معاون حفاظت آب منطقه‌ای گلستان:

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: با کاهش شدید رواناب رودخانه‌ها، کشاورزان و بهره‌برداری گلستانی سطح کشت خود را تا 50 درصد در بخش آب سطحی و 20 درصد درآب زیرزمینی کاهش دهند.

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ با آغاز فصل کشت در گلستان بدیهی است استفاده از منابع آبی سطحی و زیرزمینی نیز افزایش می‌یابد و با توجه به خشکسالی‌های پی در پی در استان، کارشناسان بخش آب بر مدیریت مصرف در بخش های مختلف در زمان کنونی و پیش رو تاکید دارند.

همچنین با توجه به مصرف بیش از 88 درصد آب استان در بخش کشاورزی کارشناسان بر لزوم جلوگیری از کشت‌های پر آب طلب نظیر شالی در استان که برخلاف الگوی کشت مصوب استان نیز است، هشدار داده‌اند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان در این خصوص گفت: میزان آب سفره‌های زیرزمینی استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب در شرایط نرمال است که حدود 75 درصد این توان قابل بهره‌برداری است، همچنین آب‌های سطحی استان نیز در سال‌های نرمال حدود یک میلیارد و 235 میلیون متر مکعب است.

استحصال 97 درصد آب زیرزمینی استان گلستان/ حدود یک دهه است آب قابل تخصیص برای بخش کشاورزی نداریم

حسینی اظهار کرد: حدود یک دهه است آب قابل تخصیص برای بخش کشاورزی نداریم و هم اکنون حدود 97 درصد آب زیرزمینی استان در بخش کشاورزی، صنعت، شرب و همچنین چاه‌های غیرمجاز استحصال می‌شود.

وی تصریح کرد: از مجموع آب‌های سطحی و زیرزمینی استان حدود 88 درصد در بخش کشاورزی، آبزی‌پروری و محیط زیست، حدود سه درصد در صنعت و 9 درصد در بخش شرب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در حال حاضر حدود 70 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال‌های نرمال توسط آب‌های سطحی و حدود 180 هزار هکتار توسط آب‌های زیرزمینی آبیاری می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین براساس الگوی کشت استان تنها 15 هزار هکتار از اراضی دارای نسق استان توان کشت شالی را دارند ولی طی سال‌های گذشته کشت شالی در استان به 80 هزار هکتار نیز رسید و سال گذشته با وجود همه هشدارهای شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان مبنی بر کاهش سطح زیر کشت  و کشت نکردن شالی بسیاری از اراضی کشاورزان استان خشک شد و ضررهای بسیاری به آنها وارد آمد.

وی با بیان اینکه کشاورزان و بهره‌برداران مجاز آب‌های زیرزمینی ضمن خودداری از کشت برنج، لازم است حداکثرصرفه‌جویی در استفاده از منابع آبی استان را به عمل آورند، گفت:کشاورزان به جهت پیشگیری از خسارت به محصولات حداقل 20 درصد از سطح کشت خود را با استفاده از آب زیرزمینی کاهش دهند.

کاهش کیفیت آب به دلیل برداشت‌های بی‌رویه

حسینی خاطرنشان کرد: همه ما وظیفه داریم آب را حفظ کنیم و هم اکنون نیز به علت برداشت‌های بی‌رویه کیفیت آب بسیاری از چاه‌های کشاورزی با قبل تفاوت کرده است و شاهد شور شدن و تلخ شدن طعم آب هستیم که دلیلی بر برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است.

حسینی افزود: از جمله راهکار این موضوع فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف، استفاده از آبیاری تحت فشار ارزان و کشت‌های گلخانه‌ای است تا بتوانیم مصرف آب را مدیریت کنیم در غیر این صورت همه می‌دانیم چه اتفاقی با توجه به خشکسالی‌های پی در پی در انتظار استان ما و کشور است.

وی اضافه کرد: همچنین در جلسات با ذی‌نفعان در اراضی پایین‌دست سدها و کشاورزان آن منطقه مقرر شد تنها در 30 درصد کل شبکه سدها کشت صورت گیرد و ما بیش از این آبی برای تامین کشت اراضی نداریم و انتظار ما این است برای اینکه کشاورزان مانند سال‌های گذشته متضرر نشوند این هشدار‌ها را جدی بگیرند.

حسینی با بیان اینکه با کاهش شدید رواناب رودخانه‌ها مواجه هستیم، گفت: در این بخش نیز لازم است  سطح زیر کشت کشاورزان استان حداقل تا 50 درصد سطح زیر کشت خود را کاهش  دهند تا بتوانند کشت عادی و معمول خود را انجام دهند.

وی خاطرنشان افزود: متاسفانه یکسری مقررات وجود دارد که همسو با برنامه‌ها و اهداف تعیین شده برای بهره‌برداری و استحصال آب نیست و مجریانی هستند، که هنوز اعتقادی به کم آبی در استان پیدا نکرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار