شهرستان گنبدکاووس با وجود دارا بودن تنوع و تکثر کم‌نظیر در جاذبه‌های گردشگری جایگاه مناسبی در سطح استان گلستان را در اختیار ندارد و از روند توسعه با محوریت صنعت توریسم بازمانده است.

توریسم و گردشگری پاشنه آشیل گنبدکاووس/ لزوم ورود استاندار به موضوع گردشگردی در گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ شهرستان گنبدکاووس که بزرگترین و پهناورترین شهرستان استان گلستان در میان شهرستان‌های 14 گانه است و در عموم ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری و دینی در جایگاه نخست و یا دوم استان گلستان قرار داد و بدون تردید همه مردم و مسوولان این شهرستان را در عموم معادلات استانی و فرااستانی بسیار موثر و حائز اهمیت می‌دانند.

شهرستانی که همواره به عنوان قطب شرق استان گلستان بار مجموعه بیش از هشت شهرستان را در مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بر دوش کشیده و با دارا بودن معاونت استانداری و فرمانداری ویژه در ساختار سیاسی خود عملا به قدرتی انکارناشدنی در همه تحولات استانی تبدیل شده است.

اما این اقتدار، صلابت، حرکت و تحول آفرینی گاهی به واسطه برخی بی‌تدبیری‌ها و با ضعف‌های مدیریتی به حاشیه رفته و حتی به عبارتی زیر سوال می‌رود و این نکته پررنگ می‌شود که چگونه است بزرگترین و مهم‌ترین شهرستان شرق استان گلستان در برخی صحنه‌ها در انتهای صفوف توسعه و پیشرفت قرار می‌گیرد.

همه می‌دانیم که در عصر اخیر توسعه و پیشرفت شهرها بدون توجه به صنعت توریسم و جذب گردشگر امری محال و شعاری نماین است و قطعا هر شهر و دیاری که در اندیشه توسعه و پیشرفت است باید خود را در این حوزه با تمام قوا تجهیز کرده و بدون هیچ کم و کاستی میزبان شایسته‌ای برای گردشگران باشد که در غیر این صورت باید به عقب ماندگی از مسیر آبادانی و پیشرفت به عنوان ارمغانی جاودانه بنگرد.

اما آنچه امسال همچون سال‌های گذشته موجب تلخکامی و نگرانی مردم شهرستان گنبدکاووس شده است ناکامی در جذب گردشگران و مسافران نوروزی با وجود بیشترین جاذبه‌های گردشگری و آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی در این شهرستان است.

کسب رتبه‌های برتر اول تا سوم توسط شهرستان‌های گرگان، گالیکش و علی‌آبادکتول در حوزه اقامت گردشگران و رتبه‌های برتر شهرستان‌های علی‌آبادکتول، ترکمن و گرگان در بخش بازدید از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری و عدم حضور نام گنبدکاووس در این میان به شدت نگران‌کننده و حاکی از فقدان تلاش لازم برای معرفی این شهرستان به مردم به عنوان نگین گردشگری شمال کشور است.

بدون تردید هیچ‌کس یارای انکار تنوع و تکثر جاذبه‌ها و آثار فاخر فرهنگی، تاریخی، مذهبی و طبیعی در شهرستان گنبدکاووس را نداشته و ندارد، زیرا تنوع بی‌نظیری که از نوع آب و هوا و اقلیم گرفته تا حوزه کارکردی در این شهرستان وجود دارد با هیچ کجای استان گلستان قابل مقایسه نیست.

برج آجری قابوس بن وشمگیر به عنوان بزرگترین برج آجری جهان که به عنوان یک میراث جهانی نیز در یونسکو به ثبت رسیده است به عنوان تنها اثر ثبت شده جهانی استان گلستان از یک سو که می‌تواند به عنوان جذاب‌ترین اثر تاریخی و هنری خود به تنهایی بار جذب گردشگر یک استان را به دوش بکشد و شهر تاریخی جرجان که گنجینه عظیمی از یک تمدن و انبوهی آثار باستانی قدمت‌دار است نیز از سویی دیگر نمونه کم‌نظیری است که در کمتر نقطه‌ای از استان می‌توان این قدمت و فضای باستانی را یافت.

آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) که در لسان آیت‌الله بهجت (ره)، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله ری‌شهری در زمره امامزادگان واجب‌التعظیم بوده و مرقد و مضجع نورانی نوه بلافصل امام سجاد (ع ) و آورنده صحیفه سجادیه به ایران است نیز یکی از جاذبه‌های مذهبی این شهرستان است که سال‌هاست ملجا دلدادگی زوار اهل سنت و شیعیان است.

در کنار این جاذبه‌ها تالاب‌های سه‌گانه بین‌المللی آجی‌گل، آلماگل و آلاگل که در نوع خود در شمال کشور کم نظیر بوده و ضمن آنکه یک جاذبه طبیعی فوق‌العاده بوده پناهگاه و زیستگاه بسیاری از گونه‌های کمیاب و نایاب پرندگان زیبای نیمکره شمالی در برخی فصول سال است و دیوار تاریخی گرگان، بازارچه مرزی اینچه‌برون، دریاچه مصنوعی، بقعه ملاعلی عطا دانشمند، تکیه‌گاه حضرت ابالفضل (ع)، موزه فرش و میدان سوارکاری نیز تنها بخش کوچکی از ایر جاذبه‌های گردشگری شهرستان زیبا و دیدنی گنبدکاووس است که متاسفانه آن گونه که باید به مردم معرفی نشده و زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر در مجاورت آنها فراهم نشده است.

یکی از بزرگترین نکاتی که در این مجال باید نسبت به آن سخن گفت بی‌تردید موضوع جذب گردشگر خارجی است که با این وضعیت و ناتوانی مفرط در جذب گردشگران داخلی قطعا نباید امید زیادی به جذب گردشگر خارجی داشت و بدون تردید این شعارهای پرطمتراق که به ویژه از ابتدای ثبت جهانی برج قابوس، در گنبدکاووس به گوش می رسد بیشتر شبیه یک داستان بی‌فرجام است.

* ابراهیم کریمی: پائین بودن آمار اقامت و بازدید با توجه به شرایط گنبدکاووس امری معمول است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی آمار پائین بازدید و اقامت گردشگران در شهرستان گنبدکاووس، اظهار کرد: این موضوع دلایل متعددی دارد که فقدان مراکز اقامتی رسمی و مناسب همچون هتل و مهمانپذیر در شهرستان گنبدکاووس یکی از این دلایل است.

ابراهیم کریمی با بیان اینکه گنبدکاووس فضای جنگلی و سرسبز همچون پارک گلستان، دلند، قرق و ناهارخوران ندارد، افزود: با توجه قرار نگرفتن گنبدکاووس در محور اصلی کریدور شرقی غربی استان گلستان و همچنین تمایل مسافران و گردشگران به حضور در جاذبه‌های طبیعی، پائین بودن آمار اقامت و بازدید امری معمول است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس آمار ثبت شده میزان بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرستان گنبدکاووس نزدیک به یک میلیون نفر بوده است، خاطرنشان کرد: این آمار با توجه به توضیحات بیان شده قبلی آمار قابل توجهی به شمار می‌آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری استان گلستان در خصوص اطلاع‌رسانی، معرفی جاذبه‌ها و تامین زیرساخت‌ها در این شهرستان نیز تصریح کرد:  با توجه به سرمایه‌گذاری‌های در حال انجام برای ایجاد مراکز اقامتی جدید و همچنین معرفی برج آجری گنبدکاووس به عنوان یک اثر ثبت جهانی شده در کنار اجرای جشنواره اقوام، حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و نوروزگاه‌های استان و معرفی شهرستان گنبدکاووس امیدواریم شاهد حضور پررنگ‌تر مسافران در سال‌های بعد باشیم.

کریمی تحقق این مهم را مشروط به تداوم  فعالیت گسترده تبلیغاتی، معرفی شهرستان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای گردشگران دانست و گفت: برای آنکه بتوانیم گردشگران بسیاری را به گنبدکاووس جذب کنیم همکاری همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان همچون شهرداری، فرمانداری، ادارات و نهادها را نیاز داریم.

گنبدکاووس 8/8 درصد گردشگر گلستان را جذب کرده است

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با ارائه آمار تحلیلی از حضور گردشگران در شهرستان گنبدکاووس در ایام تعطیلات نوروزی تاکید کرد: در طول نوروز بازدید از جاذبه‌های شهرستان گنبدکاووس 8/8 درصد از کل آمار بازدید از جاذبه‌های استان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه 25 درصد از کل بازدید از جاذبه‌های شهرستان گنبدکاووس به بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی اختصاص یافته است، اضافه کرد: 43 درصد از کل بازدیدها نیز به بازدید از جاذبه‌های طبیعی اختصاص یافته است.

کریمی با بیان اینکه 34 درصد از کل بازدید از جاذبه‌های شهرستان گنبدکاووس به بازدید از جاذبه‌های دست‌ساز از جمله موزه، بازارچه صنایع دستی و نوروزگاه اختصاص یافته است، ادامه داد: در نوروز سال جاری برپایی سه نوروزگاه، راه‌اندازی قطار گردشگری اینچه‌برون، راه‌اندازی اتوبوس گردشگری، چاپ و نشر برشور و راهنمای گردشگری و همچنین راه‌اندازی نرم‌افزار معرفی استان و شهرستان گنبدکاووس از جمله اقدامات ما در حوزه این شهرستان بوده که در مجموع عملکرد شهرستان در نوروز 1397 عملکرد قابل دفاعی است.

البته آنچه در آمار قابل مشاهده است برخلاف نظرات مدیرکل محترم نشان می‌دهد مردم در شهرستانی همچون گالیکش و کلاله با حضور فوق‌العاده و بی‌نظیر خود در بقاع متبرکه و آستان امامزادگان نشان داده‌اند که تمایل آنها برای حضور در این اماکن کمتر از جاذبه‌های طبیعی نیست که نمونه آن حضور 55 هزار نفری مردم در بقعه خالدنبی در ایام تعطیلات نوروزی است.

از سویی دیگر گنبدکاووس در دارا بودن جاذبه‌های طبیعی به جز جنگل، دارای عمده جاذبه‌های طبیعی از جمله رودخانه، تالاب‌های سه گانه بین‌المللی با حضور پرندگان کمیاب و نایاب، تپه ماهورهای شنی، کویر و بیابان‌های دیدنی اینچه‌برون، دیوار گرگان و قلعه‌های تاریخی بوده است و نسبت به بسیاری از شهرستان‌های دیگر که دارای آمار بازدید بیشتر و برتری هستند جاذبه‌های طبیعی بیشتری نیز دارد.

در کنار این موضوعات فقدان هتل و اماکن اقامتی را نمی‌توان به عنوان یک دلیل قاطع برای عدم حضور گردشگر در یک شهر آن هم همچون گنبدکاووس بیان کرد، زیرا در وهله نخست باید اسکان آموزش و پرورش و خانه معلم به بهترین نحو در ایام نوروز، اسکان در آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید و مهمانپذیرها را باید توجه کرد و فارغ از همه این موارد باید تاکید کرد به جز شهرستان‌های گرگان، مینودشت، آزادشهر و علی‌آبادکتول شهرستان دیگری دارای هتل نیست که البته برخی از همین شهرستان‌ها نیز ظرفیت‌های هتلینگ بسیار پائینی را دارا هستند و این در حالی است که نام شهرستان بندرترکمن در میان بیشترین بازدیدکنندگان و گالیکش در بیشترین اقامت موید این مطلب است.

از سویی علاوه بر گنبدکاووس بسیاری از شهرستان‌های دیگر به ویژه در غرب استان در کریدور اصلی قرار نگرفته‌اند و اصولا اگر یک جاذبه گردشگری به صورت درست به مردم معرفی شود مردم ساعت‌ها و کیلومترها راه را برای بازدید و بهره از آن صرف خواهند کرد که نمونه‌های بسیار زیادی از آن را در سطح کشور و حتی در استان گلستان به وضوح مشاهده می‌کنیم.

تفاوت آمار بازدید و حضور مسافران نوروزی برای بازدید از دو مکان یکی از دورترین نقطه استان گلستان یعنی بقعه خالدنبی که خارج از همه کریدورهای اصلی استان، فاقد فضای هتلینگ، جنگل و همه الزاماتی است که مدیرکل محترم بیان کرده با میزان حضور 31 هزار نفری گردشگران در برج آجری قابوس نشان می‌دهد آنچه بیش از همه این الزامات موجب جذب گردشگر می‌شود معرفی شایسته و ایجاد حس تعلق و ارتباط گیری مردم خواهد بود.

معاون استاندار گلستان: آمار اقامت و بازدید گنبدکاووس در نیمه دوم تعطیلات افزایش یافت

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در نطق از پیش از دستور خود در شورای سلامت این شهرستان با اشاره به آمار حضور گردشگران در گنبدکاووس و برخی انتقادهای مطرح شده، افزود: در نیمه نخست تعطیلات سال جاری آمار بازدید و اقامت گردشگران و مسافران نوروزی در گنبدکاووس رضابت بخش نبود اما پس از آن این آمار جبران شد.

عبدالقدیر کریمی با بیان اینکه در نیمه دوم تعطیلات با توجه به تلاش بی‌وقفه مجموعه مدیران و مسوولان نهادهای مسوول در شهرستان گنبدکاووس شاهد حضور خوب گردشگران در گنبدکاووس بودیم، خاطرنشان کرد: بالغ بر 872 هزار نفر از گردشگران و مسافران نوروزی در ایام نوروز از جاذبه‌های گردشگری شهرستان گنبدکاووس اعم از طبیعی و مذهبی بهره برده‌اند.

نکته قابل توجه در سخنان مطرح شده توسط فرماندار محترم گنبدکاووس تغییر یک‌باره آمارها در نیمه دوم تعطیلات در گنبدکاووس و پس از اعلام آمار نیمه نخست است که به نظر می‌رسد از دو حالت خارج نیست که در حالت نخست باید در نیمه دوم تعطیلات عزمی جدی در میان مدیران و مسوولان در سطحی وسیع و با روحیه جهادی شکل گرفته و به یک‌باره معرفی این شهرستان در میان مردم و هموطنان رونق خوبی گرفته باشد و یا در حالت دوم به آمار متشر شده نهایی در نیمه دوم این تعطیلات شبهه وارد کرد که این حالت آن چنان منطقی به نظر نمی‌رسد و بنابراین این سوال مطرح می‌شود که اگر توانی این چنین قوی و مقتدر برای جذب گردشگر در یک نیمه تعطیلات وجود دارد چرا در نیمه ابتدایی تعطیلات نوروزی این عزم و توان در مسیر صحیح خود قرار نگرفته است.

شاید بهترین و منصفانه‌ترین جمله را بتوان کلام امام جمعه شهرستان گنبدکاووس حجت‌الاسلام محمود ترابی دانست که در حوزه ضعف گنبدکاووس در جذب گردشگران و مسافران به این شهر با نگاهی جامع و البته منصفانه مطرح کرده است.

* حجت‌الاسلام ترابی: گنبدکاووس در خارج از استان برای مردم مبهم است

امام جمعه گنبدکاووس در دیدار اخیر خود با پرسنل اداره میراث فرهنگی و گردشگری گنبدکاووس که پس از پایان تعطیلات نوروزی صورت گرفت، تاکید کرد: گنبدکاووس در افکار عمومی خارج از استان برای مردم مبهم است و لازم است که تبلیغات کشوری را درباره گنبدکاووس تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مسیرها و جاده‌های بین شهری در تابلوها نامی از گنبدکاووس نیست که باید نصب شود، افزود: در کنار احداث هتل برای عموم گردشگران، مکان‌های پارک مسافر با امکانات، مخصوصاً سرویس بهداشتی نیز باید احداث شود که متاسفانه این اتفاق تاکنون به خوبی رخ نداده است.

حجت‌الاسلام محمود ترابی بازتاب کشوری پیاده‌روی همگانی مردم‌ گنبدکاووس بود که همدلی و انسجام مردم گنبد را نشان داد یکی از عوامل جذب گردشگر دانست و گفت: تداوم این‌گونه همدلی‌ها و حرکت‌های بزرگ که به شناخت گنبدکاووس منجر می‌شود می‌تواند ما را در جذب گردشگر موفق‌تر کند.

به هر تقدیر به نظر می‌رسد با وجود توفیقات به دست آمده در ایام نوروز در حوزه گردشگری در سطح استان گلستان با تلاش‌ها و تدابیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنان مظلومیت شهرستان گنبدکاووس در سطح استان و عدم معرفی شایسته این شهرستان و ظرفیت‌های بی‌مثال آن در میان همه تلاش‌ها و توفیقات به چشم آمده و در ذوق نگاه مردمان این خطه می‌زند که نیازمند اتخاذ تصمیماتی جدی در سطح کلان استانی و توجه بیش از پیش به این موضوع است، زیرا معرفی درست و شایسته گنبدکاووس به عنوان نگین گردشگری استان گلستان با چنین تنوع و تکثر جاذبه‌ها در میان شهرستان‌های استان می‌تواند با توسعه صنعت توریسم و گردشگری به توسعه استان و گسترش فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی منجر شود و از آنجا که استاندار گلستان اولویت نخست خود را توسعه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و توسعه استان قرار داده است باید با قدرت به موضوع گردشگری در گنبدکاووس و اصلاح روند موجود ورود کند.

انتهای پیام/40/83014

 

ارسال نظر

آخرین اخبار