مدیر عامل آب منطقه‌ای گلستان:

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در حال حاضر حدود 95 درصد آب‌های زیرزمینی استان و 72 درصد آب‌های سطحی برداشت می‌شود.

95 درصد آب‌های زیرزمینی گلستان و 72 درصد آب‌های سطحی برداشت می‌شود/ کاهش 70 تا 90 درصدی آورد رودخانه‌های گلستان

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ علی نظری در پنجاه و پنجمین جلسه توزیع آب سدهای استان گلستان اظهار کرد: در چنین جلساتی تلاش همه ما این است با توجه به همه محدودیت‌های منابع آب رضایت ذینفعان و بهره‌برداران را جلب کنیم تا در کشت آنها نیز مشکلی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 364 میلی متر باران باریده است که نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش و نسبت به درازمدت چهار و نیم درصد کاهش را نشان می‌دهد، همچنین در مخازن سدهای استان نیز 65 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است که معادل 23 درصد حجم آب سدهای استان است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: آورد رودخانه‌های استان نیز طی این مدت بین 70 تا 90 درصد به صورت میانگین کاهش را نشان می‌هد که مهم‌ترین علل آن تغییر اقلیم، خشکسالی‌ها پیاپی، برداشت بی‌رویه از آب زیرزمینی و پایین رفتن آب سفره‌ها است، پیامدهای آن نیز این بوده که سفره‌های آب سطحی استان نسبت به سال قبل نیم متر افت داشته است.

*نپذیرفتن شالیکاران گلستانی به هشدارها برای کشت نکردن شالی در سال گذشته باعث تحمل خسارات فراوانی شد

نظری افزود: باید بپذیریم خشکسالی و تغییر اقلیم با ما عجین شده است و باید مدیریت عرضه و مصرف تومان داشته باشیم، در حال حاضر حدود 95 درصد آب‌های زیرزمینی استان و 72 درصد آب‌های سطحی برداشت می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته برای کشت نکردن شالی و کاهش سطح زیر کشت به کشاورزان هشدار دادیم ولی نپذیرفتند و در نتیجه خسارات فراوانی را متحمل شدند، هر جا مبانی کارشناسی و فنی جواب بدهد ما از کمک و یاری دریغی نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز در این جلسه اظهار کرد: همه ما از شرایط بحرانی آب مطلع هستیم و وظیفه مهم فرمانداران و بخشداران شهرستان‌ها این است در مسائل اجتماعی مدیریت داشته باشند و البته آگاه کردن و تطبیق دادن مردم با این مسائل کار سختی است.

مختار مهاجر افزود: اگر کشت انجام شود ولی آبی برای آبیاری نباشد کار سخت‌تری است و تقاضای ما این است که کشاورزان حوزه وشمگیر نیز با تشکیل تعاونی بتوانند شرایط را برای آبرسانی به این حوزه مطلوب‌تر کنند ضمن اینکه مدیریت و حفاظت از  آب رها شده از سد تا پایین‌دست نیز موضوع مهمی است، در ادامه چگونگی بهره‌برداری و صرفه‌جویی و استفاده از آبیاری‌های نوین بسیار مقوله مهمی است که می‌تواند در بهره‌وری و افزایش سطح زیر کشت موثر باشد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز در این جلسه اظهار کرد: قبل از برگزاری این جلسه دو جلسه محلی در شبکه سدهای بوستان و گلستان و وشمگیر برگزار شده است و این جلسات مصوباتی داشته و تقاضاها مطرح شده است.

*برنامه‌ریزی برای تنها حدود 21 میلیون متر مکعب از مجموع 3 سد گلستان، بوستان و وشمگیر

سید محسن حسینی اظهار کرد: در حال حاضر در مجموع سه سد گلستان، بوستان و وشمگیر مقداری آب ذخیره شده است که با احتساب تبخیر و آب مانده برای پایداری سد می‌توانیم حدود 21 میلیون متر مکعب از این آب را  برای استفاده در شبکه‌های مرتبط برنامه‌ریزی کنیم.

وی بیان کرد: البته این رهاسازی الزاماتی دارد که باید رعایت شود و از جمله رهاسازی باید بعد از 20 اردیبهشت انجام شود، آب باید با حداکثر دبی ممکن و ایمن و با کمترین زمان و با حضور مامور انتظامی رهاسازی شود.

حسینی تصریح کرد: با وضعیت کنونی تنها می‌توانیم بخشی از تقاضاها را پاسخگو باشیم که با توجه به محدودیت منابع آبی چاره‌ای جز این نیست.

بعد از اظهار نظر تمام اعضا تصمیمات لازم برای میزان آب هر شبکه و مقدار رهاسازی آب از سدهای بالادست به سمت سدهای پایین‌دست اخذ شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار