رئیس اداره پنبه و و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان:

رئیس اداره پنبه و و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: 700 تن بذر استاندارد آماده توزیع در بین پنبه‌کاران گلستانی است.

700 تن بذر استاندارد در بین پنبه‌کاران گلستانی توزیع می‌شود
به گزارش گلستان ۲۴ ؛ علی موسی‌خانی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: بذر استاندارد موردنیاز توسط شرکت‌های عامل به میزان 700 تن را تهیه کردیم که این بذور آماده توزیع به کشاورزان در سطح استان گلستان است.

وی تصریح کرد: بارندگی‌های بسیار خوبی را در سطح استان گلستان شاهد بودیم و سطح کشت پنبه آغاز شده است با توجه به اینکه استان گلستان یک سابقه دیرینه‌ای در کشت پنبه دارد ما در این راستا بذر استاندارد موردنیاز توسط شرکت‌های عامل به میزان 700 تن را تهیه کردیم و ارقامی همچون گلستان، لطیف و ساجدی که ارقام زودرس هستند و طول رشد این ارقام حدود 120 لغایت 130 روزه است و پتانسیل عملکرد بیش از چهار تن را دارند را آماده توزیع به کشاورزان در سطح استان گلستان است.

* کشاورزان از محصولاتی که نیاز کمتری به ‌آب دارند نظیر پنبه در مزارع خود استفاده کنند

رئیس اداره پنبه و و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان ابراز کرد: به دلیل زودرس بودن ارقام پنبه، کشاورزان می‌توانند در کشت تابستانه و بعد از برداشت کشت پاییزه گندم، کلزا و جو این کشت را انجام دهند.

موسی‌خانی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کم‌آبی که در سطح استان گلستان حاکم است و کمبود بارش را در استان شاهد هستیم توصیه می‌کنیم که کشاورزان از محصولاتی که نیاز کمتری به ‌آب دارند نظیر پنبه در مزارع خود استفاده کنند و کشت پنبه را جایگزین محصولاتی که آب زیادی برای کشت نیاز دارند در مزارع خود کنند.

وی در راستای کشت نشایی اظهار کرد: در سال گذشته کشت نشایی پنبه بسیار زیادی در استان گلستان صورت گرفت که عملکرد بسیار خوبی را نیز شاهد بودیم و خوشبختانه برنامه کشت نشایی را در زراعت پنبه خواهیم داشت و قطعا در این زمینه حمایت‌هایی را خواهیم داشت تا کشاورزان به این سمت روی آورند.

* کشاورزان از علف‌کش‌های پیش‌رویشی ترفلان در مزارع خود استفاده کنند

رئیس اداره پنبه و و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در راستای کنترل علف‌های هرز در مزارع پنبه اذعان کرد: در مرحله‌ای که کشت پنبه آغاز شده است کشاورزان از علف‌کش‌های پیش‌رویشی ترفلان را در مزارع خود داشته باشند.

موسی‌خانی درخصوص ضدعفونی کردن بذر پنبه یادآور شد: کشاورزان در راستای ضدعفونی کردن بذر پنبه می‌توانند از حشره‌کش و قارچ‌کش‌ها استفاده کنند تا شاهد عملکرد بالایی در سطح مزارع خود باشند.

وی تصریح کرد: عمق کشت زراعت پنبه بین سه الی پنج سانتیمتر است و استفاده از کودهای پایه نظیر کود فسفاته به میزان 100 کیلوگرم در هکتار، کود پتاسیم به میزان 100 کیلوگرم در هکتار و کود ازته که مورد نیاز گیاه است به میزان 100 کیلوگرم در هکتار توصیه می‌شود.

* توزیع بذور یارانه‌ای پنبه به کشاورزان/ یارانه 1200 تومانی به ازای هر یک کیلوگرم بذر پنبه

رئیس اداره پنبه و و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان بیان کرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم که تا پایداری دمای هوا در سطح استان گلستان صبر کنند و سپس اقدام به کشت زراعت پنبه کنند تا دچار خسران نشوند.

موسی‌خانی با بیان اینکه کارشناسان ما در جهادکشاورزی آماده پاسخگویی به کشاورزان هستند، افزود: در صورتی که کشاورزان سوالی داشته باشند می‌توانند به مراکز جهادکشاورزی مراجعه کنند و از نظرات کارشناسان ما بهره‌مند شوند.

رئیس اداره پنبه و و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان درخصوص یارانه بذور پنبه ابراز کرد: بذور پنبه که به کشاورزان توزیع خواهد شد دارای یارانه است و کیلویی یک هزار و 200 تومان یارانه دارد.

وی اذعان کرد: برای اینکه کشاورزان از یارانه بذور پنبه برخوردار شوند در ابتدا بذور را باید از مراکز مجاز خریداری کنند و قبل از اینکه برای خرید بذر اقدام کنند حواله بذر را از مراکز جهادکشاورزی تهیه کنند و سپس بذر خود را خریداری کنند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار