شهرستان ساحلی گمیشان شهر گل فشان‌ها، این قلب تپنده طبیعت به دلیل سردی و خاموشی از فوران از جاذبه‌های کم نظیر گردشگری استان گلستان است.

شهر گل فشان‌ها، گمیشان

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ ایام نوروز فرصتی برای رقم زدن خاطراتی خوش و ماندگار در استان گلستان، ایرانی کوچک با جاذبه‌های گردشگری، آب و هوای مطبوع، طبیعتی بکر و زیبا با مردمی خونگرم و مهمان نواز است.

 

گلستان با بیش از یک هزار و ۵۰۰ جاذبه تاریخی، فرهنگی و گردشگری یکی از زیباترین استان‌های شمال کشور بوده و با سفر به مناطق شمالی استان گلستان به شهری می‌رسیم که یکی از بکرترین و زیباترین مناطق گردشگری استان است. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان  گفت: این شهرستان به کوموش دفه یا کوموش تپه معروف است که بنابر اعتقاد مردم بومی، چون اشیا قدیمی ازجمله ظروف و مخصوصا سکه‌های نقره‌ای بسیاری در اواسط دوره قاجار از این تپه بدست می‌آمد و نقره هم به زبان ترکمنی «کوموش» می‌گفتند، بدین جهت آنجا را «کوموش دفه» نامیدند.

فرمانی درباره جاذبه‌های گردشگری این شهرستان افزود: یک از جاذبه‌های بی نظیر این شهرستان سواحل زیبای این منطقه است که دارای ۳۵ کیلومتر نوار ساحلی است و از خصوصیات بارز این سواحل ماسه‌ای، کم عمق و امن بودن آن است و از نظر شرایط آب وهوایی با اقلیم تالابی تلاقی می‌کند.

فرمانی ادامه داد: وجود پرندگان مختلفی مانند: فلامینگو، اردک، غاز و فک دریای خزر از جمله جاذبه‌های زیبای این نوار ساحلی است.

تالاب بین المللی گمیشان

وی ادامه داد: تالاب گمیشان هم یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان در غرب وشمال غرب گمیشان با گستره ۲۰ هزار هکتار و عمق متوسط یک متر واقع شده است.

 
شهر گل فشان‌ها، گمیشان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: به طور کلی ۲۶ گونه پستاندار در تالاب گمیشان واطراف آن شناسایی شده است و تنها پستانداری که داخل تالاب گمیشان دیده می‌شود فک دریای خزر است که گونه‌ای آسیب پذیر است و گردشگران می‌توانند برای بازدید به این منطقه مسافرت کنند.

فوران گل فشان‌ها

فرمانی افزود: یکی از مناطق زیبا و دیدنی استان و همچنین یکی از استثنا‌های زمین شناسی پدیده گل فشان، قارنیارق، گمیشان و نفتلیچه سه گل فشان استان گلستان است.

 
شهر گل فشان‌ها، گمیشان

قارنیارق در ۳۴ کیلومتری شرق گمیشان است که بزرگترین گل فشان ترکمن صحرا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: محوطه گل فشان قارنی یاریق به سبب رویش گل‌های لاله وحشی از زیبایی منحصر به فردی برخوردار می‌شود و آب این گل فشان بیشتر در درمان امراض پوستی و قارچی، درد‌های روماتیسم، کوفتگی وخستگی کاربرد دارد.

 

خانه‌ها و بنا‌های قدیمی گمیشان

ایمانیان معاون میراث فرهنگی گلستان هم درباره خانه‌های قدیمی و معروف این شهرستان گفت: در شهر‌های گمیش تپه و سیمین شهر بنا‌های قدیمی با قدمتی بیش از صد سال وجود دارد که این بنا‌ها را معماران بومی این منطقه با الهام از خانه‌های شوروی سابق و تجربه معماری می‌کردند و طرح و نقشه آن‌ها مثل ساختمان‌های امروزی نقشه کشی می‌کردند و این بنا‌ها اغلب در دو و یا سه طبقه ساخته شده است.

 
شهر گل فشان‌ها، گمیشان

وی افزود: اتاق‌های تودرتو، دالان‌ها و شومینه‌های اتاق‌ها در این ساختمان‌ها از خصوصیات منحصر به فرد این سازه‌ها است وحکایت از کار مهندسی و کارشناسی این بنا‌ها دارد.

این بنا‌ها مربوط به قشر خاصی نیست بلکه هر کس که توان ساخت آن را داشت اقدام به ساختمان سازی می‌کرد.

 
شهر گل فشان‌ها، گمیشان

 

انتهای پیام/

منبع : باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار