رئیس هیأت دو ومیدانی استان گلستان گفت: تکمیل پیست دو و میدانی شهرستان کردکوی که به مدت 10 سال بلاتکلیف مانده بود به 7 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

یک دهه بلاتکلیفی برای تکمیل پیست دو و میدانی کردکوی/ ماراتن رئیس هیأت دو و میدانی گلستان در جذب حمایت مسؤولان

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ دوومیدانی از رشته‌های ورزشی است که نه تنها رشته پایه و مادر ورزش‌ها محسوب می‌شود و رشد آن در هر کشوری به توسعە دیگر رشته‌های ورزشی می‌انجامد بلکه از لحاظ قهرمانی در مسابقات رسمی مدال‌های متعددی را نصیب کشورها می‌کند.

با توجه به تنوع و فراگیربودن رشته دوومیدانی در برنامه المپیک هر کشوری با برنامه‌ریزی و نگاهی عمیق به این رشته، می‌تواند مدال‌های زیادی را کسب کند از این رو بسیاری از کشورها در تلاش هستند با شناسایی ورزشکاران مستعد زمینه توسعه و ترویج این رشته ورزشی را فراهم کنند.

 کشورهای دنیا همواره سعی می‌کنند سرمایه‌گذاری خاص و متفاوتی را روی این ورزش انجام ‌دهند و برای کسب مدال با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشته باشند.

با وجود استعداد فراوانی که در ورزش دو ومیدانی در کشورمان وجود دارد متأسفانه این ورزش هیچ‌گاه جایگاه خود را در میان سایر رشته‌ها پیدا نکرده است، گرچه برخی ورزشکاران در این حوزه به موفقیت‌های بزرگی دست یافتند اما در ورزش دو ومیدانی در سطح بین‌الملل نتوانستیم به توفیق مستمر و دائمی دست یابیم.

کسب سهمیه ارزشمند ورودی المپیک نوجوانان توسط دو ورزشکار دوومیدانی‌کار گلستانی بهانه‌ای شد تا خبرنگار فارس در گرگان گفت‌وگویی را با «سیدوحیدرضا میرا»، رئیس هیأت دوومیدانی استان ترتیب دهد که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

فارس:  دوومیدانی‌کاران گلستانی در مسابقات قهرمانی کشور در سنندج چه نتایجی را کسب کردند؟

میرا: مسابقات قهرمانی کشور امسال در رده سنی نوجوانان و جوانان و ویژه پسر و دختر در سنندج برگزار شد، در این دوره از مسابقات آمادگی دوومیدانی کاران استان گلستان مناسب بود و تیم اعزام شده هم در سطح خوبی قرار داشت اما می توان گفت مقداری چاشنی بدشانسی با آنها همراه شد و متاسفانه نتوانستند رکوردهای ثبت‌شده خود در استان را ثبت کنند در عین حال میرابی که به مقام سوم دست یافت نتیجه مطلوبی داشت در نوجوانان هم حمیدرضا کیاء و مبین مداحی که نفر اول و دوم پرش سه گام کشور شدند سهمیه ورودی المپیک نوجوانان را کسب کردند.

فارس: اعزام دو نوجوان دو و میدانی کار گلستانی که سهمیه حضور در المپیک نوجوانان را کسب کردند چه زمانی انجام می‌شود آیا تمهیداتی اندیشیده شده که این دو، دو و میدانی کار بتوانند نتایج بهتری را کسب کنند؟

میرا: تا زمانی که ورزشکار در عرصه استانی حضور دارد و برای مسابقات ملی آماده می‌شود هیئت دوومیدانی استان حمایت می‌کند اما زمانی که ورزشکار ملی می‌شود و خود را برای مسابقات بین‌المللی آماده می‌کند معمولاً فدراسیون دوومیدانی با برگزاری اردوها و اختصاص مربیان خارجی زمینه را برای ارتقای رکوردهای آنها فراهم می‌کند البته هیأت دوومیدانی استان هم در حد توان از این ورزشکاران حمایت خواهد کرد.

*تکمیل پیست دو ومیدانی کردکوی 7 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

فارس: در حوزه دوومیدانی پروژه افتتاح‌شده یا در دست اقدام در استان وجود دارد؟

میرا: پروژه پیست دوومیدانی «کریم‌آباد» گرگان به پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد رسیده که شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی متولی آن است که امیدواریم در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد، همچنین علاوه‌بر این پروژه، پیست دو و میدانی شهرستان کردکوی که به مدت 10 سال بلاتکلیف مانده و تنها آسفالت شده امسال توسط اداره‌کل ورزش و جوانان استان  7میلیارد ریال تأمین اعتبار شد که در صورت تخصیص اعتبار تکمیل این پروژه می‌تواند زیرساخت دوومیدانی را در شهرستان کردکوی به‌عنوان یکی از قطب‌های دوومیدانی استان فراهم کند.

فارس: دوومیدانی‌کاران گلستانی در سال گذشته و همچنین در سال‌جاری حائز چه مقام‌هایی شدند؟

میرا: در سال گذشته دوومیدانی پسران استان در رده نوجوانان که مقام سوم کشور را کسب کرده بود امسال نیز این نتیجه را تکرار کردند که البته این نتیجه می‌توانست بهتر باشد.

 دوومیدانی‌کاران دختر گلستانی نیز در مسابقات امسال بدشانسی آوردند و متأسفانه با وجود اینکه به نتیجه مطلوبی دست یافتند اما موفق نشدند جزو سه تیم برتر قرار بگیرند.

با اقداماتی که در زمینه استعدادیابی در استان انجام شده این اطمینان را می‌دهم که امسال دوومیدانی‌کاران گلستانی در رده نونهالان در رده‌های اول تا سوم کشوری خواهند ایستاد البته با رایزنی‌های انجام‌شده امیدواریم این دوره از مسابقات به میزبانی استان گلستان برگزار شود.

فدراسیون دوومیدانی در سال 1397 لیگ طلایی را در دو بخش بانوان و آقایان برگزار کرد که در این دوره از مسابقات نیز تعدادی از ورزشکاران گلستانی حائز مقام برتر شدند.

*پیست دو و میدانی گرگان به بهره‌برداری می‌ر‌سد

فارس: استان گلستان ازلحاظ پیست‌های دوومیدانی چه وضعیتی دارد؟

میرا: در حال حاضر پیست تارتان تنها در شهرستان بندرترکمن وجود دارد که با بهره‌برداری پیست دوومیدانی «کریم‌آباد» گرگان تعداد پیست‌های تارتان در استان به دو مورد افزایش می‌یابد.

ما امیدواریم در شرق استان در گنبدکاووس هم پیست دومیدانی داشته باشیم البته نمی‌توان انتظار داشت که به پیست تارتان تبدیل شود چراکه پیست تارتان هزینه بسیار بالایی دارد اما با کمک اداره‌کل ورزش و جوانان استان درصدد هستیم مسیرهای پرش و پرتاب پیست‌های دوومیدانی امکانات تارتان فراهم شود تا پرتابگران و دوومیدانی‌کاران پرنده بتوانند در شرایط مطلوب‌تری تمرین داشته باشند.

فارس: استان گلستان از لحاظ دوومیدانی چه وضعیتی دارد؟

میرا: استعداد دوومیدانی در استان گلستان موج می‌زند و در صورتی که امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری در استان توسعه یابد و حامیان مالی به بالاترین حد برسند می‌توانیم این ورزش را ارتقا دهیم.

فارس: کدام شهرستان‌های استان در حوزه دوومیدانی شاخص هستند و وضعیت مطلوبی دارند؟

میرا: اگر بگوییم در استعداد دوومیدانی در برخی شهرستان‌های استان وجود ندارد به‌طورقطع اشتباه است چراکه استان گلستان به دلیل تنوع قومیتی این قابلیت را دارد که در ورزش دوومیدانی که در بیش از 20 ماده در کشور فعال است شاهد ورزشکاران بااستعداد باشد اما در حال حاضر کمبود امکانات کمی ما را محدود کرده است.

در شرایط فعلی دوومیدانی‌کاران گلستانی که به‌صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند اهل شهرستان‌های بندرترکمن، گنبدکاووس، کردکوی، گمیشان و گرگان هستند.

حضور ورزشکاران حرفه‌ای در شهرستان های مختلف استان نشان می‌دهد در همه استان استعداد دوومیدانی وجود دارد اما آن چیزی که مهم است حمایت از آنها است تا استعدادهای کشف‌شده در این حوزه شکوفا شوند و به ورزشکاران حرفه ای تبدیل شوند.

فارس: آیا از نظر شما حمایت‌ها از رشته دوومیدانی و ورزشکاران این حوزه رضایتبخش بوده؟

میرا: در رشته‌های ورزشی دیگر در نهایت در چهار رده سنی و در دو بخش آقایان و بانوان فعالیت دارند این در حالی است که دوومیدانی حداقل در 17 ماده و در چهار رده سنی و در دو بخش آقایان و بانوان فعال است که این تنوع و حجم بالای کار در ورزش دوومیدانی نیازمند حمایت ویژه مسؤولان است.

حمایت در ورزش دوومیدانی که به‌عنوان مادر ورزش‌ها شناخته می‌شود مهم‌ترین رکن است و در صورتی که این مهم تحقق یابد بالاترین و بهترین نتایج توسط دوومیدانی‌کاران کسب خواهد شد.

البته در حال حاضر نیز حمایت از ورزش دوومیدانی وجود دارد اما انتظار ما این است که حمایت‌ها جدی‌تر و بیش از پیش باشد چراکه قابلیت استان در حوزه دوومیدانی زیاد است.

فارس: در سطح کشور به دوومیدانی چه نمره‌ای می‌دهید؟

میرا: از آنجایی که ورزشکاران و تیم‌های ما هر ساله از لحاظ کسب عناوین تیمی و مدال‌ها حداقل جزو سه مقام برتر هستند اگر بخواهم از بین نمرات متوسط، خوب و عالی به دوومیدانی کشور نمره دهم با توجه به استعدادهای موجود، زیرساخت‌ها و سخت‌افزارها نمره خوب متوسط به عالی می‌دهم.

فارس: آینده دوومیدانی استان گلستان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

میرا: آینده دوومیدانی استان گلستان را خوب و روشن می‌بینم.

به اعتقاد بنده دوومیدانی به‌دلیل سختی و فشار بیش از حدی که به ورزشکار وارد می‌کند بعضاً از اقبال عمومی برخوردار نیست و جذابیت برخی از رشته‌های ورزشی را ندارد از این رو از خانواده‌ها می‌خواهم از فرزندان خود که در دوومیدانی فعالیت دارند حمایت کنند و توجه داشته باشند که مطرح‌ترین ورزشکاران در رشته‌های توپ و تور بر پایه اصول اولیه دوومیدانی به این مرحله رسیدند در واقع اگر ورزشکاری در رشته دوومیدانی به احد اعلی برسد به قابلیت موفقیت در رشته‌های دیگر نیز دست می‌یابد.

فارس: در حال حاضر در دوومیدانی چند ورزشکار حرفه‌ای در استان فعالیت دارد؟

میرا: ما در سال‌های گذشته بیش از 400 ورزشکار سازماندهی شده داشتیم ولی امسال تنها در مسابقات المپیاد که برگزار شد 450 ورزشکار در رده سنی نونهال و نوجوان حضور داشتند که اگر جوانان و بزرگسالان را به این آمار اضافه کنیم تعداد بیش از این می‌شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار