آمارها نشان می‌دهد بعضی از اقلام خوراکی با نزدیک شدن ماه رمضان افزایش یافته و مردم از این وضعیت گلایه‌مند هستند.

بی ثباتی قیمت کالاها در ماه رمضان/ برخی اقلام پرمصرف گران شد

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ بررسی ها نشان می دهد شاهد افزایش آرام قیمت‌ها در بازار هستیم به طوری که با نزدیک شدن به ماه رمضان، قیمت برخی اقلام پر مصرف در این ماه افزایش یافته است.

گوشت قرمز و سفید از اسفند ماه سال گذشته آهنگ رشد قیمتی ملایمی را در پیش گرفت به طوری که چندی پیش رئیس اتحادیه مرغداران کشور هم اعلام کرد که قیمت مرغ تا یک‌ماه آینده به ۹ هزار تومان خواهد رسید و اگرچه هنوز اعمال نشده است اما احتمال گرانی آن در روزهای آینده دور از ذهن نیست.   

در این بین شیر، پنیر و تخم مرغ آهنگ نسبتا ثابتی داشته، اما در عین حال در ماه‌های اخیر تخم مرغ با جهش قیمتی رو برو شد که با مداخله در بازار روند آن متوقف شده است.

مراجعه به بازار و گفتگو با مردم ثابت می کند که آن ها از وضعیت فعلی گلایه دارند. یک شهروند گرگانی که در خیابان امام خمینی مشغول بررسی کالای های مورد نیاز خود است گفت که به دلیل افزایش چشمگیر قیمت ها نسبت به سال گذشته توانایی تهیه بسیاری از اقلام مورد نیاز خود برای ماه رمضان را ندارد.

بلاتکلیفی در اعلام قیمت شیرینی‌های ماه رمضان

رئیس اتحادیه قنادان و بستی فروشان گرگان با بیان اینکه بر خلاف سال‌های گذشته هنوز نرخ شیرینی ها از جمله زولبیا و بامیه ماه رمضان اعلام نشده است، به خبرنگار مهر گفت: به دلیل نوسانات موجود در بازار و نامعلوم بودن نرخ تخم مرغ، شکر و روغن قیمتی برای این اقلام مشخص نشده است.

حسینعلی رادمهر افزود: تورم موجود در بازار موجب شده تا هر سال در ماه رمضان قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و تخمین زده می‌شود که با شرایط فعلی بازار، استقبال زیادی از بازار خرید ماه رمضان صورت نگیرد.

وی افزود: قنادان هم به دلیل نابسامانی وضعیت موجود با فروش بسیار کمی روبرو هستند و بر خلاف سال‌های گذشته بسیاری از آنان میزان پخت های خود را کاهش داده اند.

احتمال افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز

رئیس اتحادیه قصابان گرگان هم با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت گوشت قرمز ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، به خبرنگار مهر گفت: به دلیل همخوانی نداشتن میزان عرضه و تقاضا بازار گوشت با افزایش قیمت باورنکردنی روبرو شد.  

یوسف اسدی افزود: قبل از گرانی ارز، گوشت‌های وارداتی بخشی از مشکل کمبود گوشت تهران را حل می‌کرد که با افرایش یکباره دلار و کاهش عرضه پای بسیاری از دلالان به بازار دام گرگان و گنبد باز شد.

وی ادامه داد: خرید دام های استان توسط دلالان تهرانی، بازار دام گلستان را با مشکل کاهش عرضه و افزایش تقاضا مواجه کرده و این احتمال می‌رود که با فرارسیدن ماه رمضان و افزایش تقاضا، با افزایش مجدد قیمت گوشت مواجه شویم.

اسدی افزود: مسئولان استانی و کشوری باید راهکاری جدی برای مقابله با این مشکل و تامین گوشت بازار تهران بیاندیشند.

بلاتکلیفی بازار حبوبات و خشکبار

رئیس اتحادیه خوار و بار لبنیات گرگان هم با گلایه مندی از اوضاع نابسامان بازار قیمت‌ها گفت: حبوبات از کیلویی ۷ هزار تومان به بالا قیمت دارد و وضعیت شیرو پنیر هم نامشخص است.

رمضان احمدی افزود: این اوضاع نابسامان نه فقط مردم را دچار مشکل کرده، بلکه کسبه را با کاهش فروش مواجه کرده است و کسبه هم برای تامین اقلام توان خرید نقدی از برخی شرکت های تولیدی را ندارند.

احمدی اظهار کرد: وضعیت فعلی راه را برای برخی افراد سودجو در بازار فروش اقلام اساسی مردم در ماه رمضان هموار می‌کند و این افراد با فروش محصولات نامرغوب و یا در انبار مانده به  قیمت پائین تر سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

بر خلاف افزایش برخی اقلام اساسی مورد نیاز مردم در ماه رمضان، برنج داخلی و وارداتی از افزایش قیمت سر سلامت برده است، به طوری که رئیس اتحادیه برنج فروشان گرگان از کاهش تدریجی قیمت این کالای پر مصرف خبر داد.

تقی سلامت به خبرنگار مهر گفت: از ابتدای سال تا کنون برخلاف قیمت برخی اقلام، قیمت برنج وارداتی و داخلی کاهش زیادی داشته و همچنان هم رو به ارزانی است.

وی افزود: در حال حاضر هر کیلو برنج وارداتی از کیلویی هفت هزار و ۷۰۰ تومان به ۶ هزار تومان و هر کیلو برنج مرغوب تولید داخل از ۱۱ هزار تومان در هر کیلو به ۸ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

نظارت ۱۴۰ بازرس بر بازار کالاهای اساسی

در این میان، برای کنترل بازار و همچنین نظارت بر عدم افزایش قمیت این کالاها، دستورالعمل طرح نظارتی از سوی وزارت صنعت، ‌معدن وتجارت به واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان ابلاغ شده است.

براساس این دستورالعمل کشوری، هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و تخلف در مورد فروش اقلام مربوطه با برخورد واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان روبه‌رو خواهد شد.

بر همین اساس معاون بازرسی و نظارت صنعت و معدن استان گلستان هم از حضور بازرسان در بازارهای استان طبق روال سال‌های گذشته خبر داد و اعلام کرد که برنامه تنظیم بازار ماه رمضان از هم اکنون اجرائی شده است.

درویش علی حسن زاده به خبرنگار مهر گفت: تعداد ۱۴۰ بازرس  متشکل از صنعت و معدن و اصناف استان گلستان بر بازار فروش اقلام ماه رمضان نظارت می‌کنند.

وی افزود: یکی از راه‌های ممانعت از سودجویی دلالان بازار ماه رمضان همکاری مردم با بازرسان و اعلام تخلفات فروشندگان و یا کم فروشی آنان است که می‌توانند با اعلام شکایت به شماره  ۱۲۴ متخلفان را معرفی کنند.

توزیع ۴ قلم کالای اساسی در بازار گلستان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان هم با بیان اینکه هرساله تدابیر جدیدی برای کنترل بازار اقلام ماه رمضان اندیشیده می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: این تدابیر در راستای عرضه اساسی‌ترین اقلام مورد نیاز مردم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دستور کار دبیر خانه تنظیم بازار جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.

سعید حسن پور افزود: این دبیر خانه موظف است یک روز مانده به شروع ماه رمضان کالاهای اساسی مردم را برای تنظیم بازار در فروشگاه‌های طرف قرارداد عرضه کند.

وی بابیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی با اقلام درخواستی این دبیرخانه موافقت کرده است، ادامه داد: ۳۵۰ تن مرغ منجمد، ۴۰ تن گوشت قرمز، ۴۶۷ تن روغن نباتی و ۴۶۷ تن شکر سهمیه به استان اختصاص یافته است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: تخم مرغ وارداتی هم در بین اقلام حمایتی ماه رمضان گنجانده شده است ولی به دلیل حساسیت مسئولان در توزیع این تخم مرغ‌ها و بحث سلامت مردم، تصمیم جدی برای توزیع آن اتخاذ نشده و احتمال می‌رود این کسری از بازار داخل استان تامین شود.

به گفته حسن پور در حال حاضر برنج که جزو چند اقلام پر مصرف ماه رمضان است در این لیست قرار نگرفته و دلیل اصلی آن کاهش قیمت برنج های وارداتی و داخلی است.

فارغ از هرگونه اظهار نظر در خصوص این گرانی ها (کمبود مواد غذایی یا افزایش تقاضا) نمی توان این واقعیت را از نظر دور داشت که گرانی برخی از محصولات و اقلام غذایی خاص در آستانه ماه رمضان، شب یلدا، نوروز برای نخستین بار نیست که تجربه می شود و پیش از این هم به کرات شاهد چنین تنش های قیمتی در بازار عرضه و تقاضا بوده ایم.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار