاصله ۴۰ کیلومتری کردکوی و در کنار قله درازنو واقع شده است.

این روستا به دلیل واقع شدن در ارتفاعات البرز، چشم‌انداز شگفت‌انگیزی به خلیج گرگان دارد طوری که بیش از ۱۱ شهر و صدها روستای ولایات گلستان و مازندران از این روستا قابل مشاهده است.

وجود دو غار طبیعی به نام های «گنج خانه» و «انبار حسن خان» از جاذبه های منحصر به فرد این روستاست .

وجود چشمه های متعدد و رودهایی که از به هم پیوستن چشمه ها یا ذوب برف‌ها به وجود می‌آیند و همچنین آبشارهایی نظیر "آبشار دوآب" و "آبشار هفت طبقه" بر زیبائی های این پارک جنگلی افزوداست.

در منطقه ییلاقی درازنو کردکوی یکی از بهترین و بزرگترین سایت‌های پروازی خاورمیانه قرار دارد.

*شهر باستانی تمیشه

شهر باستانی تمیشه مربوط به دوره ساسانیان - دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کردکوی، روستای تمیمنه واقع شده است.

این اثر در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۷۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای سرکلاته خرابشهر از توابع بخش مرکزی شهرستان کردکوی در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی این شهرو ۳۹ کیلومتری شهر مرکز استان گلستان قرار دارد.

این روستا از شمال به جاده ساری ـ گرگان از شرق به روستای سالیکنده، از جنوب به اراضی جنگلی و از جنوب غرب به روستای کارکنده محدود می ‌شود. روستای سرکلاته از سطح دریا ۳۰۰ متر ارتفاع دارد و تحت تأثیر اقلیم کوهپای‌ه‌ای و خزری آب و هوای آن معتدل است و فاصله اندکی با دریای خزر دارد. منطقه روستای سرکلاته، در دوره‌‌های مختلف تاریخی مورد توجه حاکمان وقت بوده است، بقایای شهر قدیمی تمیشه در غرب روستا، گویای این توجه است.

بنا به اسناد موجود، این شهر از اوایل دوره اسلامی تا دوره سلجوقی، مرکز حکومت سلسله‌‌های محلی و منطقه‌‌ای بوده است.

کارشناسان، قدمت آثار به دست آمده از شهر قدیمی تمیشه را به دوره انوشیروان ساسانی نسبت داده‌اند.

نام قدیم این روستا تمیشه بوده است و نام فعلی آن از خرابه‌‌های شهر تمیشه تأثیر پذیرفته و به نام سرکلاته خرابشهر معروف شده است.

*دیوار تمیشه

دیوار تمیشه به طول تقریبی ۱۲ کیلومتر در جهت شمال ـ جنوب از دامنه‌های شمالی سلسله جبال البرز شروع شده و به خلیج گرگان منتهی می‌شود. موقعیت جغرافیایی آن در ۱۳ کیلومتری شهر کردکوی و حدود۱۰ کیلومتری جنوب خلیج گرگان است.

با مطالعات انجام شده بقایای بخشی از دیوار در داخل خلیج گرگان مشخص شده است. دیوار دارای خندق عمیق در قسمت غرب و به سمت شهر تمیشه است و از سمت شرق به دره‌های عمیق و رودخانه منتهی می‌شود. همچنین در کاوش‌ها خندقی به طول سه کیلومتر با عرض و عمق دو متر در کنار دیوار تمیشه کشف شده است.

کردکوی باتوجه شرایط آب و هوایی و اقلیمی از جاذبه گردشگری بسیاری برخوردار است که از آن میان می‌توان به این جاذبه‌ها اشاره کرد. ‌

وجود آبشارهای پرآب و با طراوت هفت طبقه (شادان)، دو آب و آبشار سرکلاته خرابشهر شهرستان کردکوی را به شهرستان آبشارها معروف کرده است.

*آبشار دوآب

آبشار دوآب کردکوی در پنج کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی واقع شده است.

در دامنه کوه که پوشیده از درختان متنوع جنگلی است به منطقه‌ای می‌رسیم که به ( دِ او) یا دو آب معروف است «دِ» به معنی عدد۲ و «او» به معنای آب است. چرا که دراین منطقه دو رودخانه جریان دارد که از ارتفاع البزر سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی در دل جنگل درنقطه‌ای به نام «دِ او» به یکدیگر می‌پیوندند و آبشار دو آب را به وجود می‌آورند.

ارتفاع این آبشار حدود ۱۴ متراست. جاده دسترسی به آبشار دو آب آسفالته و با ۲کیلومتر راه خاکی همراه است. ‌

آبشار زیبای دوآب با هوایی دلپیذیر و باطراوت، آرامش بخش اعصاب و روان هر بیننده‌ای است. بالاتر از آبشار محل مناسبی برای اتراق و استراحت وجود دارد که از آن به بعد وارد دامنه‌های پرشیب کوه‌های جنگلی منطقه می شویم. پوشش گیاهی این ناحیه بسیار متنوع است.

*آبشار شادان

آبشار شادان معروف به هفت طبقه  در هفت کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی در دل جنگل‌های بکر و طبیعی دامنه کوه البرز قرار دارد.

ارتفاع آبشار در حدود 40 متر است که آب در شکست‌های زیبا در هفت نقطه آن منظره‌ای زیبا را ایجاد کرده است. به همین دلیل  به آبشار هفت طبقه معروف گشته است .

آبشار شادان تا چند سال قبل ناشناخته بود تا اینکه گروهی از کوهنوردان در مسیر کوهنوردی با آن مواجه شدند.

برای رفتن به آبشار معمولا از مسیر داو (دو آب) که محل تلاقی دو رودخانه است حرکت می‌کنند که در این مکان تابلوی مشخصات درازنو هم نصب شده است که می‌تواند راهنمای خوبی باشد. مسیر سمت راست به یال درازنو منتهی می‌شد و مسیر سمت چپ به آبشار هفت طبقه، مسیر دارای شیبی ملایم است و حدود دو ساعت طول می‌کشد تا به آبشار برسید. در طول مسیر از مکان‌های غول سنگ، تیل سر، توسکا چشمه و سپس جاده طرح جنگل عبور می‌کنید. در این مکان دو آبشار وجود دارد که آبشار جنوبی کوچک‌تر و خروشان‌تر است. برای رسیدن به آبشار در حدود یک ساعت پیاده‌روی لازم است.

*آبشار روستای سرکلاته

این آبشار که در جنگل زیبای روستای سرکلاته شهرستان کردکوی قرار دارد با ۸۱ متر ارتفاع از بلندترین آبشارهای منطقه به شمار می‌آید.

این آبشار با صخره‌ای زیبا که آب را از ارتفاع بالا پودر می‌کند طراوت و شادی را بر چهره هر بیننده می‌نشاند. ‌

سرکلاته خراب شهر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان کردکوی استان گلستان؛ این روستا دارای پیشینه ای بسیار غنی می‌باشد و دارای منطقه‌ای باستانی به نام خرابشهر در مجاورت خود است.

*دهکده ییلاقی جهان‌نما

این دهکده در جنوب شهرستان کردکوی واقع شده است.

وجود دهکده‌های ییلاقی قدیمی، آثار تاریخی و باستانی، تنوع در وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی، وجود کوه، رودخانه، چشمه، انواع پرندگان کمیاب نوع پوششی گیاهی از جمله جاذبه‌های این منطقه است.

برای رسیدن به دهکده ییلاقی بسیار زیبا و بکر جهان‌نما باید از مسیر کردکوی به سمت پارک جنگلی امام رضا (علیه السلام) بروید بعد روستای درازنو، رادکان، حاجی آباد و در آخر به دهکده ییلاقی جهان‌نما می‌رسید. این جاده 70 کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر آن خاکی می‌باشد.

این دهکده ییلاقی در داخل منطقه حفاظت شده قرار دارد. دهکده با برخورداری از طبیعت و چشم‌اندازهای زیبا، جنگل‌های پهن‌برگ و سوزن‌‌برگ، جانوران وحشی از منابع اکوتوریستی با ارزش استان گلستان است.

*روستای بالاجاده

بالاجاده از آبادی‌های بسیار زیبای دامنه شمالی البرز است که جنگل‌های انبوه و سر به فلک کشیده جنوبی آن، جلوه خاصی بدان بخشیده است.

این محل در تقسیمات کشوری از دهستان سدن رستان غربی بخش مرکزی شهرستان کردکوی از استان گلستان است و در 54 درجه و هفت دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 48 دقیقه عرض شمالی و ارتفاع 165 متر از سطح دریا و در حدود هفت کیلو متری جنوب شرقی کردکوی واقع است.

این محل از شمال به روستاهای ایلوار، چهارده و النگ، از جنوب تا مرزهای شمالی شهرستان دامغان، از شرق به روستاهای خرم آباد (خراب مسجد) و میاندره و از غرب و شمال غربی به شهر کردکوی محدود است.

بالاجاده به سبب مجاورت با جنگل و نزدیکی با دریا و داشتن موقعیت میان کوهی، دارای آب و هوای معتدل است. زمستانی سرد و بارانی و تابستانی ملایم و مطبوع دارد.

*پارک جنگلی امام‌رضا

در فاصله حدود چهار کیلومتری جنوب شهر کردکوی در منطقه جنگلی پلنگ پا و در میان درختان انبوه پهن برگ خزری، پارک جنگلی امام رضا علیه السلام با مساحتی در حدود 54 هکتار قرار دارد.

هوای بسیار معتدل و خنک، درختان سر به فلک کشیده، فراز و نشیب‌های طبیعی جنگل و عبور رودخانه که از وسط پارک می‌گذرد و همچنین سد «بنه شله»! نیز منظره زیبایی به آن بخشیده است.

در این مکان امکانات رفاهی نظیر جاده آسفالته، آب لوله‌کشی، برق، سرویس بهداشتی و وسایل بازی کودکان و سوئیت و آلاچیق و مهمانسرای اقامتی – پذیرایی موجود است.

*امامزاده روشن آباد

این امامزاده در کیلومتر 15 جاده قدیم گرگان کردکوی واقع شده است که مساحت محوطه آن حدود هفت هکتار است. نام قبلی و محلی این امامزاده ”روشنوا ” می‌باشد و مقبره متعلق به  امامزادگان عبدالله و فضل‌الله از نوادگان  امام موسی کاظم (ع) است.

بنای امامزاده یادگار معماری قرن نهم هجری که در میان باغی واقع شده است، درهای آن از چوب کاج و با آیات قرآن به صورت زیبایی کنده‌کاری شده است، در این امامزاده مقبره برادران امام رضا (ع) به نام‌های ابراهیم و محمد وجود دارد.

با وجود تعداد حدود 150 قبر شهید، از بزرگترین گلزار شهدای روستایی کشور است حدود 22 روستا از روستاهای شهرستان‌های کردکوی و گرگان، اموات خود را در این امامزاده دفن می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار