گلستان مقصد گردشگری

طبیعت شگفت‌انگیز شهر گرگان از جلوه‌های زیبا و دیدنی بسیاری شکل گرفته است و می‌توان جنگل توسکستان را به عنوان یکی از زیباترین جنگل‌های شمال کشور نام برد.

توسکستان، یکی از رویایی‌ترین جاده‌های جنگلی ایران است + تصاویر

به گزارش گلستان۲۴ ؛ شهرستان گرگان دارای طبیعت و جنگل‌های بکر و دیدنی بسیاری است این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی از جمله کوه، جنگل، چمنزار، جلگه، دشت، بیابان و شوره‌زار، دریا و خلیج، رودخانه و تالاب و زمین کشاورزی است که هریک از این جاذبه‌ها جلوه‌ای خاص به این شهرستان می‌بخشد.

جنگل توسکستان در جنوب شرقی شهرستان گرگان واقع شده است که بالاترین نقطه این جنگل به عنوان منطقه جهان‌نما است که مسافران هنگامی که از این مسیر تردد می‌کنند با جاده‌ای پرپیچ و خم با دیدنی‌های بسیار زیادی روبه رو خواهند شد.

جنگل توسکستان در ۴۰ کیلومتری شهرستان گرگان قرار دارد و تقریبا ۱۳ کیلومتر بعد از گرگان، جاده‌ای به سمت جنوب منشعب می‌شود که به خاطر نخستین روستای این جاده به نام «توسکستان» یا «توسکاستان» نام‌گرفته است این جاده حدود ۳۰ کیلومتر طول دارد که در این مسیر از چندین روستا تماشایی و ییلاقی می‌گذرد.

جاده توسکستان یک جاده بسیار زیبا و تماشایی است و درعین حال دارای شیب و پیچ‌های تند و خطرناکی است که در هنگام رانندگی در این مسیر باید راننده قابلی باشید و هم خودرویی سرحال زیر پایتان باشد تا در طول مسیر راه دچار حادثه نشوید.

به دل جاده که زدید، هرجایی که مناسب دیدید، می‌توانید پارک کنید و برای یک پیاده‌روی چندساعته به دل جنگل بزنید. این جنگل زیبا که با جنگل‌های جهان‌نما هم همسایه است، بخشی از پارک هیرکانی است که به‌تازگی به پارک ملی شده تبدیل شده است.

در نظر داشته باشید برپا کردن آتش و بساط کباب را فراموش کنید، به این دلیل که این درختان بسیار خشک‌اند و احتمال آتش‌سوزی بسیار بالاست. علاوه بر این لباس گرم را هم فراموش نکنید. این منطقه در پاییز بسیار خنک می‌شود و احتمال بارندگی هم بالاست.

جنگل توسکستان دارای درختان توسکا، اورس و انواع بلوط و سرخدار است که در دو طرف جاده خودنمایی می‌کند و چشم هر مسافری را به خود جلب می‌کند.

جنگل توسکستان یک جاده تقریبا ۳۰ کیلومتری است که و مسافران می‌توانند در هر جای این مسیر که دوست دارند، از خودرو پیاده شده و گردش کنند. البته بهتر است با بلدهای محلی همراه شوید تا در این جنگل گم نشوید اگر جاده ابری باشد، خوش‌شانسی بزرگی نصیبتان شده؛ چون ابرها جاده و جنگل را می‌پوشانند.

توسکستان، یکی از رویایی‌ترین جاده‌های جنگلی ایران محسوب می‌شود و همچنین این جاده یکی از جاده‌های زیبای پاییزی ایران است.

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی منطقه توسکستان، سرعلی‌آباد است این دشت زیبا در ضلع جنوبی توسکستان و در ارتفاعات واقع‌ شده است. پوشش گیاهی این منطقه استپی و درختان آن اورس است که جلوه‌ای خاص به منطقه بخشیده است. این دشت زیبا از غرب به منطقه زیبای جهان‌نما و از شرق به کوه‌های چالچالیان و پیگردکوه و از جنوب به رشته‌کوه‌های «شاه‌کوه» مشرف است.

همین‌طور که در جنگل توسکستان گرگان پیش می‌روید، پس از منطقه‌ی به نام سرعلی آباد، پیچ‌وخم جاده تمام می‌شود و به دشت زیبای گرمابدشت می‌رسید. در این دشت بسته به فصل پوشش گیاهی متفاوتی را خواهید دید. اما پوشش غالب این دشت درختان بزرگ و کوچ آورس و لورس خزنده است. این دشت در پاییز پر از رنگ می‌شود و در زمستان با بارش نخستین برف زمستانی پر می‌شود از گردشگرانی که برای برف‌بازی آمده‌اند.

در انتهای جاده توسکستان و بعد از دشت گرمابدشت به روستای چار باغ می‌رسید و از اهالی آن و مغازه‌های کنار جاده می‌توانید ماست، پنیر، گوشت تازه یا آب زرشک کوهستان بخرید.

برای اقامت روستای بعدی یعنی «شاهکوه پایین» بهترین گزینه است. آبشار توسکستان در ۲۶ کیلومتری جنوب شرقی گرگان در مسیر جاده گرگان به شاهرود و در منطقه گردشگری توسکستان قرار دارد. این آبشار ۹ کیلومتر بعد از روستای توسکستان به طرف شاهرود و از جاده گرگان به شاهرود حدودا ۲۵۰ متر فاصله دارد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار