مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی گلستان گفت: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها، احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو بیشتر می‌شود.

توصیه دامپزشکی گلستان درباره تب کریمه کنگو
به گزارش گلستان ۲۴ ؛  صداقت مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی گلستان گفت: نیاز است دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذبح کنندگان، کارگران کشتارگاه‌ها، قصابان و تمام افراد مرتبط با دام، بیشتر از دیگر افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: از نقل و انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیر بومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند، با استفاده از سموم مناسب، دام‌ها و جایگاه‌های دامی را بطور مستمر سم پاشی و از جدا سازی و له کردن کنه‌های موجود روی بدن دام‌ها جدا خودداری کنند.

صداقت گفت: با توجه به این که تماس انسان با خون و بافت‌های آلوده دام می‌تواند برای انسان بیماری زا باشد بنابراین هنگام خردکردن گوشت حتما بایستی از دستکش استفاده شود.

وی گفت: شهروندان از گوشت‌های بدون برچسب و مهر دامپزشکی استفاده نکنند و درصورت استفاده از گوشت دام قربانی در مراسم و اعیاد، پیش از مصرف حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال، نگهداری کنند.

صداقت افزود: شاغلین در کشتارگاه‌های دام در صورت ایجاد زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و یا بروز علایم بیماری مانند تب بالا، درد‌های عضلانی و سر درد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن در اسرع وقت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با گزش یک کنه از خانواده بونیاویریده منتقل می‌شود و میزبان اصلی آن حیوانات هستند، ولی موارد پراکنده آن در انسان نیز دیده می‌شود.

تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، مجاری ادراری و روده از علایم این بیماری است.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار